• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • helena76

    Emmisen: Använde insulinspenna då (nu har jag pump) och jag kommer inte ihåg att jag sänkte på några doser (blev igångsatt), men eftersom jag inte åt någonting så tog jag ju bara insulin efter hur mitt b-gluc låg. dvs långverkande tog jag i vanlig dos (tog det x 2 dygn, morg + kväll) och snabbverkande efter b-gluc... så summa sumarum är ju att jag tog mindre dos än jag skulle fått i mig en "vanlig dag". Min sambo fick ha kontrollen över mitt b-gluc och tog b-gluc varje timme och meddelade värdet vidare till BM som ordinerade insulin eller glucosdropp...vad som nu behövdes. Jag hade dropp hela tiden, från igångsättning tills kjejsarsnittet var över, ca 30 timmar tot. Mådde så illa, fick väll i mig en smörgås och en glass på alla 30 tim..:(

    Så om din sambo inte kan med b-gluc-mätaren så lär upp honom nu innan det är dax! Min sambo kunde den inte, men fick lära sig...denna gången har vi redan börjat träna..;) Jag är sådan som gärna "sköter mig själv" och det är ju inte alltid så himla käckt har jag märkt! ;)

  • Eeska

    Min man och diabetesläkare har haft full koll på mitt bs under och direkt efter förlossningen. Ska höra med mannen om han kommer ihåg det där med doser.  

  • slapparen

    Hej

    Bara undrar om det är vanligt att bli sjukskriven de sista veckorna av graviditeten eller vilken inställning har läkarna?

  • Alema

    Tack så mycket för alla svar!! Man börjar ju att fundera på detta nu eftersom det bara är ca 7 v kvar!
    Var på studiebesök på förlossningen med våran föräldragrupp och jag passade på att fråga den bm som visade oss runt. Hon sa att det brukar inte vara så svårt att själv hålla koll på sitt bs och att man då ev får dropp. Kom ej ihåg så mkt va hon sa men har ju svårt att tro att man själv kommer fixa det.. kanske till en början men det beror ju på hur man mår. Iaf så var hon jätte gullig och ingenting verka va nåt problem!

    evell: Hos mig (bor i norra halland) har det inte varit några problem alls. Det var min läkare som sa att jag nog kommer behöva vara sjukskriven i slutet. Blev sjukskriven from v 30 efter eget önskemål och det var inga som hellst problem från hans sida men han varnade mig om att försäkringskassan kunde va lite gnälliga.
    Har ej fått nåt svar från dom än..

  • Sakuras

    Hej alla! Jag har varit lite frånvarande då vi är på neo med vår son. Han är två veckor idag. :)

    Jag vet att det finns en tråd för oss som inte är gravida längre men jag vet inte var den är, och jag undrar hur sjutton man gör med amningen... Jag ammar och pumpar eftersom Ludvig till viss del sondas, men jag dimper direkt i blodsocker. Det går väldigt fort neråt och jag vet inte hur jag ska göra. Har sänkt alla doser jättemycket, lägre än innan graviditeten, men har känningar och rekyler om vartannat. Behöver min ork! Hur gör man?

  • Sakuras

    Jag har pump och fick order om att sänka basalen med 50% under förlossningen. Min sambo fick kolla mitt blodsocker varje halvtimme, och det funkade bra.

  • Boomie
    sakurasaj skrev 2011-03-21 18:31:08 följande:
    Hej alla! Jag har varit lite frånvarande då vi är på neo med vår son. Han är två veckor idag. :)

    Jag vet att det finns en tråd för oss som inte är gravida längre men jag vet inte var den är, och jag undrar hur sjutton man gör med amningen... Jag ammar och pumpar eftersom Ludvig till viss del sondas, men jag dimper direkt i blodsocker. Det går väldigt fort neråt och jag vet inte hur jag ska göra. Har sänkt alla doser jättemycket, lägre än innan graviditeten, men har känningar och rekyler om vartannat. Behöver min ork! Hur gör man?
    Åh, grattis till lilla Ludvig!

    Om jag vore du skulle jag sänka insulinet ännu mer. Mina läkare sade till mig att hellre ligga lite åt det höga hållet än det låga efter förlossningen och i samband med amningen. Se också till att äta något när du ammar/pumpar. Ha alltid druvsocker i beredskap och som sagt, hellre lite högra bs än att du dimper hela tiden!
  • Frankofilen
    Boomie skrev 2011-03-21 18:59:12 följande:
    Åh, grattis till lilla Ludvig!

    Om jag vore du skulle jag sänka insulinet ännu mer. Mina läkare sade till mig att hellre ligga lite åt det höga hållet än det låga efter förlossningen och i samband med amningen. Se också till att äta något när du ammar/pumpar. Ha alltid druvsocker i beredskap och som sagt, hellre lite högra bs än att du dimper hela tiden!
    Har aldrig haft så låga doser som när jag ammade. Sänk och lycka till och stort grattis!
  • Sakuras

    Tack snälla ni!

    Ja, jag får nog fortsätta sänka då. Vissa måltider tar jag inte ens något insulin... Som kan jämföras med måltidsdoser på 25 enheter på slutet av graviditeten. Kroppen är märklig!

    Utöver det har jag drabbats av en elak öroninfektion och får intravenös antibiotika, plus att jag fått ansiktsförlamning... Något som tydligen är vanligare bland nyförlösta kvinnor men också bland diabetiker. Det börjar nästan bli ett stående skämt mellan mig och min sambo, att vad som än drabbar mig så är det vanligare bland diabetiker!

  • Eeska

    Paeony: ja, nu är tiden den absolut bästa att medvetet ligga högre så du slipper känna av dimparna och orka fokusera på bebis :) GRATTIS

    Angående bs-koll under förlossningen: se till att männen fixar det. Jag tycker det har varit guld värt samtidigt som mannen känt att han haft ett viktigt och påtagligt uppdrag.

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare