• Anonym

    misshandlar han mig psykiskt?

    Har en pojkvän sen ungefär ett halvår tillbaka, vi umgås konstant o har gjort sen vi träffades.
    efter ca 2 månader började vi utforska våra sexuella sidor tillsammans o tog in en extra tjej för en trekant.. även en annan tjej efter det.
    båda tyckte vårat förhållande blev starkare o vi kom varandra närmare..
    sen började hans intensivt sökande efter fler tjejer vi kunde träffa, jag var med på det, men sen helt plötsligt börjar jag bara bli svartsjuk, vi pratar om det, men han fortsätter, jag mår dåligare o dåligare, drar mig tillbaka, han börjar bli sur när jag inte vill vi ska träffa någon, för han "gör ju detta för min skull"..
    hur som helst, tiden går o förra veckan skrev jag ett brev till honom om att jag inte längre vill ha det såhär, jag pallar inte av att vi ska ha med tjejer just nu, jag ber han avsluta allt det, o satsa på oss istället, att jag mår dåligt av det!
    han blir SKITSUR för det brevet, o skyllder allt på mig, att han ju gjort det för min skull, för att jag skulle må bra osv. jag kände mig bara otillräcklig o undanglömd.


    han fortsätter prata om dessa trekanter, att han såg på mig hur glad jag blev, att han vill se det igen, jag säger att jag vill att HAN ska göra mig så glad istället.. tar två dagar innan han slutar ta upp det hela tiden..
    jag blir även beskylld i ett sms att JAG tagit bort våran speciella grej från HONOM... då kände jag mig ännu mer otillräcklig.. fått höra hela tidne hur han gjort det för MIN skull, men när jag ber honom avsluta det verkar han ha väldigt svårt för det, o han blir sur.


    detta kanske inte är det största problemet...
    vi startade även en firma, i mitt namn, o han sa att jag skulle sköta ekonomin o den biten vilket jag var med på, när första räkningarna o papprena började komma o vi skulle sätta in det i pärmar fick jag genast höra skit om dt, att jag gjorde fel, att jag skulle lära mig skilja på privata o firmans papper, var många gånger han "skällt ut" mig så jag börjat gråta.. även några gånger han inte ens brytt sig om att jag börjat gråta.
    känns som att han inte bryr sig om mig! han säger själv att han ibland är "hård" mot mig, men det är för att jag ska lära mig, o för att jag ska tain det han säger, men det stämmer, för då har jag fått fart o tagit tag i sakerna!
    sedan fortsatte det med att firmamobilen (som jag ville ha,o som jag valde) använder han nu som privata mobil o skryter stolt med att det är hans telefon, bilen som vi leasar säger han också är "hans bil", speciellt till sina barn (o tror han vill att dom ska säga till deras mamma att pappa köpt en ny häftig bil, hon är dessutom skuldsatt upp över öronen från deras förhållande).
    jag får knappt köra bilen, han ska alltid köra osv.. o allt det där står i mitt namn.
    även bråk kring räkningarna i firman, o börjar känna att han inte alls kommer hjälpa mig med dom, som han lovat..
    börjar känna nu att han utnyttjar mig.

    sedan är det tänkt nu att jag ska flytta hem till honom.. det jag först ville var att skaffa mig en egen lägenhet (bor i mitt hus jag har tillsammans med mitt ex), men sen började han lägga fram fördelarna med att jag flyttar till honom på en gång, sagt o gjort, vi bestämmde det.
    men känner att jag egetnligen vill bo i eget boene med min son först, o sen kansek flytta dit. kommer inte kännas som mitt hem, utan som att jag flyttat in där bara.. kommer bli trångt, jag kommer inte få en sus i hur det ska se ut eller inredas, min sons sakr kommer inte ens få plats i det rum han ska dela med min killes två döttrar (som också bor varannan vecka, det är samma vecka vi har barnen), jag kommer känna mig instängd, o när han dessutom säger att om jag använder lampor tända på dagen i hans lägenhet kommer han skälla ut mig så jag gråter.. för han tycker jag tänker för mycket lampor hos mig!

    jag börjar bli rädd för vad jag gett mig in på.. känns inte heller som att jag bara kan säga till honom att jag inte vill, hans barn blev jätteglada när vi berättade att vi skulle flytta dit till dom (hans barn gillar mig supermycket).
    jag fick för övrigt betala en våningssäng till dom.. för min kille har inga pengar.

    sedan är det allt hemma, han gör ingenting, han städar inte, plockar inte undan eller nånting.. knappt inte ens hos sig själv, fick en chock när jag kom dit första gången..

    läser dessutom i en bok av Unni Drougge "Boven i mitt drama kallas kärlek", kom till typ sida 38 o sen började jag känna igen mig i boken... precis som en vän till mig sa när hon rekomenderade mig o läsa boken efter att ha hört mig berätta om hur jag har det.. en annan vän till mig sa att en person i ett sunt förhållande inte skulle känna igen sig så pass mycket i den boken om det inte handlade om psykisk misshandel..
    vet inte längrevad jag ska tro...
    min kille verkar inte bry sig om mig, han säger att han älskar mig, sen i stort sett ignorerar han mig o verkar skita fullständigt i hur jag mår.
    han säger själv att han aldrig någonsin kommer bli en toffel igen (han sa att han gjorde allt för sitt ex), så är inte ens på tal att han ska tex massera mig nån gång eller klia mig på ryggen, men jag ska då klia hans rygg hela tiden..
    jag vågar knappt be honom om nått heller, man vet ju inte vad han får för sig.

    ska det vara så mycke begärt att han visar lite kärlek? tar hand om mig, pysslar om mig lite, håller om mig, kysser mig?
    känns bara som att jag tvingar honom till det när jag ber honom komma o lägga sig bredvid mig när jag ska sova... o sen att jag alltid får be om en godnattpuss..

    att han idag skulle va hemma hos sig tills imorgon (med hans barn), för att dom skulle få gå på dagis vilket dom ju behöver, o jag skulle få tid med min son ensam... han åkte kl 12, o vid 16 hde han ringt mig 3 gånger... o då har han själv sagt till mig att han tycker det är JOBBIGT när jag skickar sms o ringer när jag jobbar (han är arbetslös o går hemma)..så ringer han själv 3 gånger under 4 timmar..
    sen helt plötsligt dyker han upp hemma hos mig, han "överraskade mig" o kom idag istället, "hans barn ville det" som det så fint heter..
    jag kände hur jag sjönk till botten, jag hade varit glad hela dagen, fått lyssna på musik (vilket jag nöstan aldrig har chansen o göra längre, för han gillar inte o ha massa musik på om han inte är på humör, o jag klarar mig inte utan musik o det vet han), jag hade sett fram emot o mysa med min son, låta honom sova i min säng, bara va han o jag...
    jag höll på o börja gråta, kände en jobbig känsla i mig..kändes bara som att han hade förstört min dag, o att han nu håller på o tar min son ifrån mig också (eftersom jag nu ite kunde ha min mysstund med honom själv)...

    jag vet inte längre vad jag ska göra... känner mig kluven :(
    finns det några fler i liknande situation, o vad har ni gjort? jag tänker att det kanske bara är en fas, han säger själv att han är less på att gå hemma o att han blir rastlös av det.. kanske bara det som är problemet?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-30 00:02
    o hans pendlande hela tiden, han säger att han älskar mig o jag suger åt mig, sen kastar han skit på mig igen.. o säger sen efteråt att han gör det för min skull o kommr med sina "undanflykter" o allt är bra igen..

    ett exempel på hur han beteer sig..
    "Sluta va så jvl misstänksam, ja e ärlig, o ja sa ja älskar dig, d borde fan räcka, o inga jvl krav på mig, ja hatar sånt,
    antingen så litar man o älskar en person el ej, älskar dig o litar på dig, d borde fan räcka, din misstänksamhet o svartsjuka gör
    så du mår dåligt, lita på mig för helv el gör d inte alls, bestämm dig nu, för du får mig o må dåligt när ja försöker få dig o må bra,
    men vad får ja för d? jo jag får skit för ja bryr mig om dig, det e tacken"

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-31 19:09
    har bokat en tid hos kvinnojouren nu, så på tisdag ska jag dit. får säga att jag ska på ett möte på jobbet, o hoppas på att han inte ska med mig in till stan...

    när jag pratade med hon på kvinnojouren sa hon att hon tyckte jag skulle komma o besöka dom, så jag fick prata med dom mer! hon fick min trådstart här skickad till sig via mail först, o då skrev hon till svar att hon ville jag skulle ringa dit, gjorde det när killen var iväg o handlade!

    ska föröska prata med min mamma ikväll om detta.. eller iaf se till så hon läser igenom detta, o sen vill jag nog helst ha kontakt med henne via mail om detta, kanske över telefon också..men som jag sagt tidigare, jag är mer för o skriva!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-02 23:20
    sitter o läser o läser...
    hittade lite om psykisk misshandel, o blir nästan mörkrädd när istort sett alla punkter stämmer in på honom!

    www.narcissism.se/page2.html

    www.narcissism.se/page7.html
  • Svar på tråden misshandlar han mig psykiskt?
  • Anonym
    Anonym (ekonomi) skrev 2010-04-04 10:42:15 följande:
    Ni har varit tillsammans i ett halvår.....Hur kan ni möjligtvis ha gemensam ekonomi redan, när ni inte ens bor ihop?Han pratar omkull dig gång på gång och sätter dig djupare och djupare i skiten.Du skriver om att han pratar om  er gemensamma ekonomi och sen om sina egna pengar.... Hör du inte själv hur sjukt det är?
    han pratar om våran "gemensamma ekonomi", men jag har aldrig några pengar att köpa nått till mig själv för eller till min son, men han använde sitt kort o köper det han vill, till sina döttrar o sig själv..

    räknade igenom lite med hur mycket pengar jag satt in i firman, 6309kr! o hur mycket har han satt in? 0kr!
    inte konstigt jag levt på ingenting senaste månaderna, o inte konstigt denna firma "driver sig själv" som han så fint kallade det.. ja, den drivs på mina pengar!
    betalade nyss några kläder som är köpt på firman (jackor som vi skulle ha som firmajackor+termobyxor), 4148kr, hans kläder med där också :( är det någon som tror att han kommer ge MIG hälften av vad kläderna kostade? nä :(
  • Anonym (Känner igen)

    Ju mer jag läser, ju mer "känner jag igen mig" i typen av kille.

    Bergochdalbanan av känslor kan jag allt om. Jag skulle kunna skriva en hel bok om råd och tips till hur du ska tänka och göra. Men ta dessa två råd och fundera, på riktigt, över hur du ska göra med ditt liv:

    * Han har dig känslomässigt lindad kring sitt finger. Någonstans inom dig så tycker du att han är underbar. Men det är det han VILL få dig att tro. Det är dvs inte äkta känslor. För då gör man samtidigt inte de negativa saker som han gör dvs utnyttjar dig. Det är som svårast att lämna nu när han fortfrande har dig bunden genom känlsor och den ekonomiska biten. Men om du stannar kvar kommer du att bli allt mer nedbruten, du kommer förmodligen att börja hata honom och även dig själv för att du stannar. Gör inte det mot dig själv, du är värd mer.

    * Du har ingen skyldighet att stanna för ditt eller hans barns skull. Han använder sina barn som utpressning mot dig för att du ska må dåligt. Du säger att ditt barn är förtjust i honom. Men hur vet du hur det kommer att bli i framtiden? Hur vet du att han alltid kommer att behandla ditt barn väl? Skydda din son i stället mot den här typen av människa. Lär honom sunda värderingar och hur riktig kärlek ska se ut. För det är definitiv inte så här.

    Har som jag skrivit tidigare levt med en man som misshandlade psykiskt. Så jag lägger väl en del av mina erfarenheter i mina råd. Men jag gör det av erfarenhet. Och av det jag läst som du skrivit så känns inte denna man sund/frisk.

    Jag vet hur svårt det är att lämna. Det spelar ingen roll att hela världen säger GÅ!!! Inombords greppar man efter minsta halmstrå för att övertyga sig själv om att det inte är så illa. Men dom halmstråna är byggda på lögner. Det gör så jäkla ont att inse att man faktiskt blivit lurad, att man många gånger väljer att blunda. Gör inte det. Läs länken jag skickar. Och framförallt. Skydda ditt barn mot denna man!!!

    psykiskmisshandel.se

  • Anonym
    Anonym (ekonomi) skrev 2010-04-04 10:42:15 följande:
    Ni har varit tillsammans i ett halvår..... Hur kan ni möjligtvis ha gemensam ekonomi redan, när ni inte ens bor ihop? Han pratar omkull dig gång på gång och sätter dig djupare och djupare i skiten. Du skriver om att han pratar om  er gemensamma ekonomi och sen om sina egna pengar.... Hör du inte själv hur sjukt det är?
    De hade varit ihop i två månader när de bestämde sig för att utforska sin sexualitet och fann för gott att starta upp trekantig sängkammarverksamhet - de verkar ha haft ett förhållande som gått fort fram. Inte mycket tid för att tänka efter i något sammanhang med andra ord. 
  • Anonym
    Anonym (Känner igen) skrev 2010-04-04 11:16:55 följande:
    Ju mer jag läser, ju mer "känner jag igen mig" i typen av kille.Bergochdalbanan av känslor kan jag allt om. Jag skulle kunna skriva en hel bok om råd och tips till hur du ska tänka och göra. Men ta dessa två råd och fundera, på riktigt, över hur du ska göra med ditt liv:* Han har dig känslomässigt lindad kring sitt finger. Någonstans inom dig så tycker du att han är underbar. Men det är det han VILL få dig att tro. Det är dvs inte äkta känslor. För då gör man samtidigt inte de negativa saker som han gör dvs utnyttjar dig. Det är som svårast att lämna nu när han fortfrande har dig bunden genom känlsor och den ekonomiska biten. Men om du stannar kvar kommer du att bli allt mer nedbruten, du kommer förmodligen att börja hata honom och även dig själv för att du stannar. Gör inte det mot dig själv, du är värd mer.* Du har ingen skyldighet att stanna för ditt eller hans barns skull. Han använder sina barn som utpressning mot dig för att du ska må dåligt. Du säger att ditt barn är förtjust i honom. Men hur vet du hur det kommer att bli i framtiden? Hur vet du att han alltid kommer att behandla ditt barn väl? Skydda din son i stället mot den här typen av människa. Lär honom sunda värderingar och hur riktig kärlek ska se ut. För det är definitiv inte så här.Har som jag skrivit tidigare levt med en man som misshandlade psykiskt. Så jag lägger väl en del av mina erfarenheter i mina råd. Men jag gör det av erfarenhet. Och av det jag läst som du skrivit så känns inte denna man sund/frisk.Jag vet hur svårt det är att lämna. Det spelar ingen roll att hela världen säger GÅ!!! Inombords greppar man efter minsta halmstrå för att övertyga sig själv om att det inte är så illa. Men dom halmstråna är byggda på lögner. Det gör så jäkla ont att inse att man faktiskt blivit lurad, att man många gånger väljer att blunda. Gör inte det. Läs länken jag skickar. Och framförallt. Skydda ditt barn mot denna man!!!psykiskmisshandel.se
    har varit inne på den sidan o läst, o shit va allt typ stämmer in på min kille! läser o letar fakta hela tiden, altl jag gör istort sett!...
    men ändå, även om jag kan sitta o punkta upp alla saker som han gör som är dålgt mot mig, så finns det ändå där inom mig att han ju faktiskt är bra o gullig mot mig...ibland.. också..
    så nog greppar man efter nått o hålla sig tag i, o blunda för att se dom bra sakerna, men ändå, någonstans där inom mig skriker jag efter att bara få va själv med min son o slippa allt detta!
    o allt han säger till mig nu, både bra o dåliga saker, har jag väldigt svårt o se sanningen i, jag vet inte vad jag längre ska tro, vad som är sant o inte..
    men sen när jag suttit o blivit arg, o han kommer o är gullig o snäll, så tänker jag att det kanske inte är så farligt ändå!
    hela tiden får jag dom känslorna! o det kommer inte bli lätt o bryta, även om jag kanske nu börjar få lite insikt i hur han behandlar mig, o att jag stundvis kan se mitt förhållande någelunda objektivt, men sen viftas det bort o jag blir förvirrad!
  • Anonym (Känner igen)

    Jag ska försöka förklara, men det blir utefter min egen erfarenhet, kring att det även finns bra stunder i förhållandet.

    För min del var det så att jag upplevde mitt ex "som en prins på en vit häst" som kom in i mitt liv. Han var underbar, charmerande, uppvaktande osv. Jag var ensamstående och trodde aldrig att jag skulle träffa någon, och sen kom han, med stort H. Efter en ganska kort tid så började han påpeka detlajer hos mig som han "tillrättavisade". Jag blev till en början lite förvånad, men sen tänkte jag att han gjorde mig till en bättre människa. Han ingav mig en känsla av att det var vi mot världen, att vi var perfekta för varandra osv. Vi flyttade ihop ganska snabbt och kort därefter började han kontrollera mig allt mer. Om pengar (som var mina), vilka jag umgicks med, hur min familj var, min utbildning, hur jag var som mamma osv. Men han lirkade in allt så fint att jag faktiskt trodde att det var jag som gjorde fel. När han inte kritiserade mig så var han underbar, sa fina ord, gjorde romantiska middagar osv. Men kritiken blev allt hårdare och jag började tänka precis som du, är detta rätt? Men då hade jag dragit in mitt barn i förhållandet och jag kände en skyldighet gentemot mitt barn att få detta att funka då barnet såg upp till honom.

    Tillslut köpte vi hus, fick gemensamt barn osv med allt vad det innebar. Bråken blev allt häftigare och orden jag fick utstå var väldigt grova. Allt som gick fel i hans liv berodde enligt honom på mig. Vårat gemensamma barn sattes på pidestal och mitt fick höra grova ord som cp-skadad, trög osv. Som sagt, han slog mig tillslut, även om han innan varit väldigt hotfull och hotat om att slå mig på käften osv. Jag lyckades lämna, men det var först när mitt förakt för honom och det han gjort mot mig och barnen tog över. För att inte tala om min egen självkänsla och syn på mig själv som var helt körd i botten. Idag har han besöksförbud och rättegång blir i vår för grov kvinnofridskränkning.

    Kan även tillägga att exet hade, precis som du skrivit om din kille, varit hotfull mot tidigare flickvänner. Bara det borde ha varit en varningsklocka.

    Min poäng med detta är att anledningen till att man tycker att dom fina stunderna är så fina är för att motpolen är allt negativt som händer. Det blir stora kontraster, men är egentligen byggda på falskhet (från hans sida) och en egen förhoppning och förnekelse om att det inte är så illa då det finns bra stunder.

    Så det du upplever som fina och bra stunder är i sig bra, men är egentligen inte det. I ett normalt förhållande så förekommer inte kontrollerande, att man ger sin partner dåligt samvete, eller försöker spela ut den andre känslomässigt. För att inte tala om den ekonomiska biten för er. Det är uppenbarligen inte första gången han gör detta då hans ex sitter i den sits hon sitter.

    Mitt råd är att du ska försöka se till dig själv och vad du själv accepterar. Är dom fina stunderna värda så mycket då du samtidigt får ta så mycket negativt? Du verkar som en smart tjej och du är värd så mycket mer! Jobba på din självkänsla, för du behöver all styrka du kan få för att orka lämna.

    Sen alla som säger lämna direkt eller ifrågasätter hur allt har gått så fort fram i förhållandet: om man råkar ut för den här typen av kille tar det en nanosekund innan dom har en precis där dom vill ha en. Dom är mycket medvetna om vad dom gör, och dom gör det jäkligt bra. Det spelar ingen roll vilken typ av tjej man är eller vad man har för förflutet.

    Blev långt det här men jag hoppas du orkar läsa. Det jag egentligen ville säga är att dom bra stunderna finns, men dom är inte äkta även om det ända in i hjärtat upplevs så...

  • Anonym

    är verkligen jobbigt detta, vrider o vänder på allt.. försöker se vad som är bäst, både då jag "ser" och är "blind"... men så svårt.
    imorgon kommer han hit igen, börjar bli lite nervös för det nu.. eller inte nervös kanske, men då måste jag föröska börja strypa hans tillgångar till bensinkort osv... men vet inte ritkigt hur jag ska göra det, för han vet att vi har det, o då tankar vi på det!
    o blir till o verkligen snålar på pengar nu, inga som helst onödiga resor med bilen osv.. märker redan nu att min ekonomi är körd i botten!
    vill få bort dom sista räkningarna o sen är det verkligen slutköpt, punkt slut!

    måste börja förbereda mig mentalt inför tisdag också.. ska nog även föröska skriva ner precis alltjag tänker på, föra som en dagbok över hur han beteer sig mot mig, vad han gjort osv. så kansk det blir lite lättare!
    har ju en del här som jag kan kopiera o klistra in, o läsa igenom!

    har varit så mysigt o skönt o va själv med sonen, trotts att han varit lite sjuk, men samtidigt tomt när inte killen är här! :(

  • Miss Cee

    Vet inte om det var den här boken ni menade ovan, men jag läste hennes blogg redan innan hon gav ut den som bok. En kille som är så lik ts man så det är inte klokt, narcissist ut i fingerspetsarna. Hon anpassade hela sitt liv runt honom och till slut var det bara spillror kvar.
    Rekomenderar alla (inte bara ts) att läsa den. Den är rolig och ett knytnävslag i magen på en gång.

    www.bokus.com/b/9789113016795.html

    "Han gör slut just när de - efter mycket planerande och många ansträngningar - flyttat ihop. Det hon trodde var ett seriöst förhållande, var mer ett prövande från hans sida. Det hon tagit för omtänksamhet var bara hans kontrollbehov. Alltför sent förstår hon vartåt det barkar: den man hon var beredd att viga sitt liv åt har redan riktat blicken mot nya äventyr. Och det trots att flyttlådorna ännu inte ens är uppackade.
    Stora delar av romanen var från början publicerade på en blogg. Den fick en enorm läsarrespons och hade tusentals hängivna dagliga läsare.

    Sabina är född 1967 och bor i Malmö. Hon är verksam inom samhälls- och kultursektorn, huvudsakligen som projektledare och utredare. Saker min sambo och jag tyckte olika om är hennes debutroman. "

  • Anonym
    Miss Cee skrev 2010-04-04 21:02:51 följande:
    Vet inte om det var den här boken ni menade ovan, men jag läste hennes blogg redan innan hon gav ut den som bok. En kille som är så lik ts man så det är inte klokt, narcissist ut i fingerspetsarna. Hon anpassade hela sitt liv runt honom och till slut var det bara spillror kvar. Rekomenderar alla (inte bara ts) att läsa den. Den är rolig och ett knytnävslag i magen på en gång.www.bokus.com/b/9789113016795.html"Han gör slut just när de - efter mycket planerande och många ansträngningar - flyttat ihop. Det hon trodde var ett seriöst förhållande, var mer ett prövande från hans sida. Det hon tagit för omtänksamhet var bara hans kontrollbehov. Alltför sent förstår hon vartåt det barkar: den man hon var beredd att viga sitt liv åt har redan riktat blicken mot nya äventyr. Och det trots att flyttlådorna ännu inte ens är uppackade.Stora delar av romanen var från början publicerade på en blogg. Den fick en enorm läsarrespons och hade tusentals hängivna dagliga läsare.Sabina är född 1967 och bor i Malmö. Hon är verksam inom samhälls- och kultursektorn, huvudsakligen som projektledare och utredare. Saker min sambo och jag tyckte olika om är hennes debutroman. "
    jag beställde den boken nu.. så får den väl i veckan!
    ska föröska läsa ut "Boven i mitt drama kallas kärlek" av Unni Drougge innan jag får den där boken... snart börjar han väl undra varför jag sitter o läser massa böcker, han lär ju säker kanske kolla vad detär för bok..
  • Anonym

    börjar nog bli lite orolig inför morgondagen, han kommer hit på förmiddagen!
    börjar redan "stressa upp" mig märker jag..

    dessutom är vi barnfria denna vecka (undantag för imorgon då jag ska ha min son), men resten av veckan lär ju bli intressant! är som en helt annan vardag när vi inte har alla barnen....

    ska krypa ner i sängen bredvid min son nu och försöka sova!
    så jag orkar med den kommande veckan! tisdagen lär bli en intressant dag..
    någon som vet föresten om man betalar nått för besöken hos kvinnojouren? har ju som inte direkt några pengar, o faktura vill jag nog inte ifall han skulle se den...

Svar på tråden misshandlar han mig psykiskt?