• Kajsan

    Göra abort pga "vinterbarn"?

    Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?


    Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • tamate
    Kajsan skrev 2010-04-12 23:59:48 följande:
    Nä, men självlart har hon rätt att göra abort, konstigt vore det annars. Oavsett dina, mina eller sjukvårdens personliga åsikter i frågan.
    får man verkligen göra abort vilka underliga anledningar man än har, varför måste man då prata med en psykolog eller har jag missuppfattat att man måste det?
    därför dom inte berättar kön på många ställen och är förtegna med att berätta vad som helst vid ultraljudet (så är det i sollefteå) då dom är rädda att små saker kan få folk att göra en abort och dom kan inget göra åt det
  • Noiis
    tamate skrev 2010-04-13 00:58:47 följande:
    får man verkligen göra abort vilka underliga anledningar man än har, varför måste man då prata med en psykolog eller har jag missuppfattat att man måste det? därför dom inte berättar kön på många ställen och är förtegna med att berätta vad som helst vid ultraljudet (så är det i sollefteå) då dom är rädda att små saker kan få folk att göra en abort och dom kan inget göra åt det
    nä man måste inte motivera varför! och om nån frågar så tror jag inte att TS kompis skulle kasta ut sig den riktiga orsaken utan svarar väl säker nåt i stil med "det passar inte just nu" och det är godtagbart!
  • Mjolle

    Man blir lite ledsen som ofrivilligt barnlös när man läser sånt här. Tråkigt att folk inte uppskattar tanken på att bli förälder högre än så.

  • AnnaOlsson

    Folk får uppenbarligen göra som de vill när det gäller mycket så ingen har egentligen rätt att döma.

    Vi lever i ett demokratiskt land och det finns regler och lagar, tycker man inte om de bestämmelserna vi har får man antingen stå ut iallafall, flytta eller försöka ändra lagarna.

    Folk får tycka vad de vill bara det inte blir olaglig handling, vill man sitta hemma och muttra över att de upplever att någon är dum så är det deras tid och engagemang.

    Sedan kan jag själv tycka att vill man inte ha ett vinterbarn så kan satsen placeras på annat ställe alt. avhållsamhet eller fungerande p-medel, vill själv inte ha ex. ett decemberbarn efterom jag har min förklaring till det, men då har jag heller inte utsatt mig för den risken eftersom jag gärna undviker abort om jag kan.

    Men folk får, uppenbarligen, göra som de vill i mångt och mycket eftersom det är så Sverige är uppbyggt, om folk inte tänker till där och arbetar för att andra inte ska få göra som de vill så kan det medföra att de själva sätter sig på pottkanten gällande sitt eget bestämmandeskap.

  • BF 2008 02 23
    AnnaOlsson skrev 2010-04-13 01:32:08 följande:
     Sedan kan jag själv tycka att vill man inte ha ett vinterbarn så kan satsen placeras på annat ställe alt. avhållsamhet eller fungerande p-medel, vill själv inte ha ex. ett decemberbarn efterom jag har min förklaring till det, men då har jag heller inte utsatt mig för den risken eftersom jag gärna undviker abort om jag kan.  
    Precis!
  • tamate
    Noas mamma skrev 2010-04-13 01:05:53 följande:
    nä man måste inte motivera varför! och om nån frågar så tror jag inte att TS kompis skulle kasta ut sig den riktiga orsaken utan svarar väl säker nåt i stil med "det passar inte just nu" och det är godtagbart!
    lite läskigt att det är så enkelt eg, jag hade fått för mig att om orsaken till aborten var suspekt eller osäker så var man tvungen att träffa psykologen flera gånger tills man fick ett godkännande att genomföra aborten. 
    men då kanske det dragit ut så mycket på tiden att man inte fått göra aborten.
  • Shadilly
    tamate skrev 2010-04-13 01:50:49 följande:
    Varför är det läskigt?

    Det vore väl snarare läskigt om det var en massa psykologer som skulle sitta till doms över folk och tvinga dem att föda barn de inte vill ha för att de inte ansåg att skälen passade DEM?
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • tamate
    Shadilly skrev 2010-04-13 01:59:04 följande:
    Varför är det läskigt? Det vore väl snarare läskigt om det var en massa psykologer som skulle sitta till doms över folk och tvinga dem att föda barn de inte vill ha för att de inte ansåg att skälen passade DEM?
    nej nu så kan man ha vilka skäl som helst istället och ingen får ifrågastätta, man kan skita i preventivmedle helt och göra en 10 aborter om året för man har lust till det.
    jag är för fri abort men med ansvar. och att man ska föda fel månad och inte har haft vett att knip aihop knäna anser jag vara ansvarslöst. jag ser inte ett foster som liv men om man klarar av att gå igenom en abort så enkelt som i ts fall så funderar jag på hur paret tänker och hur mycket känslor dom har för barnet eg.
  • Shadilly
    tamate skrev 2010-04-13 02:06:04 följande:
    Ja. Tack gode Gud för att en person som inte kan ta ansvar för sin egen fertilitet inte måste ta ansvar för ett spädbarn utan kan få abort.

    Du är inte för fri abort om du anser att aborter ska föregås av ett obligatoriskt förhör och att beslutet sedan ska tas av någon annan.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Pebble
    Shadilly skrev 2010-04-13 02:28:25 följande:
    Ja. Tack gode Gud för att en person som inte kan ta ansvar för sin egen fertilitet inte måste ta ansvar för ett spädbarn utan kan få abort. Du är inte för fri abort om du anser att aborter ska föregås av ett obligatoriskt förhör och att beslutet sedan ska tas av någon annan.
    Fast det verkade ju mera som att Tamate menade att hon tidigare hade intrycket att det var så, inte nödvändigtvis att hon tyckte att det skulle vara så.

    De har ju full rätt att göra som de vill, men jag personligen kan inte förstå att man kan vilja göra abort av en sådan anledning...och det var väl det som egentligen var TS fråga?

    Jag och maken försöker i detta nu och även om det är "bökigt" att gå runt i tjocka kläder som höggravid och barnet eventuellt föds på julafton så tar jag det närsomhelst då vi har försökt i två år nu. Så jag tycker att det låter som att paret resonerar lite för lättvindigt kring att man kan skaffa barn så att man får det på sommaren istället...speciellt när de försökt länge och haft MF.

    Men som sagt, de har rätten att göra vad de vill och de bör de ha enligt min åsikt.
Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?