• Kajsan

    Göra abort pga "vinterbarn"?

    Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?


    Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Shadilly
    Pebble skrev 2010-04-13 02:43:29 följande:
    Fast det verkade ju mera som att Tamate menade att hon tidigare hade intrycket att det var så, inte nödvändigtvis att hon tyckte att det skulle vara så. De har ju full rätt att göra som de vill, men jag personligen kan inte förstå att man kan vilja göra abort av en sådan anledning...och det var väl det som egentligen var TS fråga? Jag och maken försöker i detta nu och även om det är "bökigt" att gå runt i tjocka kläder som höggravid och barnet eventuellt föds på julafton så tar jag det närsomhelst då vi har försökt i två år nu. Så jag tycker att det låter som att paret resonerar lite för lättvindigt kring att man kan skaffa barn så att man får det på sommaren istället...speciellt när de försökt länge och haft MF. Men som sagt, de har rätten att göra vad de vill och de bör de ha enligt min åsikt.
    Hon svarade "nej" på frågan om det inte vore mer läskigt med ett obligatoriskt förhör och att någon annan tar beslutet.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • tamate
    Shadilly skrev 2010-04-13 02:47:48 följande:
    Hon svarade "nej" på frågan om det inte vore mer läskigt med ett obligatoriskt förhör och att någon annan tar beslutet.
    nej som du gjorde jag ett påstående, jag anser inte att någon ska bli tvingad till att föda barn men om dom upptäcker att det ligger något underligt bakom orsaken så ska det följas upp.  om det int eligger någon "olycka" bakom att man blir gravid i fel månad utan med vilja blir gravid under en period där man vet att följden blir en abort så tycker jag något inte riktigt står rätt till. vem fasiken vill frivilligt gå igenom en abort???
    nej om aborten görs under fel omständigheter ska den fortfarande göras men det ska följas upp strängare och personerna i fråga ska få hjälp med att fatta ett bättre beslut nästa gång.
  • Shadilly
    tamate skrev 2010-04-13 03:00:25 följande:
    Men fortfarande är det du talar om inte fri abort. Fri abort innebär att man får abort utan att behöva förklara sig och ha "rätt" skäl. Det innebär absolut inte att någon ska utses att se till att man fattar ett "bättre" beslut.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • tamate
    Shadilly skrev 2010-04-13 03:12:03 följande:
    Men fortfarande är det du talar om inte fri abort. Fri abort innebär att man får abort utan att behöva förklara sig och ha "rätt" skäl. Det innebär absolut inte att någon ska utses att se till att man fattar ett "bättre" beslut.
    fri abort är att man öht får göra abort och det ska vi vara glada för att vi får göra här i sverige, det blir allt fler och fler länder och områden i världen där abortmotståndarna får igenom sin vilja så jag tycker inte man ska klaga för att man får trägffa en psykolog lite grann och prata om orsakerna. och tycker man det är jobbigt så får man väll ta och knipa igen helt enkelt.
    gör man något så får man stå för konsekvenserna. speciellt om det är dumma orsaker bakom.
  • Shadilly
    tamate skrev 2010-04-13 03:22:59 följande:
    Nej, fri abort är abort oavsett skäl och utan påtryckningar. Det har vi fram till v 18. Efter v 18 har vi inte fri abort, men ändå möjligheten att få abort fram till v 22 om särskilda skäl finns för det.

    Man måste inte träffa kuratorn om man inte vill, eftersom vi har fri abort är kuratorssamtalet bara något man erbjuds, ifall man känner att man vill prata.
    Det går bra att tacka nej och få sin abort i alla fall.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • tamate
    Shadilly skrev 2010-04-13 03:41:27 följande:
    Nej, fri abort är abort oavsett skäl och utan påtryckningar. Det har vi fram till v 18. Efter v 18 har vi inte fri abort, men ändå möjligheten att få abort fram till v 22 om särskilda skäl finns för det. Man måste inte träffa kuratorn om man inte vill, eftersom vi har fri abort är kuratorssamtalet bara något man erbjuds, ifall man känner att man vill prata. Det går bra att tacka nej och få sin abort i alla fall.
    så ser du kanske på det men så ser jag inte på vad fri abort är, sedan hur vi har det här eller inte är en annan sak
  • Shadilly
    tamate skrev 2010-04-13 03:46:09 följande:
    så ser du kanske på det men så ser jag inte på vad fri abort är, sedan hur vi har det här eller inte är en annan sak
    Okej, men det är inte öppet för tolkning, utan vad begreppet "Fri abort" innebär. Om du vill göra dig förstådd kan du inte säga att du är för fri abort och sedan i praktiken vilja ha abort med vissa inskränkningar.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • tamate
    Shadilly skrev 2010-04-13 03:50:19 följande:
    Okej, men det är inte öppet för tolkning, utan vad begreppet "Fri abort" innebär. Om du vill göra dig förstådd kan du inte säga att du är för fri abort och sedan i praktiken vilja ha abort med vissa inskränkningar.
    det finns väll inga inskränkningar, du får ju göra aborten, du är fri till att göra abort. ingen hindrar dig
  • Shadilly
    tamate skrev 2010-04-13 04:13:41 följande:
    det finns väll inga inskränkningar, du får ju göra aborten, du är fri till att göra abort. ingen hindrar dig
    Inskränkningen är att du skall påverkas till ett "bättre" beslut om någon inte anser att du har tillräckliga skäl.
    Fri abort innebär att det är kvinnans beslut, utan påtryckningar, moraliseringar eller åsikter. Eller tvångssamtal.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • LyckligtSlut
    Shadilly skrev 2010-04-13 03:41:27 följande:
    Nej, fri abort är abort oavsett skäl och utan påtryckningar. Det har vi fram till v 18. Efter v 18 har vi inte fri abort, men ändå möjligheten att få abort fram till v 22 om särskilda skäl finns för det. Man måste inte träffa kuratorn om man inte vill, eftersom vi har fri abort är kuratorssamtalet bara något man erbjuds, ifall man känner att man vill prata. Det går bra att tacka nej och få sin abort i alla fall.
    Ja, detta är faktiskt vad begreppet "fri abort" innebär. Vill man inte att den ska vara så fri som detta så är man kanske för exempelvis "abort med särskilda skäl".

    Tröttsamt med meningar som "Jag är för fri abort men inte om jag inte tycker att orsaken är moraliskt riktig".

    (jag är inte för fri abort f ö om någon missat det)

    Men snälla folk, sluta blanda ihop begreppen hela tiden och tro att man kan tolka sig fram till vad de betyder.
Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?