• Kajsan

    Göra abort pga "vinterbarn"?

    Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?


    Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Dr Mupp

    Vi har fri abort och då spelar det ingen roll varför nån vill göra abort. Jag kan ju personligen tycka att det är en lite märklig anlending men så har jag tre vinterbarn och tycker att det är helt ok.

  • frogande

    Frågan är ju hur långt abortfrågan ska dras och töjas på.
    Och hur långt detta barnplanerandet ska töjas och dras på.
    "Skräddarsy ditt egna barn!" kan ju då aldrig bli fel om abortfrågan alltid ska vara rätt?
    Använda abort som en preventivmetod kan ju heller aldrig vara fel så länge man är för abort överhuvudtaget?
    Varför ska aborter alls på något vis vara begränsade? Har man en gång tillåtit och accepterat abort så varför alls sätta en begränsning på aborter och annan typ av barnplanerande?!
    Endera är man väl för eller emot, något däremellan kan väl ändå inte finnas?!
    Och om det ändå gör det, varför gör det det i sådana fall??

  • Shadilly
    frogande skrev 2010-04-13 05:51:39 följande:
    Frågan är ju hur långt abortfrågan ska dras och töjas på. Och hur långt detta barnplanerandet ska töjas och dras på. "Skräddarsy ditt egna barn!" kan ju då aldrig bli fel om abortfrågan alltid ska vara rätt? Använda abort som en preventivmetod kan ju heller aldrig vara fel så länge man är för abort överhuvudtaget? Varför ska aborter alls på något vis vara begränsade? Har man en gång tillåtit och accepterat abort så varför alls sätta en begränsning på aborter och annan typ av barnplanerande?! Endera är man väl för eller emot, något däremellan kan väl ändå inte finnas?! Och om det ändå gör det, varför gör det det i sådana fall??
    Att göra upprepade aborter istället för att använda ett preventivmedel kan ju vara ett problem utan att man för den skull vill inskränka den fria aborten. Det är ju samhällsekonomiskt bättre med ett preventivmedel än kostnaden för en abort. Det är ju dessutom för individen slitsammare med upprepade graviditeter än ett fungerande preventivmedel.
    Det är ju väldigt få som anser att det är BÄTTRE med en abort än att den oönskade graviditeten aldrig skulle ha inträffat från första början. Min erfarenhet är att abortmotståndare ofta talar utifrån en alternativ verklighet där alla har full kontroll över sin sexualitet och sin fertilitet och aldrig begår misstag, och att abortliberala utgår ifrån hur situationen ser ut.

    De flesta har också lidande som måttstock för abortens vara och icke vara. Innan fostret är medvetet och fysiskt kapabelt till smärta finns inget lidande, ett potentiellt barn blir aldrig medvetet om sin existens.
    Därav den tidsgräns man satt.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Tusentand

    Vad jag tycker?

    Hemskt, fruktansvärt..

    Hoppas att hon inte får en liten prematur då när hon väl blivit gravid med ett "sommarbarn".. för usch om pappan skulle behöva ta ut tidig semester året efter.. ööörk..

    Varför ens ha, barn produktion på våren då om hon tänker göra abort för att det kommer födas på fel årstid?..?

  • Smultron ett

    Helt sjukt.
    Hur tänker hon?
    Det tog ett år att bli gravid.
    Hur i H---- tänkte hon då pricka in rätt månad?
    Göra abort på abort på abort tills ungen beräknas till juni?
    Det lär ju ta 20 år.

    Jag tror inte hon vill ha barn. Jag tror hon vill ha en liten docka som hon kan leka med.


    The world's a better place when it's upside down!
  • katja74

    Personligen tycker jag inte att din väninna verkar vara den skarpaste kniven i lådan, och att det är ett förbaskat dåligt beslut.
    Men visst, man får göra som man vill. Yadayada...

  • Carolinen

    Min personliga tanke och åsikt om detta det är att hur kan hon göra något sådant för att det inte passar in i deras "perfekta" schema..
    Jag fick själv missfal, och då var det beräknat till augusti, perfekt tyckte vi.
    Är nu gravid igen med bf den 13 november, och tycker att det är likaså underbart för det, oavsett vilken månad och årstid det kommer.

    Själv så känner jag att jag blir förbannad på hennes resonemang över detta.
    Det är absolut inte okej i mina ögon!

  • BlommyNess12

    Jag tycker det är rätt töntigt, omoget etc. Men jag säger inte att det är fel för det är inte upp till mig att bedöma vad som är rätt och fel när vi har fri abort.

  • Thinner

    Vad är det gör jävla dålig inställning?
    Det är ju inte en ny bil eller utemöbler vi snackar om.
    Vi pratar om ett helt nytt liv(är förövrigt FÖR fri abort under rimliga former) och blir du planerat och välkommet gravid så spelar det väl ingen roll NÄR barnet kommer.
    Det var det mest löjliga jag läst och jag önskar ingen olycka men tänker man så bör man nog kanske inte bli gravid alls....


    I´m a freak bitch baby....
  • fendt87

    vilken jävla idiot. och har hon försökt få barn i ett år och fått ett missfall borde hon väl vara överlycklig över graviditeten och då spelar det ju ingen roll när på året barnet föds.
    vad händer om hon inte kan bli gravid igen, eller blir det vid samma tid nästa år? då blir det ju fortfarande barn född på fel årstid.
    man upphör aldrig att förvånas över hur jävla dumma folk är.

Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?