• Lady Namárië

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • CallGirl
    BaraCarolina skrev 2010-04-23 22:00:53 följande:
    Brudparet får bestämma om man väljer att gifta sig borgerligt. Annars får man rätta sig efter prsät, kanor och vigselordning
  • Lady Namárië
    BaraCarolina skrev 2010-04-23 21:26:51 följande:
    Precis det är deras dag, de får göra som de vill och det gäller även de som inte är prinsessa till vardags
    Tvärtom, faktiskt. Svenska kyrkan ser helst att man följer deras vigselordning, och många präster säger nej till dumheter som brudöverlämning.

    Och om det gäller alla andra brudpar borde det väl rimligtvis gälla Vickan och Daniel också?
    So say we all
  • Rockan
    nollåtta skrev 2010-04-23 22:04:47 följande:
    Hur kände din man när du var överlämnad? Jag ska gifta mig i sommar och frågade min blivande man på skämt hur han skulle reagera om jag ville att min farsa skulle leda fram mig. Han sa fullt allvarligt att han skulle överväga att göra slut. Han menade på att jag flyttat hemifrån och skaffat barn utan att konsultera mina föräldrar, och varför skulle jag då vilja bli överlämnad som ett stycket kött? Jag förstår honom och skulle aldrig drömma om att bli överlämnad. Vi är jämlikar i vårt förhållande.
    Hennes man ville också ha det så tror jag det stod högre upp.

    Min man hade nog sagt nåt liknande det där om jag frågat honom
    Min pappa är visserligen död, men tanken på att gå fram till vigselförättaren (I vårt fall borgerlig) med nån annan än min blivande make & att dessutom bli överlämnad var & är så absurd för mig.
  • rednose
    Lejonninnan skrev 2010-04-23 21:34:57 följande:
    Tycker det är tramsigt överlag att anamma alla seder från USA. Det räcker med Halloween! Sen tycker jag Viktoria och Daniel får göra som de vill, men tramsigt är det. Sen är det så att det är svenska folket som bekostar kalaset, då kan det ju vara på plats att följa de svenska traditionerna...men men!
    varför tror du att det är en amerikansk sed att pappan lämnar över bruden? Sett lite för mycket film måhända??? ;)
  • BaraCarolina
    nollåtta skrev 2010-04-23 22:04:47 följande:
     Hur kände din man när du var överlämnad?Jag ska gifta mig i sommar och frågade min blivande man på skämt hur han skulle reagera om jag ville att min farsa skulle leda fram mig. Han sa fullt allvarligt att han skulle överväga att göra slut. Han menade på att jag flyttat hemifrån och skaffat barn utan att konsultera mina föräldrar, och varför skulle jag då vilja bli överlämnad som ett stycket kött? Jag förstår honom och skulle aldrig drömma om att bli överlämnad. Vi är jämlikar i vårt förhållande.
    För hans del spela det ingen roll, han vet vad det betyde för mig. Min mamma tog livet av sig när jag va liten (6år) Sen va det bara han och jag i flera år. tills jag va 12. Då träffa han kvinnan som han är gift med nu {#lang_emotions_laughing} Jag ville att min pappa skulle göra det för att vara delaktig. Min extra mamma läste ett stycke ur biblen....

    Varken min man, pappa eller jag. Eller någon i min omgivning såg det som om jag blev överlämnad som ett stiycke kött. De vet att jag är en kvinna som kan ta hand om mig själv och kan fatta mina egna beslut och vet vad jag vill.
    Så det va inget vi ens tänke att jag va en köttbit som överlämnades som en "dum kvinna" säger han nu *s*
  • rednose
    Rockan skrev 2010-04-23 21:46:52 följande:
    Victoria är inte vem som helst, hon är en offentlig person & hennes bröllop bekostas till största del med offentliga medel. Hon & kungahuset är av lag bundna till den Svenska kyrkan & till att upprätthålla dess traditioner, hon får inte gifta sig borgerligt & kungafamiljen är obligerade att fira högtider i kyrkan. "Deras" bröllop är den största mediacirkusen på 30 år. Det finns all anledning att ha åsikter om att hon (kanske, vi vet inte om ryktet är sant) vill använda sig av ett förfarande som inte är förenligt med svensk sed samt står för kvinnoförtryck i stora delar av världen.
    suck...
    flytta då om du inte trivs med hur vårt land fugerar? 
  • Lady Namárië

    Ni som är för brudöverlämning, tycker ni at det skulle vara fint och romantiskt om er blivande man gick till er pappa och bad om er hand också, som de ofta gör i amerikanska filmer?

    Personligen hade jag verbalt bitchslappat båda herrarna hela vägen nerför gatan om de hade tyckt att de hade rätt att sitta och göra något så dumt. )


    So say we all
  • Rockan
    Tottelina skrev 2010-04-23 16:50:02 följande:
    Ska jag gå till bibblan och läsa en hel bok för att förstå hur du drar paralleller mellan islamiska vigslar-kvinnoförtryck-Victorias bröllop? Aha.
    Fast det där var inte riktigt den parallellen jag drog. Jag menade på att brudöverlämning, som kan ske på många olika sätt, fortfarande är förekommande som mer än en symbolisk handling i många delar av världen där det finns ett starkt kvinnoförtryck, varav jag nämnde vissa islamska kulturer som ett exempel. Då blir det lite fel att påstå att parallellen skulle vara islamska vigslar i stort, för det var inte det jag skrev.

    Det är en bra bok
  • BaraCarolina
    CallGirl skrev 2010-04-23 22:06:02 följande:
    Brudparet får bestämma om man väljer att gifta sig borgerligt. Annars får man rätta sig efter prsät, kanor och vigselordning
    Jag ringde och frågade om vi fick göra så och fick svar Ja av kvinnan jag prata med. Där av att jag sa som jag gjorde. Annars hade vi valt en annan kyrka.
  • rednose
    Lady Namárië skrev 2010-04-23 22:13:42 följande:
    Ni som är för brudöverlämning, tycker ni at det skulle vara fint och romantiskt om er blivande man gick till er pappa och bad om er hand också, som de ofta gör i amerikanska filmer? Personligen hade jag verbalt bitchslappat båda herrarna hela vägen nerför gatan om de hade tyckt att de hade rätt att sitta och göra något så dumt. )
    och du ska vara moderator?? Familjeliv blir bara bättre och bättre! HAHA!
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?