• Lady Namárië

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • BaraCarolina

    Nä orkar faktiskt inte gaffla mer i denna tråden. Tråkigt när folk börja kalla andras åsikter för dumheter bara för att de inte är av samma åsikt.

    Om bruden vill bli överlämnad eller ej tycker jag personligen är upp till brudparet. Inte upp till prästen eller andra. Det är brudparets val, deras dag
    Är inte det viktigaste att brudparet får sin drömdag??

    Ha en fin helg alla, för överlämning eller ej {#lang_emotions_tongue_out}

  • Joual

    rednose: Jag hade varit mer imponerad om det hade varit brudgummen som överlämnades av sin mor...

  • rednose
    Joual skrev 2010-04-23 22:41:41 följande:
    rednose: Jag hade varit mer imponerad om det hade varit brudgummen som överlämnades av sin mor...
    tur att det hela inte handlar om att imponera då. :)
  • Stinky
    Rockan skrev 2010-04-23 22:21:15 följande:
    Ärkebiskopen har inte godkänt det än, som jag förstår det. Dessutom ska hon vigas i Sthlm:s stift & Caroline Krook som är biskop där är starkt emot brudöverlämning, så förhoppningsvis ska det mycket till om det ska bli godkänt. Personligen skickar jag ett mail till Konstitutionsutskottet om det blir det eftersom det strider mot successionsordningen.
    Du tycker inte att det är lite overkill att maila till konstitutionsutskottet för den här sakens skull? 
  • Kokomo
    Rockan skrev 2010-04-23 22:21:15 följande:
    Ärkebiskopen har inte godkänt det än, som jag förstår det. Dessutom ska hon vigas i Sthlm:s stift & Caroline Krook som är biskop där är starkt emot brudöverlämning, så förhoppningsvis ska det mycket till om det ska bli godkänt. Personligen skickar jag ett mail till Konstitutionsutskottet om det blir det eftersom det strider mot successionsordningen.
    Lite OT kanske men det är Eva Brunne som är diskop i Sthlms stift sedan 2009. Vigseln kommer dock inte ledas av henne utan av ärkebiskop Anders Wejryd och tre övriga officianter.
  • Rockan
    Stinky skrev 2010-04-23 22:52:32 följande:
    Du tycker inte att det är lite overkill att maila till konstitutionsutskottet för den här sakens skull?

    Nej, inte det minsta, men det hänger nog ihop en del med att jag inte är nån monarkianhängare överlag
  • Rockan
    Kokomo skrev 2010-04-23 22:53:40 följande:
    Lite OT kanske men det är Eva Brunne som är diskop i Sthlms stift sedan 2009. Vigseln kommer dock inte ledas av henne utan av ärkebiskop Anders Wejryd och tre övriga officianter.
    Tack för rättelsen, uppriktigt
    Jag var inte uppdaterad på att det blivit en ny, bara att hoppas att hon har samma inställning som Caroline Krook då.
  • giftgrodan
    Denebola skrev 2010-04-23 21:43:57 följande:
    Återigen: Brudöverlämning är ingen svensk tradition!
    Nej, det var precis det jag menade! Jag talade om traditionen att gå in tillsammans.
  • Stinky
    Rockan skrev 2010-04-23 22:54:30 följande:
    Du tycker inte att det är lite overkill att maila till konstitutionsutskottet för den här sakens skull? Nej, inte det minsta, men det hänger nog ihop en del med att jag inte är nån monarkianhängare överlag
    Men du vill ändå lägga en massa tid på den svenska monarkin och hur de bör föra sig?
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?