• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • sabinaa

    Hej alla! Nu har jag inte varit här inne på några dagar och måste säga att jag tänkt på er. Nu är jag hemma efter min op i Ersta. Jag mår jättebra och maten går bra. Jag är ganska mör i ryggen efter att ha sovit i min säng i natt. Tror att min är mjukare än deras. Skönt att vara hemma och skönt att vara opad!

    Kram till er alla!


    OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO
  • METAMORPHOSIS
    Idag har jag varit opererad i 10 månader, och jag har gått ner 56,4 kilo .
  • METAMORPHOSIS
    SilverEmma skrev 2011-01-15 10:39:19 följande:
    Herregud... Det är ju en hel liten människa! . Stort grattis på din tiomånadersdag!
    Ja, det är ju det . Galet! .

    Tack .
  • LenaL
    RadarQueen skrev 2011-01-14 22:05:12 följande:
    Tack!!  Måste fråga, hur har du fått huden attt hänga med för du såg så snygg ut på kortet vid nyår =)
    Har iofs sånna där shape up strumpebyxor. Men magen, som jag trodde skulle skulle hänga mycket har överraskat mig med att dra ihop huden bra. Brösten HÄNGER, precis som jag trodde, en bra bh gäller som kan trolla bort det. Däremot så har jag mycket mer gäddhäng än vad jag trodde det skulle bli. V.6 ska jag till vårdcentralen för att få remiss till plastik, varpå det är dom som bedömmer om jag får någon plastik  gratis. Har pratat med många som tidigare gjort GBP och det är mycket individuellt vad de godkänner. Vanligast att bli berättigad till gratis är buk och bröst plastik meeeen, några stycken har fått gäddhäng och lår då det varit medicinska bekymmer. Jag kommer naturligtvis skriva om allt i min blogg när det blir aktuellt.
    Lajsa82 skrev 2011-01-14 22:04:44 följande:
    LenaL: jag tror jag dööör av skratt....hajenmusik till gubbens matlagning....du skriver så himla bra och roligt....
    Tack!!! Roligt att du tycker det! Min make är lätt att skriva roliga saker om..........
  • Mikaela B

    Så, nu är jag opererad och kommit hem! Känns bra, men jag är lite orolig över ett väldigt stort blåmärke vid ett av titthålen.. Är det normalt med blåmärken? Kram

  • Annicka
    Mikaela B skrev 2011-01-15 11:48:18 följande:
    Så, nu är jag opererad och kommit hem! Känns bra, men jag är lite orolig över ett väldigt stort blåmärke vid ett av titthålen.. Är det normalt med blåmärken? Kram
    Det försvinner snart och jag hade själv  två stycken och dom försvann sen.

    Välkommen till andra sidan och skönt att höra att allt har gått bra.

    Kram Annicka
  • Sweetie
    Zebra71 skrev 2011-01-14 19:24:49 följande:

    Hej


    Har inte läst tillbaka i tråden så jag vet inte om det pratats om detta men jag behöver se om någon varit med om samma som jag....


    Jag blev gbp opererad för 2 år sedan, har aldrig dumpat, har inget stopp överhuvudtaget! Gick ner 30 kg under de första 4 månaderna, SEN INGENTING. Jag har ju 30 kg till att tappa, skäms för att berätta att jag är opererad för att jag är ju fet fortfarande  Nu har alla mina dåliga vanor kommit ikapp mig så jag börjar så sakteliga äta mer och mer dåligt....kan det ha blivit något fel på operationen tro? Efterom jag inte har något stopp menar jag... 

    Finns det någon som varit med om samma? Börjar bli desperat nu..vad ska jag göra?? har försökt tala med kriurgen men han säger bara att "det blir såhar för ca 2% och det är inget fel på operationen"

    Nån som vet om man kan bli omopererad?


    Jag vill inte dömma eller så på något sätt..Men varför operera dig, gör ett så stort ingrepp för att trilla tillbaka i gamla vanor?

    Tror säkert du dumpat men kanske inte så du mått jättedåligt...Dumpa kan ju kännas allt ifrån trötthet, hjärtklappning, lite svettningar till illamående, yrsel mfl. Alla upplever det så olika och reagerar på så olika saker.. Sen om man fortsätter äta "skit" så blir ju tarmen mer mottaglig och dumpar inte. Skulle du tar bort all skräpmat och sånt man inte ska äta i 2-3 veckor så blir man känslig för det igen har jag fått veta av dom som varit opade länge. Skrattande
    Har du snackat med dietisten??  Man ska ju kunna äta en "normal" portion sen efter nått år..
    Börja föra matdagbok och visa din dietist så du liksom får rätt på det!
    Skumt att du stått still i ett år.. men som du själv skriver så äter du ju inte som du ska...
    Många som tyvärr tror att man blir "botad" från sina ätstörningar genom att bara operera sig.. det är ju ingen mirakelkur!! Man måste ständigt kolla vad man stoppar i munnen mm. Så man får ju kämpa för att gå ner liksom... Det är ett verktyg!!! Så du får lära dig att använda lite bättre kanske!
    Hoppas du får rätt på det hörru... =)
    Kämpa på vännen!!

    Kram kram
    Malin
    (¯`°?.¸ ღ ♥ Min familj är min rikedom ♥ღ ¸.?°´¯)
  • PruttPottan
    LenaL skrev 2011-01-15 11:07:08 följande:
    Har iofs sånna där shape up strumpebyxor. Men magen, som jag trodde skulle skulle hänga mycket har överraskat mig med att dra ihop huden bra. Brösten HÄNGER, precis som jag trodde, en bra bh gäller som kan trolla bort det. Däremot så har jag mycket mer gäddhäng än vad jag trodde det skulle bli. V.6 ska jag till vårdcentralen för att få remiss till plastik, varpå det är dom som bedömmer om jag får någon plastik  gratis. Har pratat med många som tidigare gjort GBP och det är mycket individuellt vad de godkänner. Vanligast att bli berättigad till gratis är buk och bröst plastik meeeen, några stycken har fått gäddhäng och lår då det varit medicinska bekymmer. Jag kommer naturligtvis skriva om allt i min blogg när det blir aktuellt.
    Lajsa82 skrev 2011-01-14 22:04:44 följande:
    LenaL: jag tror jag dööör av skratt....hajenmusik till gubbens matlagning....du skriver så himla bra och roligt....
    Tack!!! Roligt att du tycker det! Min make är lätt att skriva roliga saker om..........
    Tack för du delar med dig återigen. Jag tror allt häng är det som oroar mig nästan värst. Brösten är jag inte alls orolig över, jag har haft häng sen jag var 14. Magen går ju att fixa (har ett KS i ryggen så den är som den är)  men det är just armar och ben och rumpa jag funderar över.

    Vad ska man göra för att hjälpa huden att hänga med?
    Hur har ni andra gjort med träning osv?
  • Sweetie
    anli00 skrev 2011-01-13 17:24:27 följande:
    Lite nyfiken. Men tänkte höra om d är nån som skickat in en egenremiss o hur lång tid tog d innan ni fick når svar? Dkickade in min nu i början på den här så räknar iofs inte med att få nåt svar än på ett tag
    Jag skickade in min egenremiss den 23 augusti 2010. Skickade runt till dom flesta i sverige här som gjorde gbp med titthål.
    Fick svar rätt snabbt, redan 1 vecka efter jag skickat. Men till Landskrona så skulle jag fylla i en hälsodeklaration.
    Jag visste även att där va ett infomöte som skulle hållas i Värnamo (dit jag tillhör då jag bor i Jkpg) den 16 sept.
    Ringde ner till Värnamo och frågade om dom fått min remiss och det hade dom mm.
    Så jag frågade om dom hade plats till den 16 sept men det va fullt sa hon. Eftersom dom har sammarbete med Sophiahemmet i Stockholm och att det va sån rullians och att det va stor efterfrågan så skulle det bli ett infomöte till i oktober och när man väl va på mötet så fick man en op datum och det kunde gå snabbt! YEY!
    En vän till mig hade redan opats där och hade börjat flyta innan och hon fick därmed en tid en vecka efter infomötet!

    Jag blev iaf kallad trots allt till infomötet den 16 september och då hade jag börjat flyta och hade redan gått ner 8 kilo... fick op datum den 6 oktober och behöver jag berätta att jag va ÖVERLYCKLIG!!

    Så edt gick inte ens 1½ månad från det jag skickade egenremissen till det att jag opererades! YEY! Solig

    Så det kan gå undan! Sen hade jag turen att bo i rätt län tror jag!! Så jag åkte upp till stockholm ju! Värsta bussresan någonsin medans det ändå va sååååååååå värt det!!

    Så lycka till och ligg på dom och terra dom!
    (¯`°?.¸ ღ ♥ Min familj är min rikedom ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)