• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50

    Julskinka,köttbullar,sill och lax brukar vi göra. Och så Janssons förstås.

    Sen brukar jag baka lussekatter och pepparkakor tillsammans med barnen. I år funderar jag på att göra ett pepparkakshus också. Och så brukar jag såklart koka knäck och göra rischoklad. Funderar även på att prova att göra mintkyssar och vörtbröd. Har inte hittat något bra recept på vörtbröd än. Jag brukar bara siktkaka och småfrallor annars. 


    Mattias 2007-05-23 Tös 2011-09-07
  • molly50
    Koppkaka skrev 2011-10-08 19:57:35 följande:


    Den här tomten hade en vän till mig köpt på Gekås idag Jag är sååå avundsjuk!
    Åh,vilken mysig tomte! Vi har en liknande som vi fick av svärmor för ett par år sedan. Den har en kälke med en julgran på framför sig. :)
    Koppkaka skrev 2011-10-08 21:15:41 följande:
    Mina Dollarstore-fynd


    Presentpåsar, 3 för 20:-


    Adventsljusstake 20 kr




    Jag gillar den där adventsljusstaken! :) Man kanske skulle åka till grannkommunen och kika in på Dollarstore nå´n dag. :)
    Mattias 2007-05-23 Tös 2011-09-07
  • lollsanT
    molly50 skrev 2011-10-09 19:43:03 följande:
    Julskinka,köttbullar,sill och lax brukar vi göra. Och så Janssons förstås.

    Sen brukar jag baka lussekatter och pepparkakor tillsammans med barnen. I år funderar jag på att göra ett pepparkakshus också. Och så brukar jag såklart koka knäck och göra rischoklad. Funderar även på att prova att göra mintkyssar och vörtbröd. Har inte hittat något bra recept på vörtbröd än. Jag brukar bara siktkaka och småfrallor annars. 

    Mintkyssar är enkelt att göra. Det gör jag till varje jul. Svågern är mest förtjust i dem
  • BloodyDisgusting

    Jag längtar ihjäl mig efter juletid. Sitter nu och lyssnar på lite klassisk jul musik. Bla Frank Sinatra och Nat King Cole. För första gången där jag bor så kommer att det vara en stor julmarknad från och med 9 dec fram till jul... vill att det ska vara nu

  • carro 81

    Även jag har julgardiner i alla rum. Men jag vill också gärna ha tips på var det finns fina julgardiner, vi har flyttat och jag letar efter nya till vardagsrummet. Helst panelgardiner men det är inget måste.

  • Lepanden

    Igår när jag satt och kollade upp på himlen för att se det där himlafenomenet med alla
    Stjärnfall så släckte jag ner i lägenheten och satte faktiskt igång julmusik på min iphone...och det kändes nästan som den där känslan kvällen innan julaftonsmorgon. Det var mysigt att sitta där och titta på den stjärnklara himlen och dricka te och ha katten som sällskap. Blev liksom lite rörd när "im dreaming of a White christmas" spelades. Sen är jag väl blödig nu
    Också eftersom magen växer

  • Mama Mia
    Mamma SL skrev 2011-10-09 11:03:02 följande:
    Har ni julgardiner? När man tittar i alla julmagasin lyser julgaridnerna oftast med sin frånvaro men visst har väl de flesta julgardiner? Ni som har beskriv gärna hur de ser ut, jag har stort gardinbekymmer just nu.
    Julgardiner och julgardiner... snarare juliga gardiner. Tomtar är bannlysta på mina gardiner, orkar nämligen inte ha såna som man "måste" plocka ner så fort julen är över.  (Är inte så mycket för tomtar öht, annars heller...)
    I Köket har jag blårutiga med julstjärnor (blomman), i vardagsrummet rödrandiga, hallen fick vita med gröna (?) snöflingor, ett sovrum har vita, tunna med broderade hjärtan och lekrummet fick det juligaste: tradiotionella röda rutiga med både längder och kappa och en extra volang på kappan. (dom känns verkligen julgardiner)
  • Mamma SL
    Mama Mia skrev 2011-10-10 07:55:25 följande:
    Julgardiner och julgardiner... snarare juliga gardiner. Tomtar är bannlysta på mina gardiner, orkar nämligen inte ha såna som man "måste" plocka ner så fort julen är över.  (Är inte så mycket för tomtar öht, annars heller...)
    I Köket har jag blårutiga med julstjärnor (blomman), i vardagsrummet rödrandiga, hallen fick vita med gröna (?) snöflingor, ett sovrum har vita, tunna med broderade hjärtan och lekrummet fick det juligaste: tradiotionella röda rutiga med både längder och kappa och en extra volang på kappan. (dom känns verkligen julgardiner)
    Nej några tomtar vill jag verkligen inte ha jag heller, det fick jag tillräckligt av under min uppväxt. Men gärna juliga osm du säger. Jag funderar på ett par vita med lite rött från Jotex, jag har lagt in en bild på min blogg, ni får gärna säga vad ni tycker om dem.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!