• Victoria70

    Downs syndrom - Vi gjorde abort

    Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

     Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

    Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

    Sorgsen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

    Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

    Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

    Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

    Kramar till er alla superkvinnor!

  • Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Lindis1974
    Lise W skrev 2011-06-08 10:40:26 följande:
    Lindis, beklagar o gratulerar, ja hur ska man säga, det låter som om du är inställd på en skön sommar iaf :)

    Millan :)) ät sviskon :)

    O alla andra oxå, vi finns i våra tankar , stor kram :)
    :) Det är lite så det känns. Dubbelt .. så beklagar och gratulerar var toppen:)
  • Lindis1974
    Kattflickan skrev 2011-06-08 08:04:09 följande:
    Eftersom du blev gravid så kanske din kvarvarande äggledare inte är så dålig? Hoppas du blir gravid igen av dig själv efter operationen, så slipper du hormonerna! Men annars så får du nya chanser på ivf i höst! 

    Jag mår bra, mina bröst har svullnat från B till C-kupa och är ömma och dessutom är jag lite förstoppad. Ungefär som första gången jag var gravid. Hoppas jag slipper illamåendet den här gången också. Eftersom jag vanligen tränar en del så brukar jag aldrig vara hård i magen annars, måste hitta på nåt att göra åt det, det är rätt jobbigt. 

    Millan 
    Usch ja.. förstoppad var jag med. Fick använda laktulos ett par gånger. Annars så åt jag en det katrinplommonpure. Skitäckligt men det fungerade faktiskt:)
  • Kattflickan

    Hejsan,

    Jag har börjat fundera och nojja en massa. Är risken att få ett till barn med DS om man redan fått ett 1% högre än tidigare eller är det 1% (dvs 1/100)??? Det är en stor skillnad. Har ni hört från läkarna något om detta?

    Min andra fundering är: Jag har för mig att min läkare sa att missfallsrisken för MKP nu var i princip densamma som vid FVP? Minns ni hur det är? Limpan, du som nyligen gjort det.

    I övrigt har mina symptom blivit starkare, brösten ömmar och jag har faktiskt känt mig lite illamående, typ åksjuk. Det hjälper lite om jag äter nåt då. Förra graviditeten mådde jag inte illa. Har bokat in ett vul i vecka 8.

    Känner mig jätteorolig för att även det här barnet ska ha DS. Vet inte hur jag skulle klara en abort till. Om det händer tror jag vi kommer ge upp det här med barn.

    Millan 

  • Lindis1974
    Kattflickan skrev 2011-06-14 22:15:31 följande:
    Hejsan,

    Jag har börjat fundera och nojja en massa. Är risken att få ett till barn med DS om man redan fått ett 1% högre än tidigare eller är det 1% (dvs 1/100)??? Det är en stor skillnad. Har ni hört från läkarna något om detta?

    Min andra fundering är: Jag har för mig att min läkare sa att missfallsrisken för MKP nu var i princip densamma som vid FVP? Minns ni hur det är? Limpan, du som nyligen gjort det.

    I övrigt har mina symptom blivit starkare, brösten ömmar och jag har faktiskt känt mig lite illamående, typ åksjuk. Det hjälper lite om jag äter nåt då. Förra graviditeten mådde jag inte illa. Har bokat in ett vul i vecka 8.

    Känner mig jätteorolig för att även det här barnet ska ha DS. Vet inte hur jag skulle klara en abort till. Om det händer tror jag vi kommer ge upp det här med barn.

    Millan 
    1 procent högre än tidigare sa dem till oss i alla fall. Och ja risken för missfall vid MKP skall vara lika hög dvs 1 % eller mindre sa var profferssor i alla fall.

    Klart det inte kommer ha DS, era prover är ju bra, risken är jätteliten men jag förstår din tankegång.
    kram
  • Kattflickan

    Tack Lindis för ditt snabba svar! Skönt att höra att det är 1% högre än tidigare, det är ju inte mycket. Jag hade också för mig att jag hört att mkp nuförtiden hade samma risk som FVP. 

    Tack för din peppning! Rent logiskt vet jag att risken är liten den här gången men det är svårt att tänka så. 

    Nu har jag iallafall förbjudit mig själv från att googla på missfall, ska bara försöka tänka positiva tankar.

    När ska du operera bort polypen?

    Millan 

  • Lindis1974

    Polypen försvann i blödningen som jag hade nu sist. Fick äta hormonet gör att blöda sen kollade dem igen och då var allt borta. Så skönt. Nu ska jag njuta av sommaren. Nya tag i höst. Vilken vecka är du i nu?

  • Lise W

    Millan, vi har också räknat dagar o dagar o dagar för att komma längre i graviditeten, lite så långt som till MKP o sen till RUL, vi håller tummarna för er, positiva tankar positiva tankar.

    STOR kram

  • Limpan 83

    Millan: Jag har hört samma som Lindis skriver. Tänker du göra mkp? Jag kände att jag var tvungen att göra det för att överhuvudtaget kunna slappna av lite. Men någonstans i bakhuvudet gnager ändå tankar om att det kan ha missat något. Mitt RUL gick väldigt fort och hon som utförde det sa knappt ett ord. Jag kände mig så ledsen och besviken efteråt. Trodde att hon skulle vara lite extra pedagogisk med tanke på vad vi upptäckte vid RUL förra gången. Jag försöker slappa alla tankarna och njuta av att vara gravid, är ju ändå i v. 21. men tror inte att jag kommer kunna göra det innan jag har min lilla pojke hos mig och jag ser med egna ögon att allt är som det "ska".

    Ta en dag, en vecka, en månad i taget. Nu har du ju vul att se fram emot :) Sen blir det då kanske mkp och sedan RUL. Det kommer gå bra för oss alla nu!

    KRAM

  • Kattflickan

    Jag är idag i vecka 7, ska göra vul i vecka 8 och har pratat med MVC som ska skicka remiss till Akademiska sjukhuset om att göra MKP.

    Skönt Lindis att polypen försvann och lycka till i sommar!  

    Limpan: Vad okänslig läkaren var vid RUL? Jag skulle bli livrädd om inte läkaren sa något.

    LiseW: Jag önskar på ett sätt att det vore i slutet av augusti och att jag fått bra resultat på MKP och passerat vecka 12, men samtidigt så är ju semestern över då och det vill jag ju inte

    Har känt mig ännu mer åksjuk idag, vet att jag bad om mer symptom, men nu kan det lugna sig lite tycker jag

    Millan

     

  • Pilla1979
    Kattflickan skrev 2011-06-15 23:00:52 följande:
    Jag är idag i vecka 7, ska göra vul i vecka 8 och har pratat med MVC som ska skicka remiss till Akademiska sjukhuset om att göra MKP.

    Skönt Lindis att polypen försvann och lycka till i sommar!

    Limpan: Vad okänslig läkaren var vid RUL? Jag skulle bli livrädd om inte läkaren sa något.

    LiseW: Jag önskar på ett sätt att det vore i slutet av augusti och att jag fått bra resultat på MKP och passerat vecka 12, men samtidigt så är ju semestern över då och det vill jag ju inte

    Har känt mig ännu mer åksjuk idag, vet att jag bad om mer symptom, men nu kan det lugna sig lite tycker jag

    Millan
    Härligt Millan att symtomen blir starkare ;) Fast när man är mitt i det är det inte roligt... Håller tummarna för dig att VUL går bra!
Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort