• Lo Ammi
    Äldre 21 Sep 07:11
    25367 visningar
    78 svar
    78
    25367

    Sverigedemokraterna - vad innebär det för våra familjer?

    Jag trodde in i det längsta att de inte skulle komma in i riksdagen och när jag till slut såg resultaten så grät jag. Jag är så besviken och ledsen. Något som jag inte vågat tänka förrän jag hade det svart på vitt är: hur påverkar detta (blivande) adoptivfamiljer? Vi har ju inte börjat vår process än och nu kommer tankar som "är det rätt att adoptera ett barn till ett land som kanske kommer bli alltmer främlingsfientligt?".

    Min rädsla är att SD kommer ha den effekten på vårt land - att rasism blir lite mer "rumsrent", lite mer ok. Och att vi alla sakta vänjer oss vid det.

    Någon som har funderat kring detta? Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Sverigedemokraterna - vad innebär det för våra familjer?
  • mor till två kina tjejer
    Äldre 21 Sep 10:29
    #1

    Partiet var förut emot utomeuropeiska adoptioner, men bytte ståndpunkt i frågan år 2002.

    I vår kommun vill SD göra något åt problemet med Asiaterna, Afrikanerna och Araberna. Men mannen som delade ut partiets lappar utanför vallokalen hos oss har inte jobbat på 20-år - han är sjukpensionär?!

    Jag blir så ledsen och upprörd, förtvivlad och arg. För när mina flickor rör sig utan sina föräldrar tänker en relativt stor grupp i vår kommun - Åk hem till ert land - FÖR det står inte skrivet på mina flickor att de är adopterade.

     

  • Lo Ammi
    Äldre 21 Sep 10:45
    #2
    mor till två kina tjejer skrev 2010-09-21 10:29:19 följande:
    Partiet var förut emot utomeuropeiska adoptioner, men bytte ståndpunkt i frågan år 2002.

    I vår kommun vill SD göra något åt problemet med Asiaterna, Afrikanerna och Araberna. Men mannen som delade ut partiets lappar utanför vallokalen hos oss har inte jobbat på 20-år - han är sjukpensionär?!

    Jag blir så ledsen och upprörd, förtvivlad och arg. För när mina flickor rör sig utan sina föräldrar tänker en relativt stor grupp i vår kommun - Åk hem till ert land - FÖR det står inte skrivet på mina flickor att de är adopterade.

     
    Nej, och det är ju faktiskt så att även om deras seder och bruk och deras hemland är svenskt - så är de i deras ögon "utlänningar".  Jag har svårt att veta hur jag ska förhålla mig - å ena sidan kan jag tycka att adoptivbarn är mer "svenska" samtidigt vill jag ju inte hierarkisera NÅGON. Alla som är födda utomlands eller av utländska föräldrar ska ju ha samma rättigheter om/när de lever i vårt land, vare sig de adopterats till en "svensk" familj eller vuxit upp i en "invandrarfamilj".

    Hoppas ni förstår vad jag menar!
  • Äldre 21 Sep 11:30
    #3

    Om man lyssnar på dom, när de nu försöker bli mer rumsrena så att de får tillräckligt många röster, så är de inte emot invandrare bara invandrarpolitiken. De vill att alla ska anpassa sig till svenska traditioner. Och det får man väl säga att adopterade barn gör. Dock tycker jag det är FEL med denna likriktande inställning och vad värre är spå befarar man att de egentligen är mer rasistiska än vad de utger sig för. Och framförallt så håller jag med någon ovan. Jag har alltid tröstat mig med att Sverige kommer att bli mer och mer internationellt och mångkulturellt och att när mitt barn vuxit upp så kommer de behandlas som alla andra svenskar. men nu blir man ju rädd att denna utveckling ska vända. Usch!

  • Kricki­ta
    Äldre 21 Sep 12:35
    #4

    Hej hej.

    Jag tror att vi bara skall strunta i dom! Ärligt talat, det är ju bara några hundratusen som röstat på dom. Resten av befolkningen verkar ju vara mycket emot SD. Att ens börja ta med dom i beräkningen när vi tar beslut om adoption, det är precis vad dom vill.

    Jag personligen tror att det kommer bli mycket interna strider i riksdagsgruppen, och att fasaden kommer krackelera. Makten kommer förblinda och Jimmie kommer inte kunna hålla ordning på sin grupp. Det är inte ett stort parti med brett folkligt stöd, det är ett missnöjesparti. Och missnöjesväljare är ombytliga! Om SD trots sin vågmästarroll inte får igenom några krav/gehör för "sina" frågor så kommer missnöjesväljarna glida iväg till nåt annat missnöjesparti nästa val. Extremisterna kommer tycka att SD är för mesiga.

    Ärligt talat, låt dom hållas. Jag tror att lite hederligt, hårt riksdagsarbete kommer ta udden av de där killarna. Och att de måste tillbringa mycket tid i liberala Stockholm kommer nog vara nyttigt, hehhheeee.

    Sitt still i båten, tat lugn ta en toy. Det är bara en fluga.

  • Lo Ammi
    Äldre 21 Sep 12:58
    #5
    Krickita skrev 2010-09-21 12:35:29 följande:
    Hej hej.

    Jag tror att vi bara skall strunta i dom! Ärligt talat, det är ju bara några hundratusen som röstat på dom. Resten av befolkningen verkar ju vara mycket emot SD. Att ens börja ta med dom i beräkningen när vi tar beslut om adoption, det är precis vad dom vill.

    Jag personligen tror att det kommer bli mycket interna strider i riksdagsgruppen, och att fasaden kommer krackelera. Makten kommer förblinda och Jimmie kommer inte kunna hålla ordning på sin grupp. Det är inte ett stort parti med brett folkligt stöd, det är ett missnöjesparti. Och missnöjesväljare är ombytliga! Om SD trots sin vågmästarroll inte får igenom några krav/gehör för "sina" frågor så kommer missnöjesväljarna glida iväg till nåt annat missnöjesparti nästa val. Extremisterna kommer tycka att SD är för mesiga.

    Ärligt talat, låt dom hållas. Jag tror att lite hederligt, hårt riksdagsarbete kommer ta udden av de där killarna. Och att de måste tillbringa mycket tid i liberala Stockholm kommer nog vara nyttigt, hehhheeee.

    Sitt still i båten, tat lugn ta en toy. Det är bara en fluga.
    Skönt att höra att det finns människor som tror att det är övergående. Jag själv är så rädd att detta ska bli ett permanent inslag i vår politik och att främlingsfientlighet ska bli lite mer accepterat för varje år som går. kolla hur det är i Danmark
  • mor till två kina tjejer
    Äldre 21 Sep 12:59
    #6

    Den som inte opponerar sig ger sitt tysta medhåll!

    Visst är det lätt att säga att man är mot invandrarpolitiken, men jag tror inte de flesta som röstar på SD verkligen vet hur den svenska invandrarpolitiken fungerar. Jag kan bara fråga mig själv? Vad vet jag egentligen, riktig fakta! Vad vet du?

    http://www.migrationsverket.se/info/2551.html

    Och någon fluga är det nog dessvärre inte... 

  • Kricki­ta
    Äldre 21 Sep 13:30
    #7

    Nja, jag vet inte om jag håller med. Jag personligen röstade på vänstern, och dom är allt annat än tysta Det är också ett sätt att opponera sig. Riksdagen består nu av två block, SD mot resten. Och det är ändå så att 95% av rösterna gick till andra partier. Småpartier har i alla tider drivit omöjliga frågor, men har vi sett någon sex-timmars dag för det? Nej, just det.

    Jag är och förblir en obotlig optimist

  • Chimam­anda
    Äldre 21 Sep 14:40
    #8

    Med alla protester och aktioner som varit de två senaste dagarna, SD kommer inte att få det lätt! Det är många som inte håller med om deras åsikter och det gör mig tryggare.

    Men rasismen finns överallt, mer eller mindre uttalat. Det ÄR svårare att få jobb med utländsk bakgrund (jag har många gånger sett detta som facklig representant). Det finns diskriminering.

    På ett sätt är det bra att detta lyfts fram i ljuset genom SD, då blir det kanske fler som rannsakar sig själva och sina (smyg)åsikter.

  • Thalis
    Äldre 21 Sep 15:30
    #9
    Lo Ammi skrev 2010-09-21 10:45:24 följande:
    Nej, och det är ju faktiskt så att även om deras seder och bruk och deras hemland är svenskt - så är de i deras ögon "utlänningar".  Jag har svårt att veta hur jag ska förhålla mig - å ena sidan kan jag tycka att adoptivbarn är mer "svenska" samtidigt vill jag ju inte hierarkisera NÅGON. Alla som är födda utomlands eller av utländska föräldrar ska ju ha samma rättigheter om/när de lever i vårt land, vare sig de adopterats till en "svensk" familj eller vuxit upp i en "invandrarfamilj".

    Hoppas ni förstår vad jag menar!
    Hmm,alltså jag vill förstå vad du menar men ändå så måste jag fråga.
    Menar du att adopterade som har svenskar föräldrar är mer svenskar än min dotter som är adopterad men har en utländsk mamma? Och i sådana fall varför? Min dotter har två kulturer den svenska och den latinamerikanska, jag kan inte se hur detta bör vara henne till last.
    Snart mamma- igen!!
  • Äldre 21 Sep 15:33
    #10

    I övriga Europa har de högerextrema partierna kommit för att stanna. Visst kan man hoppas att det inte blir så i Sverige men då behöver många svenskar tänka om. Det var inte politikernas fel att sd kom in i riksdagen, inte heller mediernas. De kom in för att väljarna gillar sd:s syn på invandrare:

    www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/hur-hamnade-vi-har-1.1174540

Svar på tråden Sverigedemokraterna - vad innebär det för våra familjer?