• Linn73

    Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

    Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

    Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

    Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

    Kramar till alla ni som kämpar därute!

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

    Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

  • Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Frazze
    blomman02 skrev 2014-01-31 08:00:12 följande:
    Jag hämtade också ut hela kittet igår, ingen liten påse med grejer! Jag fick vänta på mitt 3 dagar, beställningsvara, va det så för dig också? Nu är det hämtat iaf, komsi komsi lilla mensen :D



    Åh det tog precis tre dagar för mina grejer att komma oxå. Nu är det bara 10dagar kvar tills mensen ska dyka upp. Min man kommer hem från Australien på tisdag efter en semester på 3,5 vecka. Jag lääääängtar så! Sen åker vi till Göteborg på Torsdag för genomgång igen. Kommer inte ihåg allt sen i oktober. Jag är så spänd och nervös att jag spricker snart! Hur snabbt kan 10dagar gå tro?
  • blomman02
    Frazze skrev 2014-01-31 22:38:38 följande:



    Åh det tog precis tre dagar för mina grejer att komma oxå. Nu är det bara 10dagar kvar tills mensen ska dyka upp. Min man kommer hem från Australien på tisdag efter en semester på 3,5 vecka. Jag lääääängtar så! Sen åker vi till Göteborg på Torsdag för genomgång igen. Kommer inte ihåg allt sen i oktober. Jag är så spänd och nervös att jag spricker snart! Hur snabbt kan 10dagar gå tro?
    Jäkligt fort hoppas vi!!! Va kul vi kommer verkligen ligga i fas, jag får mens torsd-fred nästa vecka :)

    En fråga till alla! Jag har bara fått en förpackning dvs 5 st orgalutran utskrivet, brukar man bara ta dem i 5 dygn? Eftersom det är beställningsvara så måste jag ju veta direkt när jag börjar med dem om jag behöver mer än 5 eller ej.. Sen är det ju helger som kan försena allt också :S
  • Zwillinge86
    blomman02 skrev 2014-02-01 07:24:43 följande:
    Jäkligt fort hoppas vi!!! Va kul vi kommer verkligen ligga i fas, jag får mens torsd-fred nästa vecka :)

    En fråga till alla! Jag har bara fått en förpackning dvs 5 st orgalutran utskrivet, brukar man bara ta dem i 5 dygn? Eftersom det är beställningsvara så måste jag ju veta direkt när jag börjar med dem om jag behöver mer än 5 eller ej.. Sen är det ju helger som kan försena allt också :S



    Går allt enligt planerna så brukar man inte behöva mer än fem st. Har för mig att man börjar med O ungefär halvvägs in i sprutbehandlingen som brukar vara runt 10 dagar. Sen tar man ju ägglossningssprutan och då behövs ingen mer O. Fast allt hänger ju på hur äggblåsorna växer, så det är ju svårt att säga innan exakt hur många dagar du kommer att sprutbehandla. Tror dock att de mest förändrar mängden medicin beroende på hur kroppen svarar och inte så mycket längden på behandlingen. Du behöver säkert inte vara orolig. Och skulle du behöva mer så får ju det lösa sig med hjälp av behandlande läkare då. Nåt apotek har säkert O hemma, framför allt sjukhusapoteken.
  • Frazze
    blomman02 skrev 2014-02-01 07:24:43 följande:
    Jäkligt fort hoppas vi!!! Va kul vi kommer verkligen ligga i fas, jag får mens torsd-fred nästa vecka :)

    En fråga till alla! Jag har bara fått en förpackning dvs 5 st orgalutran utskrivet, brukar man bara ta dem i 5 dygn? Eftersom det är beställningsvara så måste jag ju veta direkt när jag börjar med dem om jag behöver mer än 5 eller ej.. Sen är det ju helger som kan försena allt också :S



    Jag fick oxå bara en förpackning med orgalutran! Tänkte inte så mycket mer på det. Var lite osäker dock på vad som behövdes bevaras i kylen mer än den och menopur.

    Jag tror att poletten trillade ner igår! Alltså om 3-4 veckor om allt går bra, så skulle jag kunna vara gravid!!!!!! Vilken härlig känsla jag fick i kroppen då! Man är så inne i allt som man gör och allt som ska göras att det inte riktigt slagit mej. Visst så vet man ju om det, men jag har inte vågat/ hunnit tro/ tänka att det faktiskt kan bli något av det! Shit pom frittes! Nä nu så är det bara att hit the gym!
  • Frazze

    Jag kollade precis i kylen här. Vad är Ovitrelle för något då? Det är oxå injektion av något slag.

  • Frazze

    Ah jag googlade det! Just det vad dum jag är! Klart man måste ha en ägglossningsspruta med. Jaja! Som sagt, det ska bli skönt med genomgång igen.

  • livit

    Zwillinge: tack för tips. Du har rätt, det kan ju mycket väl bli ett icke-problem om det inte kommer ut så många ägg.

    Blomman och Frasse: spännande att följa er. Vi kommer inte hinna med start denna cykel, så det blir nog början av mars för vår del. Håller tummarna för er, och följer hur det går! :)

  • Bambi2
    blomman02 skrev 2014-02-01 07:24:43 följande:
    En fråga till alla! Jag har bara fått en förpackning dvs 5 st orgalutran utskrivet, brukar man bara ta dem i 5 dygn? Eftersom det är beställningsvara så måste jag ju veta direkt när jag börjar med dem om jag behöver mer än 5 eller ej.. Sen är det ju helger som kan försena allt också :S
    Jag har haft olika lång stimuleringsfas alla mina tre IVF'er och en gång blev det 11 dagar, varav 6 dagar med Orgalutran, så man vet aldrig. Det är bäst att ha dem hemma tycker jag, de håller ju rätt länge.
  • Frazze
    livit skrev 2014-02-01 12:05:25 följande:
    Zwillinge: tack för tips. Du har rätt, det kan ju mycket väl bli ett icke-problem om det inte kommer ut så många ägg.

    Blomman och Frasse: spännande att följa er. Vi kommer inte hinna med start denna cykel, så det blir nog början av mars för vår del. Håller tummarna för er, och följer hur det går! :)



    Åh vad synd! Men då håller vi tummarna för er del i Mars. Hoppas att det går bra för någon av oss nu då så att du får lite positiv energi sänt över till dig! Jag fastar idag och ska strax iväg till gymmet! Får se hur det går Jag ska kämpa med vikten in i det sista. Hoppas på att komma ner ett till två kg till innan jag börjar.
  • AnnaJessica

    Tänkte dela med mig av en (förhoppningsvis) framgångshistoria med lågt amh.
    Vi gjorde en utredning för 1,5 års sedan där det visade sig att jag hade ett amh på 0,33, vilket som för många av er var en total chock och gav upphov till livskris (särskilt efter att ha läst på nätet). Efter detta besked gjorde vi ett privatfinansierat ivf försök, som resulterade i 4 befruktade ägg och graviditet. Tyvärr kände vi oss tvungna att avsluta denna graviditet då det vissade sig att fostret hade en svår missbildning. (detta var en läkaren enbart max otur och finns ingen koppling till ålder eller fertilitet). Såklart en hemsk upplevelse och väldigt låg tro på att vi skulle lyckas. Vi blev remitterade till karolinska och tog ett nytt amh. 1 år senare hade det gått upp till 0,51 (!). Undersökningen innan behandling 13 folliklar och karolinska tyckte inte att detta var förenligt med mitt låga värde och ville göra nya försök.När jag väntar mens för att starta behandling blir mensen sen, väldigt frustrerande. MEN det visar sig att jag har blivit naturligt gravid! Är nu i vecka 20 och allt ser bra ut så här långt. Hoppas att min historia kan skänka andra med lågt amh hopp!

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH