• Linn73

    Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

    Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

    Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

    Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

    Kramar till alla ni som kämpar därute!

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

    Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

  • Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Frazze

    Nu ringde de från reproduktionskliniken på Sahlgrenska. Ja jag ska ner på Fredag och göra ul och ta blodprov. Tänk om jag blir gravid nu första försöket, då får jag och mitt ena syskon barn samma år Har du tänkt på det Blomman att det blir en riktig Julklapp vi får och om det skulle gå över tiden kanske 1 jan på min mans födelsedag . Snacka om att drnna veckan kommer att gå långsamt.

  • blomman02
    Frazze skrev 2014-02-09 11:11:07 följande:

    Nu ringde de från reproduktionskliniken på Sahlgrenska. Ja jag ska ner på Fredag och göra ul och ta blodprov. Tänk om jag blir gravid nu första försöket, då får jag och mitt ena syskon barn samma år smile1.gif Har du tänkt på det Blomman att det blir en riktig Julklapp vi får smile2.gif och om det skulle gå över tiden kanske 1 jan på min mans födelsedag smile2.gif . Snacka om att drnna veckan kommer att gå långsamt.


    Ja visst är det galet när man tänker att det finns en minimal chans att det tar sig på första försöket!! Känner du av nått av sprutorna? Jag tycker drar lite mer där nere än vad det brukar..

    Har jag räknat fel men borde inte beräknad förlossning bli i november om vi skulle bli gravida nu?
  • Hannah8401

    Blomman, jo blir ni gravida nu så tittar bebisarna ut i november

    Jag hade ägglossning 18 mars och min pojke kom 17 december. ( bf var 12).

    Håller tummarna för er!

  • Frazze
    blomman02 skrev 2014-02-10 21:10:59 följande:
    Ja visst är det galet när man tänker att det finns en minimal chans att det tar sig på första försöket!! Känner du av nått av sprutorna? Jag tycker drar lite mer där nere än vad det brukar..

    Har jag räknat fel men borde inte beräknad förlossning bli i november om vi skulle bli gravida nu?



    Jo du har rätt Blomman! Jag räknade fel i min lilla värld. Blir bra det för då blir inte mormor alltså min mamma ensam om det. Jag känner kanske lite att det drar där nere, men inte mycket alls. Däremot så tycker jag att det är besvärligt att dra upp vätskan i sprutan! Jag lyckas inte bli av med dessa jäkla luftbubblor på samma sätt som hon sköterskan på kliniken blev. Jag önskar att de vore färdigfyllda istället så att det bara var klart att sticka. I dag är redan dag 4 och i morgon börjar jag med att ta den som stoppar ägglossningen. Var det orgalutran eller den andra? Bäst att kolla det innan jag sätter igång! I morgon var det väl dags för ditt UL? Lycka till!!!!! Jag ska hålla tummarna för dig att allt ser bra ut! Mitt är på fredag, så det känns som evigheter bort. Började du dag ett eller dag två med sprutorna förresten?
  • Zwillinge86
    Frazze skrev 2014-02-11 06:58:17 följande:
    Jo du har rätt Blomman! Jag räknade fel i min lilla värld. Blir bra det för då blir inte mormor alltså min mamma ensam om det. Jag känner kanske lite att det drar där nere, men inte mycket alls. Däremot så tycker jag att det är besvärligt att dra upp vätskan i sprutan! Jag lyckas inte bli av med dessa jäkla luftbubblor på samma sätt som hon sköterskan på kliniken blev. Jag önskar att de vore färdigfyllda istället så att det bara var klart att sticka. I dag är redan dag 4 och i morgon börjar jag med att ta den som stoppar ägglossningen. Var det orgalutran eller den andra? Bäst att kolla det innan jag sätter igång! I morgon var det väl dags för ditt UL? Lycka till!!!!! Jag ska hålla tummarna för dig att allt ser bra ut! Mitt är på fredag, så det känns som evigheter bort. Började du dag ett eller dag två med sprutorna förresten?



    Oralgutran stoppar ägglossning och Ovitrell stimulerar ägglossning. Håller tummarna för att Vul visar många jämnstora äggblåsor för er båda denna vecka. Önskar er fortsatt lycka till!
  • Frazze
    Zwillinge86 skrev 2014-02-11 10:22:08 följande:
    Oralgutran stoppar ägglossning och Ovitrell stimulerar ägglossning. Håller tummarna för att Vul visar många jämnstora äggblåsor för er båda denna vecka. Önskar er fortsatt lycka till!



    Tack för att ni håller ordning på mej! Jag hann inte kolla imorses. Ja jag lär ju få se på fredag om det är något som har utvecklats. Men när jag var nere på första besöket så såg de ju 4 st jämnstora äggblåsor utan stimulering. Så jag hoppas på att det ser bra ut denna gången oxå med stimulering!
  • blomman02
    Frazze skrev 2014-02-11 06:58:17 följande:


    Jo du har rätt Blomman! Jag räknade fel i min lilla värld. Blir bra det för då blir inte mormor alltså min mamma ensam om det. Jag känner kanske lite att det drar där nere, men inte mycket alls. Däremot så tycker jag att det är besvärligt att dra upp vätskan i sprutan! Jag lyckas inte bli av med dessa jäkla luftbubblor på samma sätt som hon sköterskan på kliniken blev. Jag önskar att de vore färdigfyllda istället så att det bara var klart att sticka. I dag är redan dag 4 och i morgon börjar jag med att ta den som stoppar ägglossningen. Var det orgalutran eller den andra? Bäst att kolla det innan jag sätter igång! I morgon var det väl dags för ditt UL? Lycka till!!!!! Jag ska hålla tummarna för dig att allt ser bra ut! Mitt är på fredag, så det känns som evigheter bort. Började du dag ett eller dag två med sprutorna förresten?
    Precis imorgon är det dags, ruskigt nervös :S Tänk om ingen växt typ :S Jag började dag 1.. När va det de såg 4 åggblåsor på dig, i torsdags eller då när du va där i höstas? Ikväll blir det tre stick för mig, puregonen blir det två stick då ampullen snart är slut och sedan blir det orgalutranet.. Den ser läskigt stor ut tycker jag!! :S Jag tror inte luftbubblorna spelar jättestor roll, inte om de är små.. Håller tummarna för oss båda!
  • Marina80
    Zwillinge86 skrev 2014-01-28 22:57:24 följande:
    Falun hävdade att genom att odla 5 dagar så ökar chansen att man återför embryon som kommer att klara sig, medan 2-dagars embryon kan se bra ut vid återförandet men egentligen aldrig ha en chans. Som mina fem embryon som alla slutade dela sig efter tre dagar. Jag kontrade med att livmodern är bästa miljön för ett befruktat ägg, varför läkaren med säkerhet inte kan garantera att de inte hade klarat sig om återföring skett efter 2 dagar. Fick tyvärr aldrig något svar på mitt resonemang och väljer därför att tolka det som att jag åtminstone inte har solklart fel. Givetvis ger blastocystodling en bättre bild av "topp" äggen, men fertilitet, befruktning och graviditeter är mer än vetenskap så givetvis kan även "sämre" vara vinstlotten. Precis som en äggblåsa med ett ägg kan räcka för en graviditet, trotts lågt amh och första behandlingen. Chansen att få fram ett dugligt ägg är givetvis större om man lyckas stimulera fram fler blåsor, men det är ingen garanti för graviditet ändå. Att klinikerna sätter en nedre gräns handlar troligtvis åtminstone till viss del på att statistiken blir bättre om de kräver bättre utgångslägen samtidigt som det också skulle kosta mer att för dem att göra massa behandlingar och äggplock där det inte är lika troligt att resultat uppnås. På så vis blir ju även amh-värdet ett sätt för klinikerna att styra sin statistik och sina kostnader. Om jag ska spekulera ;)



    Det där med 2 eller 5 dagars har även klinikerna i Sverige olika uppfattning om. Jag vet i alla fall en som bara i undantagsfall odlar så länge som till 5 dagar. Så gott som alltid odlas det till bara 2 dagar. Vid längre odlande så anser dom att risken att förstöra något är för hög. Dvs vi kan helt enkelt inte kopiera en livmoder än. (Carl von Linné kliniken tror jag det var).

    Sen när det kommer till lågt AMH. Jag har ett värde på 0,2 (går väl inte att mäta så mycket lägre). Jag har tre barn (5år, 3 år och 1,5 år). Fick missfall i september och är nu gravid igen i vecka 11 och allt ser än så länge bra ut. Jag har än så länge aldrig haft problem att bli gravid. Som mest har det varit tre menstruationer innan jag har blivit gravid. Senast hade jag en mens efter missfallet och sedan var jag gravid igen.

    (alla graviditeter är skapade genom vanliga samlag)

    Så jag vet inte riktigt vad jag skall tro? Är jag ett fantastiskt mirakulöst undantag? I så fall borde dom forska på mig. Kan ju hjälpa en massa kvinnor i så fall.
  • tes 75
    Marina80 skrev 2014-02-11 21:16:10 följande:



    Det där med 2 eller 5 dagars har även klinikerna i Sverige olika uppfattning om. Jag vet i alla fall en som bara i undantagsfall odlar så länge som till 5 dagar. Så gott som alltid odlas det till bara 2 dagar. Vid längre odlande så anser dom att risken att förstöra något är för hög. Dvs vi kan helt enkelt inte kopiera en livmoder än. (Carl von Linné kliniken tror jag det var).

    Sen när det kommer till lågt AMH. Jag har ett värde på 0,2 (går väl inte att mäta så mycket lägre). Jag har tre barn (5år, 3 år och 1,5 år). Fick missfall i september och är nu gravid igen i vecka 11 och allt ser än så länge bra ut. Jag har än så länge aldrig haft problem att bli gravid. Som mest har det varit tre menstruationer innan jag har blivit gravid. Senast hade jag en mens efter missfallet och sedan var jag gravid igen.
    (alla graviditeter är skapade genom vanliga samlag)

    Så jag vet inte riktigt vad jag skall tro? Är jag ett fantastiskt mirakulöst undantag? I så fall borde dom forska på mig. Kan ju hjälpa en massa kvinnor i så fall.
    Intressant! Jag har också lågt AMH (0,5) och lyckades bara klämma ur mig 3 ägg vid första IVF-försöket. Har 2 barn, som båda kommit till naturligt och väldigt lätt. Har nu en sambo som gjort vasektomi, därav IVF. Jag undrar förstås hur mitt AMH-värde låg när jag blev gravid naturligt? Kanske jag alltid haft liten äggreserv, men finfina ägg?
  • Marina80
    tes 75 skrev 2014-02-11 21:41:30 följande:
    Intressant! Jag har också lågt AMH (0,5) och lyckades bara klämma ur mig 3 ägg vid första IVF-försöket. Har 2 barn, som båda kommit till naturligt och väldigt lätt. Har nu en sambo som gjort vasektomi, därav IVF. Jag undrar förstås hur mitt AMH-värde låg när jag blev gravid naturligt? Kanske jag alltid haft liten äggreserv, men finfina ägg?



    Kanske finns det en hel del kvinnor som har lågt AMH men ändå blir lätt gravida. Dessa skulle man ju naturligt missa då det inte finns någon anledning att ta ett AMHprov på dessa kvinnor.

    Det intressanta är i så fall vad det är som skiljer kvinnor med lågt AMH och problem att bli gravida mot de som har lågt AMH men faktiskt har lätt att bli gravida.
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH