• Anonym (Känslig?)

    Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad

    Jag är nästan i mitten av min graviditet. När vi berättade för min svärmor att vi väntade barn blev hon jätte glad.


    (vilket jag tycker är jätte kul) Hon frågar sedan om hon får vara med på RUL, i o med att jag o sambon har varit på ett VUL och ett UL redan tyckte jag att det känndes okej att hon va med. Idag när jag pratade i telefon med henne kommer det fram att hon sagt till min sambo att hon vill vara med under själva förlossningen. Han ska tydligen ha svarat att han inte tror jag vill det, men hon säger att hon visst ska det, och att hon ska prata med mig om det.


    När jag pratar med henne så säger jag - NEJ, jag vill inte att du ska vara där, jag vill knappt ha min man där. Varpå hon svarar att hon vill vara ett stöd och cocha mig. Jag tackar då för erbjudandet IGEN och säger att det räcker med min man. Hon säger då får jag sitta utanför och vänta och direkt när bebisen är ute vill jag komma in. Jag försöker igen förklara att vi säkert kommer vilja vila ett par timmar kanske tom ett dygn innan besök..
    Hennes svar är att - ja med då får du vila, så får min son komma ut med mitt barnbarn till mig.

    Jag vill helt klart att hon tillsammans med mina föräldrar är den första som ska träffa bebisen, Jag älskar verkligen min svärmor. Men jag vill själv ringa när vi (jag) är redo och välkommna henne och mina föräldrar samtidigt..Är det fel?

    Är jag knäpp och överkänslig? Jag vill inte att hon ska sitta utanför...

    Min man tycker förövrigt att det vore konstigt om hon inte kände så, Och att "alla" vill träffa sitt nya barnbarn på en gång. Jag tycker att när jag talar om att jag inte vill ha henne där just då borde hon respektera detta.?!

    Jag vill inte ha någon sympati...utan era åsikter om jag är överkänslig eller om jag reagerar normalt?

  • Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad
  • Fruarna Svensson

    Ibland är det inte ens tillåtet med besäk på BB av andra än bäbisens pappa och syskon. Får extremt dåliga vibbar av denna svärmors sätt att uttrycka sin önskan. Det är bara DU som bestämmer faktiskt.

  • Chocolat 80

    No way att min svärmor skulle fått vara med under mina förlossningar, jag skulle kastat något på henne om hon ens försökte komma in på rummet!!! Och inte skulle hon få sitta utanför heller. Timmarna efter en förlossning är så dyrbara och går så fort. Det är ju inte över när bebisen är ute direkt...
    Som tur är har jag en gullig svärmor som är tvärtom.
    Med mitt första barn fick mina svärföräldrar hälsa på dagen efter på BB (mer än 1 dygn efter), men då gick vi ner till lobbyn och tog emot och de fick inte ens hålla henne utan endast kika ner i plaståket. Det var jag som ville att de skulle komma då mina föräldrar bodde långt ifrån och jag ville ju visa vårt underverk för våra närmsta.
    Med mitt andra barn fick ingen komma då min prio var att få träffa min dotter och att hon skulle få se sin lillebror, men också detta i lobbyn då ingen fick hälsa på inne på BB med tanke på smittorisk.
    Så nu kan du nämna en till som inte ville ha svärmor där.

    Det jag reflekterar över är att din man verkar förespråka att din svärmor ska få sitta utanför. Gissar på att detta är ert första barn och då undrar jag om ni har pratat på t ex en föräldrautbildning hur en förlossning går till?
    Hur enormt krävande det kan vara och vilket stöd mannen är? Annars tycker jag att ni ska prata med BM om det eller läsa en bok. Att ha svärmor utanför mot din vilja för att mannen tycker det är ok kan verka stressande för dig och därav barnet.
    Jag håller med de andra härinne, det är du och enbart du som bestämmer i det läget, den som föder ska må så bra man bara kan i det läget och inte oroa sig för annat..

    Lycka till med liten i magen  Solig


  • yesja

    Här är (som jag ser det) VIKTIGASTE ANLEDNINGEN ATT GÖRA SOM DU VIILL:

    Oxytisin (eller hur det nu stavas) är ett hormon som gör människor avslappnade, ugf motsatsen till stresshormon. Utsöndringen av oxytysin ar viktig för att du ska få en bra, effektiv förlossning med stadigt värkarbete; En förlossning som är bra för dig och barnet. Oxytisin-utsöndringen är beroende av att du känner dig trygg och avslappnad. I kortet, om du inte känner dig trygg och avslappnad så riskerar ni en mer komplicerad förlossning. Känner du dig ej avslappnad med svärmor närvarande (eller om du är orolig för att hon ska dyka upp obedd strax efteråt) så ska hon inte vara där. Jag tycker det är din mans ansvar att se till att din svärmor respekterar dig i detta. Det kan han sköta snyggt och trevligt och tydligt. Jag tror inte din svärmor menar illa men om hon "kör över dig" i detta så kan det också försämra er relation längre fram. 

    Här är fö en till som inte fick ngr besök på bb eller de närmsta veckorna efter. Läs på om RS virus och ta det lite lungt med besök av den enkla anledningen att det är bäst för barnet. Sätt barnets behov före alla andras inkl svärmors- det är ert ansvar som föräldrar. Tänk också på att barnets behov ofta är beroende av att mamman mår bra (amning etc försvåras också om mamma är stressad/orolig). Om det är någon gång i livet man bara ska tänka på varandra så är det vid dessa tillfällen.

  • Samsmamma

    Det är väl klart att många blivande far- och morföräldrar vill se sina barnbarn så snart det bara går, men det är ju ganska oviktigt vad DE vill, eftersom det inte är de som blir föräldrar.

    Sätt stopp ts, du och din man bestämmer om erat barn, inte någon annan. Vill du verkligen inte träffa någon då så är det ok! Det gör inget om de får vänta någon dag.

  • Samsmamma

    och ts, vi fick inte besök på bb. Däremot ringde vi min mamma och pappa på vägen hem och bad dem komma och titta på vårat underverk en liten stund. Svärmor och svärfar hade givetvis blivit inbjudna också om de bott i Sverige, men precis som min mamma och pappa hade de inte blivit inbjudna förrän vi kännt oss redo.

    Vi ville INTE ha besök på bb, inte av någon.

  • aaiva88

    Jag hade nog stängt in mej på toa och fött i ensamhet om min svärmor (eller mamma) hade fått för sig att va med på förlossningen. Jag hade totalvägrat! Så jag tycker att du är reagerar fullständigt normalt.

    Och va jag kommer ihåg fick det inte sitta några släktingar och drälla i korridoren. Det va iofs precis efter de hävt besöksförbudet på BB efter svininfluensan.

  • rismalt

    Du är helt normal. Jag skulle gissa att de flesta ABSOLUT INTE vill ha med valfri släkting som bara med egoistisk självklarhet vill vara med.

    Här tycker jag du ska kräva av barnets pappa att han tydliggör för sin mamma att "Vi vill inte ha dig med, vi förväntar oss att du respekterar att VI avgör när besök är välkomna". Viktigt att han står för er gemensamma åsikt. Håller han inte med får han ändå inför den tokdominerande mamman hålla skenet uppe av respekt för dig. Det är DU som ska föda, kanske må si och så efteråt, vara ny i rollen och så vidare.

    Säg också så fort ni kommer in till förlossningen att ingen får veta att ni är där. Vårdpersonalen får inte lämna ut uppgifter om att ni är där om ni inte godkänner detta. Säg det med tydlighet. Klargör också för mannen att det absolut inte är ett alternativ att höra av sig till halva släkten och säga när ni åker in.

  • Anonym (Nej tack!)
    Här och nu skrev 2010-12-03 11:20:13 följande:
    Ge den drickan till ts o hennes man istället!
    Jepp!
  • Anonym

    Nu för tiden får bara en person vara med på förlossningen som stöd. Jag fick inte ens träffa mitt andra barn förrän jag var utskriven på grund av svininfluensan.

    Hon får nog gärna sitta utanför i väntrummet men hon får nog inte träffa dig och bebisen. Nu vet jag inte om det fortfarande är så men min vän fick barn för 4 månader sen o då gällde detta.

    Ring förlossningen och fråga vilka regler gäller så kan du informera din svärmor.

    Nej du är inte konstigt att du inte vill ha din svärmor med på förlossningen, det hade inte jag velat i alla fall.

    Lycka till!!!

  • Anonym (vit lögn?)

    Kan du inte dra till med en vit lögn? Typ att man inte får ta emot besök på BB? Så var det när jag födde för ett år sen. Bara pappan och barnets syskon var välkomna pga. svininfluensan. Se bara till att mannen din är med på noterna..

Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad