• Tomtefar

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • Lima80
    EvelynB skrev 2011-03-12 21:08:57 följande:
    Helt korrekt! Skäms du hur mycket du vill, för jag skäms inte det minsta för mina åsikter! Du vet, vi lever i ett fritt land där vi har fria åsikter! 
    Vad hade du gjort om du levt i ett land där du och dina barn riskerade att bli avrättade?? Hade du snällt stannat kvar och väntat på avrättningen? 
    Jag har mycket svårt att förstå hur du som t.o.m har egna barn kan tycka att barn hellre ska dö här i Sverige än få ta del av våra skattepengar. Men visst är det viktigare att de rika knösar som redan har det bra får det ytterligare lite bättre, det har ju de förtjänat!!!
  • bastardized
    Lima80 skrev 2011-03-12 21:09:34 följande:
    Nej det vill jag inte veta, men det hade varit intressant att veta vad du har för belägg för det du skriver. 

    Då vet du kanske också att bevisföringen är väldigt tuff för att få asyl i Sverige??
    Det finns många skäl till varför människor som är skyddsbehövande inte får asyl i Sverige. Det kan tex bero på bristande bevisning då många som flyr inte har möjlighet att få med sig de papper som behövs, eftersom de tex inte kan ta kontakt med de myndigheter som ombesörjer detta då det kan innebära stora risker för verderbörande mm. Det är en ytterst liten del av alla asylsökande som i slutänden får asyl då vi i Sverige fått en allt mer restriktiv flyktingpolitik.
    Det händer hela tiden att människor blir avrättade när de blir tvingade tillbaks till sitt ursprungsland. Jag hade verkligen önskat att det bara vore teater.
     
    Ah, du vill kalla folk obildade och icke pålästa är en typisk FL taktik att tysta den som inte håller med , bor man dessutom utanför en storstad och har råkat rösta på ett parti som inte ligger åt extremvänstern har man ingen röst som räknas överhuvudtaget, så tycker du att det har betydelse vem jag är och vad jag har gjort så är det bara att fråga.

    Papper slängs ,det vet du och det vet jag.
    jag litar på att de som sitter i beslutande ställning gör sitt jobb på ett korrekt sätt.
  • Sötnöten
    Lima80 skrev 2011-03-12 21:09:34 följande:
    Nej det vill jag inte veta, men det hade varit intressant att veta vad du har för belägg för det du skriver. 

    Då vet du kanske också att bevisföringen är väldigt tuff för att få asyl i Sverige??
    Det finns många skäl till varför människor som är skyddsbehövande inte får asyl i Sverige. Det kan tex bero på bristande bevisning då många som flyr inte har möjlighet att få med sig de papper som behövs, eftersom de tex inte kan ta kontakt med de myndigheter som ombesörjer detta då det kan innebära stora risker för verderbörande mm. Det är en ytterst liten del av alla asylsökande som i slutänden får asyl då vi i Sverige fått en allt mer restriktiv flyktingpolitik.
    Det händer hela tiden att människor blir avrättade när de blir tvingade tillbaks till sitt ursprungsland. Jag hade verkligen önskat att det bara vore teater.
    Den första frågan som ställs när man söker asyl är "Vilket land var du senast i?" För du får inte enligt lag åka till det land som du anser "har bäst regler" enligt EU, utan du får bara söka asyl i det EU-land (enligt EU-konventioner) som du kom till först. Du får alltså inte åka bil genom hela europa och sedan bestämma dig för att din slutdestination e Sverige. Har du fått avslag i tex Tyskland, får du inte söka asyl i Sverige. 

    För att komma undan dessa regler bränner de asylsökanden sina fingertoppar så att inte fingeravtryck kan tas för att se den sökandes register och historia. Blanka fingeravtryck=blanka register! 
  • Lima80
    bastardized skrev 2011-03-12 21:17:56 följande:
    Ah, du vill kalla folk obildade och icke pålästa är en typisk FL taktik att tysta den som inte håller med , bor man dessutom utanför en storstad och har råkat rösta på ett parti som inte ligger åt extremvänstern har man ingen röst som räknas överhuvudtaget, så tycker du att det har betydelse vem jag är och vad jag har gjort så är det bara att fråga.

    Papper slängs ,det vet du och det vet jag.
    jag litar på att de som sitter i beslutande ställning gör sitt jobb på ett korrekt sätt.
    Det vill jag absolut inte! Konstigt påstående tycker jag. Jag vill veta vad du har för belägg för det du skriver angående bland annat dina samhällsekonomiska påståenden. Något annat har jag inte frågat efter.

    Jag har ingen aning vilket parti du röstar på, det berör mig inte.

    Däremot hade jag uppskattat om du hade velat svara på mina frågeställningar.

    Det kan säkert vara så att det finns desperata människor som slänger papper.
    Men frågan är hur insatt du är i hur det är i många av de länder som människor flyr från. I ett stort antal länder registreras inte ivånarna över huvud taget, dvs det finns inga papper. I andra fall är det myndigheterna som utför förföljelserna och övergreppen mot befolkningen. 

    De som beslutar på migrationsverket har inget lätt jobb och jag lastar inte dem för att människor som borde få stanna inte får asyl . Anställda på migrationsverket får lära sig att luta sig mot sytemet och lägga ansvaret på de asylsökande för att klara av att hantera arbetet. 
    Det är lätt att vara politiker när de sitter så långt ifrån verkligheten och inte  behöver möta människorna de skickar iväg mot en säker död. 
  • bastardized
    Lima80 skrev 2011-03-12 21:43:37 följande:
    Det vill jag absolut inte! Konstigt påstående tycker jag. Jag vill veta vad du har för belägg för det du skriver angående bland annat dina samhällsekonomiska påståenden. Något annat har jag inte frågat efter.

    Jag har ingen aning vilket parti du röstar på, det berör mig inte.

    Däremot hade jag uppskattat om du hade velat svara på mina frågeställningar.

    Det kan säkert vara så att det finns desperata människor som slänger papper.
    Men frågan är hur insatt du är i hur det är i många av de länder som människor flyr från. I ett stort antal länder registreras inte ivånarna över huvud taget, dvs det finns inga papper. I andra fall är det myndigheterna som utför förföljelserna och övergreppen mot befolkningen. 

    De som beslutar på migrationsverket har inget lätt jobb och jag lastar inte dem för att människor som borde få stanna inte får asyl . Anställda på migrationsverket får lära sig att luta sig mot sytemet och lägga ansvaret på de asylsökande för att klara av att hantera arbetet. 
    Det är lätt att vara politiker när de sitter så långt ifrån verkligheten och inte  behöver möta människorna de skickar iväg mot en säker död. 
    Jag tror att vi får enas om att vi tycker olika, jag har redogjort för vad jag tycker och varför jag tycker som jag gör.
  • Lima80
    EvelynB skrev 2011-03-12 21:22:42 följande:
    Den första frågan som ställs när man söker asyl är "Vilket land var du senast i?" För du får inte enligt lag åka till det land som du anser "har bäst regler" enligt EU, utan du får bara söka asyl i det EU-land (enligt EU-konventioner) som du kom till först. Du får alltså inte åka bil genom hela europa och sedan bestämma dig för att din slutdestination e Sverige. Har du fått avslag i tex Tyskland, får du inte söka asyl i Sverige. 

    För att komma undan dessa regler bränner de asylsökanden sina fingertoppar så att inte fingeravtryck kan tas för att se den sökandes register och historia. Blanka fingeravtryck=blanka register! 
    Du talar om dubblinförordningen. Jag vet hur den tillämpas. 

    Och du menar att dessa människor alltid fått en rättvis bedömning i första asylland och därför bara är ute efter att luras?  

    Hade jag varit hotad till livet och blivit nekad asyl i ett land hade jag knappast accepterat detta. Jag hade förstås försökt få asyl i annat land och då mina fingeravtryck skulle stå i vägen för detta hade det varit en naturlig handling att försöka få bort dessa. Nu är jag så pass insatt att jag vet att detta inte hade spelat någon roll då människor hålls i förvar tills de kommer tillbaks. Men det är absolut en naturlig reaktion. 

    Jag hade uppskattat om du ville svara på mina frågor. 
  • Lima80
    bastardized skrev 2011-03-12 21:49:18 följande:
    Jag tror att vi får enas om att vi tycker olika, jag har redogjort för vad jag tycker och varför jag tycker som jag gör.
    Ja, visst du har sagt din åsikt. Men jag hoppas att du omprövar denna då dina argument inte håller. 
  • M C
    EvelynB skrev 2011-03-12 21:08:57 följande:
    Helt korrekt! Skäms du hur mycket du vill, för jag skäms inte det minsta för mina åsikter! Du vet, vi lever i ett fritt land där vi har fria åsikter! 
    Det du säger är inte en åsikt så mycket som det är en vedervärdig människosyn. Emaptilöst är bara förnamnet. Som tur är är vi mer människovänliga i majoritet så vi kan ta hand om sådana som du eller de papperslösa barnen på ett mer medmänskligt sätt.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • KlasKristian

    Kan vi inte börja med att kasta uttrycket "papperslösa" på soptippen? Varför inte kalla det vid dess rätta namn, "illegala invandrare"? Jag hatar dessa PK-omskrivningar något oerhört.

    Och nej, jag tycker inte att barn som vistas här illegalt förtjänar att svälta ihjäl. 


    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • bastardized
    Lima80 skrev 2011-03-12 22:00:27 följande:
    Ja, visst du har sagt din åsikt. Men jag hoppas att du omprövar denna då dina argument inte håller. 
    Varför håller dom inte ?
Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola