• Anonym (Besviken)

    Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte

    Jag är så jävla arg. Har just kommit hem från utvecklingsamtal på dagis. När vi kom dit så var det en sköterska fr BVC där också och de påstog att vi inte tog hand om våran dotter och att de tycker att hon är för tjock. Får de bara tvinga oss att bara sitta där och höra på allt skitprat de säger utan att vi kunde ha sagt att vi inte vill träffa dem?

    Sköterskan på BVC har pratat om det där förut och vi har sagt att det inte är något problem men nu är dagsi på nåt jävla sätt inblandat också.

    Får de göra såhär utan att vi ville det? Är det inte vi som bestämmer om vilka som ska disskutera vår dotter?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 16:05
    Jag läser allt ni skriver och jag hinner inte med att svara men jag ska fortsätta läsa senare ikväll. Jag ska prata med min sambo också och visa vad ni skriver , att ni alla tycker att hon är överviktig på riktigt och inte bara rund som vi tycker. Kanske har vi valt att inte vilja se men när så många säger att vi gör fel känns det konstigt. Jag skriver mer senare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-04 18:26
    Jag vill bara säga att jag har läst tråden flera gånger. Blädrat framochtillbaka och läst, och gråtit.
    Ja, jag förstår att vi har blundat för att vår tjej är för stor. Vi vet att vi har problem jag och sambon, men vi har inte velat se att dottern redan har samma problem också.

    I morgon bitti ska jag ringa till BVC och prata med sköterskan och säga att vi vill ha hjälp, för vår skull och för dotterns skull.
    Jag vet inte vad man kan få för hjälp men jag hoppas att vi iallafall kan få hjälp så att vi kan vända situationen vi är i.
    Det sista vi vill är ju att dottern ska må dåligt för att vi inte ville se vad som var rätt.

  • Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte
  • Krokodila

    Jo,ni misshandlar ert barn. Ni gör henne överviktig och ni ger henne uselt självförtroende redan från ung ålder. Ni gör att hon blir utstirrad av okända och skrattar åt i smyg. Ni ger henne hälsoproblem och hon kommer med all sannolikhet föra över fetman till sina egna barn. Ni ger henne ett kortare liv och ni ger henne sämre möjligheter på arbetsmarknaden (bevisat att smalare människor får bättre jobb).

    Ni är inte bättre än alkolistföräldrarna som låter sina barn fara illa pga sitt eget missbruk. Skillnaden är att alkisföräldrarna inte tvingar sina barn att dricka men ni låter er dotter delta fullt och fast i ert missbruk av mat. Jag blir så sjukt irriterad på hur ni inte på något sätt kan se vad ni gör mot ert försvarslösa barn.

  • Husis
    Anonym (Orolig) skrev 2011-09-01 15:35:34 följande:
    Vad gäller hur BVC hanterat situationen och pratat med förskolan utan föräldrarnas tillåtelse så är det det faktiskt ett allvarligt brott mot tystnadsplikten. Det är inte fel av TS att prata med BVC sköterskans chef för så här får man faktiskt inte göra. BVC kan be föräldrarna att få prata med förskolan. Det här kan vara jättefrustrerande när man arbetar på BVC men de ända jag får tala med är socialtjänsten när man gör en anmälan om oro för barnet och till och med det är sällan man gör utan att föräldrarna är med på de eller i alla fall meddelade. Sånt här är viktigt att ta upp så att BVC sköterskan kan göra rätt i framtiden. 
    Det kan vara tvärtom: Förskolan har noterat att barnet är så överviktigt att det har svårt att deltaga i vanliga aktiviteter. Man kallar då in BVC-sköterskan, eftersom det inte finns skolsköterska på förskolan. Det är helt okej!
  • Slats

    jag tycker det är jättebra att dagis kontaktar bvc/soc/andra myndigheter när barnens hälsa riskeras, speciellt vid överviktighet. att låta sitt barn bli överviktigt är misshandel i mina ögon, om det inte beror på någon sjukdom. ta den hjälp ni erbjuds, för ni behöver verkligen en dietists råd enligt vad du skrivit här i tråden.

  • Husis
    Anonym (Besviken) skrev 2011-09-01 15:35:31 följande:
    Ja, vi är överviktiga och det var väl det svaret du ville ha. Jag är 160 lång och väger 116 kilo och min man är 185 lång och väger 135 kilo. Ja jag vet att  det är fel och jag vet att vi måste göra nåt åt det men jag tycker inte att min dotter är så tjock som ni säger.
    Jag är 158 cm lång och väger 64. Överviktig och med veck som är alldeles för mycket... Du väger nästan dubbelt så mycket som jag.

    Jag tror att vi har väldigt olika referensramar för vad som är normalviktigt.

    Seriöst: Vill du att din dotter ska ha det likadant som du? 
  • Anonym (övervikt)

    Jag har en son nyss fyllda 5 år som är 127cm lång. Med andra ord väldigt lång för sin ålder. Han är också tung utan att vara jätterund men väger nu ca 32kg. Han ligger 1 kurva över längden på bvcs kurvor. Helt okej tycker Bvc-tanten eftersom han följer sin kurva


     


    Det jag reagerar på är att din dotter ts är mer än 20 cm kortare än min son och väger mer. Även om hon är tung ändå så måste hon vara rund. Min son har lite babyhull på mgen än och så och ändå är han 20 cm längre. Ta hjälp från bvc om ni får. Du vill väl inte att din son ska få samma matvanor som dig?


    Jag är gravd överviktig själv och brukar tänka att jag vill ge barnen bättre matvanor än vad man har själv. För ni kan ju inte ha bra matvanor. Du vet, bvc de vill bara ditt barns bästa

  • Anonym

    Har inte läst allt! Men jag tycker att du måste vakna TS!
    Barnfetma är något som ökar överallt och jag läste en kurs på universitetet om barnfetma och det är många och hemska sjukdomar som ditt barn kan få tidigt om du inte gör någonting åt det! Ditt barn kan få åldersdiabetes vid 10 års ålder och alls kan förhindras genom rätt kost och motion.

    På den här kursen fick jag även veta något oroväckande, nästa generation (alltså våra barn) kommer leva kortare än vår generation, och detta beror på våra levnadsvanor och fetma. Gör ditt barn en tjänst och tänk istället. Var inte så besviken över att de tog tag i problemet, de vill ditt barns bästa och det vill väl du med hoppas jag??

  • Konvaljen

    Men TS, hon är ju fet, oavsett vad du tycker. Det är fakta. Jag kan ta ett exempel. Min son konstaterades med järnbrist då han var tio månader. Man ville ta prover eftersom läkaren tyckte han var blek. Jag är själv väldigt ljus i hyn och höll inte med läkaren men vi tog självklart proverna. De visade mycket riktigt på järnbrist, han fick behandling och två månader senare var järnvärdet bra.
    Förstår du, det är ointressant vad man tycker/anser, att din dotter är fet är fakta, att min son hade järnbrist var fakta.

  • Anonym
    Anonym (Besviken) skrev 2011-09-01 15:35:31 följande:
    Ja, vi är överviktiga och det var väl det svaret du ville ha. Jag är 160 lång och väger 116 kilo och min man är 185 lång och väger 135 kilo. Ja jag vet att  det är fel och jag vet att vi måste göra nåt åt det men jag tycker inte att min dotter är så tjock som ni säger.
    jag är meeed överviktig och tycker INTE om grönsaker. men för min sons skulle så äter jag bra mat och min son med. just för att han INTE skall bli överviktigt. hade min son vägt sååå mycket så hade jag gjort allt för att han INTE skulle bli överviktig. 
  • Elenas hasselbackspotatis 86

    Jag hoppas verkligen att du tar det här mötet som en HJÄLP istället för att sätta dig på tvären TS! Ingen vill ditt barn illa, för att ditt barn ska få en så bra framtid som möjligt så krävs att ni tar tag i problemet (både barnets vikt och din psykiska situation gentemot problemet). Jag hoppas verkligen att du gör ditt barn den här tjänsten, att du ordnar upp det och hjälper ditt barn mot fysisk och psykisk ohälsa.

    DET HÄR ÄR ALLVARLIGT, jag hoppas verkligen du förstår det TS! {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (Orolig)
    Husis skrev 2011-09-01 15:41:50 följande:
    Det kan vara tvärtom: Förskolan har noterat att barnet är så överviktigt att det har svårt att deltaga i vanliga aktiviteter. Man kallar då in BVC-sköterskan, eftersom det inte finns skolsköterska på förskolan. Det är helt okej!
    Det är lika fel av förskolan att prata med BVC om ett barn utan föräldrarnas tillåtelse. Frustrerande men sant, Det förskolan kan göra är att be föräldrarna att man får prata med BVC. De förskolor jag samarbetar med brukar ringa ibland och prata om specifika barn men då med föräldrarnas tillstånd. Vill inte föräldrarna att BVC kontaktas så är det socialtjänsten som gäller om man har oro för barnet. Socialtjänsten tar sedan in uppgifter från BVC.
Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte