• Anonym (Besviken)

    Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte

    Jag är så jävla arg. Har just kommit hem från utvecklingsamtal på dagis. När vi kom dit så var det en sköterska fr BVC där också och de påstog att vi inte tog hand om våran dotter och att de tycker att hon är för tjock. Får de bara tvinga oss att bara sitta där och höra på allt skitprat de säger utan att vi kunde ha sagt att vi inte vill träffa dem?

    Sköterskan på BVC har pratat om det där förut och vi har sagt att det inte är något problem men nu är dagsi på nåt jävla sätt inblandat också.

    Får de göra såhär utan att vi ville det? Är det inte vi som bestämmer om vilka som ska disskutera vår dotter?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 16:05
    Jag läser allt ni skriver och jag hinner inte med att svara men jag ska fortsätta läsa senare ikväll. Jag ska prata med min sambo också och visa vad ni skriver , att ni alla tycker att hon är överviktig på riktigt och inte bara rund som vi tycker. Kanske har vi valt att inte vilja se men när så många säger att vi gör fel känns det konstigt. Jag skriver mer senare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-04 18:26
    Jag vill bara säga att jag har läst tråden flera gånger. Blädrat framochtillbaka och läst, och gråtit.
    Ja, jag förstår att vi har blundat för att vår tjej är för stor. Vi vet att vi har problem jag och sambon, men vi har inte velat se att dottern redan har samma problem också.

    I morgon bitti ska jag ringa till BVC och prata med sköterskan och säga att vi vill ha hjälp, för vår skull och för dotterns skull.
    Jag vet inte vad man kan få för hjälp men jag hoppas att vi iallafall kan få hjälp så att vi kan vända situationen vi är i.
    Det sista vi vill är ju att dottern ska må dåligt för att vi inte ville se vad som var rätt.

  • Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte
  • Anonym
    Anonym (hemmablind) skrev 2011-09-02 12:21:58 följande:
    = lite väl stor diff mellan vikt och längdkurva! Men att anmärka på det på en tvååring känns ju inte så bra.
    Håller med, ligger barnet två kurvor under på längden "borde" det också ligga två kurvor under på vikten om det ska vara helt proportionerligt, men när vikten ligger 2,5 kurva över längden så är barnet "välmående".

    Självklart måste inte kurvorna matcha helt, dock går det inte att bara titta på kurvorna var för sig. Ligger längden två kurvor över och vikten 0,5 under det normala så är ju barnet väl smalt i den omvända situationen.
  • Anonym (samma)
    Anonym (hemmablind) skrev 2011-09-02 11:26:45 följande:
    Det var jäkligt klantigt handlagt men faktum är ju att med den vikten så har er dotter en liten övervikt och sådant tenderar att följa med upp i åldrarna. Då är det väl bra att man uppmärksammar detta och funderar på vad man kan göra för viktökningen ska gå lite långsammare och låta längden hinna ikapp.
    Jag var också "mullig" i den åldern och är nu 167cm lång och väger 52kg ... pappan är också lång och smal . Jag blev smal i 6 års åldern och det har hållt i sig sen dess .
  • Lbem
    Anonym skrev 2011-09-02 12:25:56 följande:
    Skrev du inte fel på längden då? För 81 cm är ju inte långt för en tvååring
    Nej, fast jag skrev att detta också var för ett tag sedan, för man är inte
    lika ofta på BVC nu i denna åldern så senast var väl för 6 månader sedan!
    med andra ord har hon hunnit växa.

    Det jag menade var just 81 cm i förhållande till vikten på 13900. 
    Och för att tillägga så har tanten på BVC sagt att hon alltid vägt lite mer,
    men legat "normalt" på längden men sist så sa var det hon som sa "OJ"
    och började bli sur (på riktigt) å predikade för mig. 
  • Anonym (men)

    Har inte möjlighet att läsa igenom alla inlägg , men ser att TS trådstart får många att reagera mig med.
    Dels på vikten men även på att TS faktiskt känner sig kränkt av tillvägagångssättet.

    Jag skulle aldrig ha tagit att dom sa till mig att jag missköter mitt barn pga av övervikt eller att jag inte tar hand om barnet på ett bra sätt ,det är helt fel sätt att påtala för föräldrar att det finns oro för hälsan hos ett barn och vad vinner dom på att skapa en sådan situation för det leder knappast till bra samarbete och kommunikation i framtiden.

    BVC är frivilligt..har någon ens tänkt på det som skriver i den här tråden , finns ingenstans en lag på att vi är tvungna att gå där med våra barn , men dom flesta gör det givetvis för vi är måna om barnen och det ingår på sitt sätt i systemet..men jag skulle inte gå kvar hos en BVC sköterska som anser att övervikt är misskötsel om det inte har vart en dialog innan och erbjudande om t.e.x. dietister och kanske ev kontakt med BUP för att lösa problemet..det ingår i deras ansvar att upplysa om sådana saker helt enkelt.

     Många föräldrar blir hemmablinda och man faller lätt in i fel vanor..ofta pga av snällhet .
    Har haft stora problem med min 10 åring och just mat ..han är idag kraftigt överviktig och vi kämpar tillsammans med skolan för att få honom att röra på sig.
    Nu har han diagnosen ADD , så han är oaktiv som en slö gnu ;) och ofta så finns det totalt fel förhållande till hunger för dom här barnen ..men i slutändan så är det faktiskt JAG som mamma som är ansvarig för vad han får äta och inte äta.
    Men ändå så ser jag på mina äldre killar som även dom var överviktiga som små(var även jag själv som barn) att dom idag inte alls är det , men det finns ändå en gräns för vad som är sunt och inte.
    Men att ta till så pass grova ord som att man inte tar hand om sitt barn är överkant och kränkande .

  • Anonym (Mysan)

    TS, har du kollat vikt och längdkurvorna för ditt barn? Om man kollar på tex www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_barn/laengd-_och_viktkurvor/laengd_flickor_2_-_5_aar/ så ligger din dotter på mellan normalkurvan och kurvan över den. Gör man samma sak med vikten på samma hemsida, men med adressen www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_barn/laengd-_och_viktkurvor/vikt_flickor_2_-_5_aar/ så finns hennes vikt inte ens med i tabellen! Jag vet inte hur din dotter ser ut, men dessa fakta får åtminstone mig att tro att din lilla tjej väger för mycket, får det inte dig det?

    Jag förstår att det är jobbigt att neka sitt barn mat när han/hon säger att det är hungrigt! Men samtidigt så måste du tänka som ansvarstagande förälder på ditt barns hälsa också! Vill du att hon ska få problem med rygg, knä och höfter? Vill du att hon ska riskera att få diabetes typ2, även kallad för åldersdiabetes och som ofta orsakas av övervikt innan hon ens hunnit bli vuxen? Hjärtbesvär? Bli nekad viss vård för sjukdomar och skador som inte har orsakats av hennes vikt, men som nekas då vikten gör sjukdomen/skadan värre? Vill du att hon ska vara hindrad att vara med i de lekar som hennes kompisar håller på med? Jag vet, du måste välja mellan pest och kolera - antingen höra ditt barn klaga på att hon är hungrigt eller också se hur du genom att ge henne maten hon vill ha orsaka att hon får sjukdomar och skador orsakade/förvärrade pga sin vikt. Vill det sig riktigt illa så kan det sluta med att det som nu är att ge henne den mat hon vill ha i all välmening slutar med att du en vacker dag sitter där vid hennes sjuksäng eller ännu värre vid hennes grav. Jag förstår att det känns jobbigt att höra detta. Jag förstår att det gör ont, du vill ju bara hennes bästa! Du älskar ju henne! Men du måste se på saken i ett längre perspektiv! För hennes skull! För din skull!

    Du skriver att ni inte äter så mycket grönsaker då ni inte tycker om det. Visst, det är era föräldrars vuxna val att inte göra det. Men det förbjuder väl inte att ni köper in morötter, rädisor och andra grönsaker (och frukter) till er dotter och erbjuder henne det när hon blir hungrig? Vill hon inte ha det så får hon vara utan. Sedan bör ni ju självfallet inte själva sitta och läska henne med en massa saker som ni äter medan ni erbjuder henne grönsakerna/frukterna. Tycker ni inte själva om grönsaken kan ni ju för syns skull ta en ytte-pytte-liten bit och sedan inte äta något annat godare, annat än när hon inte är i närheten. Samma sak med det gottiga ni unnar er till helgen, kanske ni ska minska på det också? Att sluta helt kanske blir för jobbigt, men kanske minska på mängden? Tex att ni tar en godsak per dag under helgen? Eller att ni tar och unnar er något gott bara en av dagarna? Eller varför inte till och med att ni gör det endast varannan helg eller liknande? Ni föräldrar kan ju fortfarande fortsätta att unna er, om ni vill det, men då gör ni det i smyg för dottern. Visst, det är hemskt och det är jobbigt, men det är ju ändå för er dotters bästa! Och det är väl ändå det du önskar henne, det allra bästa?

  • Anonym (Oj?)

    TS, min dotter är 9 år gammal och väger 32 kilo. Din dotter väger alldeles för mycket. Ta emot hjälpen du får för ditt barns bästa, så kan ni kanske lära er om goda matvanor hemma.

  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-09-02 12:20:44 följande:
    Kan förstå att ni känner er överkörda. Det är helt naturligt att bli upprörd och ledsen över detta. Kanske just för att er mamma och papparoll ifrågasätts?
    Försök att bortse från det och se det ur en annan synvinkel istället. Det ÄR inte lätt att kontrollera vad ens barn väljer att peta bort från tallriken och vad de väljer att äta istället. Det BLIR konflikter, skrik, vägran osv.....

    Jag bråkar ständigt med min dotter varje dag om maten. Jag är nog en sån där mamma som ska ha FÖR mycket kontroll över ätandet, och min dotter är en alltför viljestark själ för att kunna finna sig i detta. *pust*

    Just nu har jag infört sockerförbud just på grund av att det har tagit överhanden över maten under sommaren och semesterns lata dagar. Hon blir omöjlig av socker! och priorieterar konstigt nog ALLT med socker. Hon utesluter nästan alltid proteinerna på tallriken. Det som slinker lättast ner är kolhydraterna och ALLT som konstigt nog visar sig innehålla socker!! Det gör mig frustrerad. Jag är duktig på att laga mat och lagar oftast gott. Jag försöker alltid att "smuggla" ner grönsakerna i grytorna. 
     Inte går det att byta ut produkterna mot fullkorn och råris heller för då äter varken hon eller sambon.....Nu är hon inte överviktig på något vis eftersom hon tack och lov är ett väldigt aktivt barn. Men då kan man ju oroa sig näringsmässigt istället. Hur gör ni andra föräldrar när era barn vägrar äta vanlig mat och sitter och skriker efter kolhydratspäckade smörgåsar och flingor?? Eller har ni så lydiga och snälla barn så de äter upp allt som serveras? Tur för er då isåfall.....
    Jag sitter och småskrattar lite för mig själv när jag föreställer mig hur någon "dagis" fröken skulle sitta och  försöka få min dotter att äta någon slags diet... lycka till haha. Möjligtvis för hon trycka ner den maten i halsen på henne isåfall, för olyckligtvis svälter hon sig hellre..... 

     Jag skulle just till att fråga er andra föräldrar hur ni gör i sådana situationer? Ska man ha kontroll på ätandet eller ska man bara strunta i det och låta barnen äta vad som faller dom in?      
    .        
    Har också haft ett matkräset barn (är det fortfarande). Nu hade vi tur, vårt barn var inte förtjust i söta saker (gillade snacks bättre, men det hade vi bara hemma till helgerna). Så godis, efterätter, glass och sådant åt han nästan aldrig.
    många avundas mig säkert, men hade vårt barn fått bestämma i den åldern, så hade det nog bara varit broccoli, avocado, ägg, kött av olika slag och oliver. Möjligtvis potatismos (men då väl kryddat och massor av smör). Frukt, godis, övriga grönsaker (utom gurka) kunde vara.
    Jo förresten, vällingen på morgonen var god också.
    Nu är han en tonåring med betydligt bredare reportoar, fortfarande inte godis, men det har tillkommit en del.
    Så matkräsenheten har vi haft, det var ett h-vete när han började skolan.
  • Lbem
    Anonym (men) skrev 2011-09-02 12:37:55 följande:
    Har inte möjlighet att läsa igenom alla inlägg , men ser att TS trådstart får många att reagera mig med.
    Dels på vikten men även på att TS faktiskt känner sig kränkt av tillvägagångssättet.

    Jag skulle aldrig ha tagit att dom sa till mig att jag missköter mitt barn pga av övervikt eller att jag inte tar hand om barnet på ett bra sätt ,det är helt fel sätt att påtala för föräldrar att det finns oro för hälsan hos ett barn och vad vinner dom på att skapa en sådan situation för det leder knappast till bra samarbete och kommunikation i framtiden.

    BVC är frivilligt..har någon ens tänkt på det som skriver i den här tråden , finns ingenstans en lag på att vi är tvungna att gå där med våra barn , men dom flesta gör det givetvis för vi är måna om barnen och det ingår på sitt sätt i systemet..men jag skulle inte gå kvar hos en BVC sköterska som anser att övervikt är misskötsel om det inte har vart en dialog innan och erbjudande om t.e.x. dietister och kanske ev kontakt med BUP för att lösa problemet..det ingår i deras ansvar att upplysa om sådana saker helt enkelt.

     Många föräldrar blir hemmablinda och man faller lätt in i fel vanor..ofta pga av snällhet .
    Har haft stora problem med min 10 åring och just mat ..han är idag kraftigt överviktig och vi kämpar tillsammans med skolan för att få honom att röra på sig.
    Nu har han diagnosen ADD , så han är oaktiv som en slö gnu ;) och ofta så finns det totalt fel förhållande till hunger för dom här barnen ..men i slutändan så är det faktiskt JAG som mamma som är ansvarig för vad han får äta och inte äta.
    Men ändå så ser jag på mina äldre killar som även dom var överviktiga som små(var även jag själv som barn) att dom idag inte alls är det , men det finns ändå en gräns för vad som är sunt och inte.
    Men att ta till så pass grova ord som att man inte tar hand om sitt barn är överkant och kränkande .
    Precis, ingen lag men det tkr man alla borde veta.

    Jag går dit endast när min dotter ska ha sprutor,
    för det är mitt val sålänge jag ser att hon mår bra.
  • Anonym

    Om du jämför ditt barn med de andra barnen på dagis ser du inte att hon är större?

  • Anonym (Hm)

    Det som är konstigt är att BVC inte gjort ngt tidigare. En bekant har ett barn som är lång och kraftigt byggd. Jag menar bred över rygg osv. Barnet är inte tjockt på ngt sätt utan stor om ni fattar.
    De har utrett barnet sen detta var ett år. Följt vad denna äter och gett tips om annan kost osv.

    Varför har detta inte gjorts tidigare kan man undra?

    Sen TS många barn har en liten mage till de skjuter i väg på längden. Då vår dotters förskola har alla dessa magar mer eller mindre försvunnit i sommar och de är 5år. Så det är ju inga konstigheter. Min dotter har haft en kula på magen som nu är borta men då vägde hon 19,5kg och var 110cm lång....

    Så väger man 31 har man garanterat mer än en kula.

    Ni borde va glada över att dom gör ngt för att hjälpa er, ta det inte som kritik utan hjälp och stöd.

Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte