• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Ms H
    Runguska skrev 2012-01-10 20:36:46 följande:
    Ms H: Tack för tipset - fint om det är på orten så man slipper fraktkostnader! Får se hur hag gör, men det skadar ju inte att prova! Annars gillar jag Tradera för skickvänliga saker och jag har rätt bra omdöme där så det är ju ett plus - avgifterna samt detta eviga packande och skickande är jag fock gärna utan. Sedan vet jag inte, men januari är en rätt kass månad för många ekonlmiskt så kanske jag skänker och slänger nu och säljer om någon månad.

    Mmm, det där med att packa och skicka alltså... nej, det orkar jag inte. Jag fotar, lägger ut på FB och sen ner i en låda i källaren. Både bortskänkes och säljes kör jag där, och BARA avhämtning.  Blir det inte sålt, låter jag det ligga ett tag och sen lägger jag upp annonsen igen. Händer inget då så åker det med till Återbrukets insamlingskontainer.
  • Tres26

    Jag har fått med min mamma på tåget nu också :D  
    Så har jag börjat med det där swichandet på toan. Gjorde grovrengöring sen kör jag med trasa en gång på morgonen. Har funkat utmärkt. 
    Disken lyser fortfarande och barnen har superkoll! Känns så kul då dom automatiskt hakar på :)
    Sängarna är bäddade varje morgon, persienner uppdragna.
    Jag var så stolt över mig själv över allt arbete jag gjort så jag köpte mig en jättefin matta till sovrummet plus 4 orkideer.  
     Sen sköter jag mig faktiskt allmänt bra och märker att jag gör vissa saker på automatik nu som jag INTE gjorde förut. Även fast jag är trött och hasar mig fram blir det gjort. SKÖNT! 

     

  • Blå Flygare

    Idag lägger jag fötterna på kaffebordet, för det hann jag aldrig igår

    Tack för studiedagen! Jag jobbar deltid, och maken var hemma med barnen. Så jag kom hem vid tre till kaffe och semla och kunde sen ta sats och flyga till tippen. Nu kan man gå in i garaget igen, har inte kunnat det sen annandagen när en sopsäck med presentpapper landade där. Och sen har den följts av sopsäck med golvpapper och nu i helgen en gran Behöver rensa vidare där, men det blir trevligare när vår-värmen kommer. Nu har jag efter en billast till tippen ny plats att ställa ytt skräp på. Men denna gång ska det inte bli ståendes där. Jag ska sätta det på listan över fredags-aktiviteter. För på fredagar är jag ledig med barnen, har bil och tippen är öppen.

    Fick så mycket energi av att få bort det värsta i garaget att jag efter att jag  fått strykt och satt upp gardiner rensade ur hall-garderoben. Så nu står en ny sopsäck i garaget och två kassar för "ge bort" i en annan garderob. Saknar att ha en bil att ställa dem i! Gäller att ständigt göra sig av med sakerna sen så det inte bara byter skåp. Har redan en garderob halvfylld med urväxta barnkläder och annat vi inte ska behålla. 

    Jag sätter inte någon timer, men det är nog inte helt fel att göra det heller. Jag har lätt för att göra för mycket, sen orkar jag inte nästa dag. Har fått tagit mig i kragen för att rensa ens en låda i hallen idag. Timer nästa! 

  • Blå Flygare
    Nussi skrev 2012-01-08 22:44:01 följande:
    Jag har varit med sen starten fast i smyg & jag har funderat lite på en sak, alla saker som man ska göra på morgonen t.ex en maskin tvätt , hotspots , städa osv , hur ska man kunna hinna med det om man inte bara går hemma utan har ett jobb ? Förvånad Framför allt det där med maskintvätt , det tar ju minst en timme att tvätta , sen ska tvätten hängas också . Att stiga upp vid typ 4 bara för att tvätta är väl lite väl extremt ? Tungan ute
    Jag har flyttat vissa morgon-grejer till eftermiddagen. Är det tvätt som enbart ska tumlas sätter jag istället på det på kvällen (innan), kör en skölj på morgonen och sen hivar jag in i tumlaren innan jag ger mig av hemifrån. Tömma diskmaskinen hinner  jag på morgonen - jag går upp en kvart tidigare nu så det gör jag medans teet svalnar. Plocka undan gör jag på eftermiddagen.
  • Blå Flygare
    sommarblomma1 skrev 2012-01-09 09:47:58 följande:
    Mitt tips: slösa inte tvättservetter i badrummet gör istället så här:

    Ha en blomflaska med vatten och diskmedel, spraya på och bara torka av med vanligt toapapper! Funkar hur bra som helst och flaskan kan stå någonstans i badrummet!
    Någon som har tips på små blomflaskor/ sprayflaskor? 
    Jag har sett en liten på claes ohlson, men den är i en reseförpackning och ist i minsta laget plus att jag inte behöver 10 små-burkar just nu.
    Just tvättservetten för fönster/speglar tyckter jag är toppen (men dyr) för den lämnar inga ränder så som mycket annat gör. Så jag tänkte ha en liten flaska att hälla över fönsterputs i. Fast yes bör ju också funka för speglar.  Har i vilket fall inte plats för någon hög flaska i badrummet, om den inte ska stå synlig. Fast, jag har ju inte rensat i badrumsskåpet än, kanske ska göra det innan jag köper nytt.
  • Ms H
    Blå Flygare skrev 2012-01-10 22:03:55 följande:
    Någon som har tips på små blomflaskor/ sprayflaskor? 
    Jag har sett en liten på claes ohlson, men den är i en reseförpackning och ist i minsta laget plus att jag inte behöver 10 små-burkar just nu.
    Just tvättservetten för fönster/speglar tyckter jag är toppen (men dyr) för den lämnar inga ränder så som mycket annat gör. Så jag tänkte ha en liten flaska att hälla över fönsterputs i. Fast yes bör ju också funka för speglar.  Har i vilket fall inte plats för någon hög flaska i badrummet, om den inte ska stå synlig. Fast, jag har ju inte rensat i badrumsskåpet än, kanske ska göra det innan jag köper nytt.

    Jag har IKEAs, de är 23 cm höga, så det beror ju på vad du menar med liten. Sök på "vildbär" (konstigt namn på en sprayflaska) på IKEAs hemsida.
       
  • Blå Flygare
    Ms H skrev 2012-01-10 22:11:58 följande:
    Jag har IKEAs, de är 23 cm höga, så det beror ju på vad du menar med liten. Sök på "vildbär" (konstigt namn på en sprayflaska) på IKEAs hemsida.
    Det kallar jag normalhög. Typ 15 cm tänker jag, riktigt liten.
  • Tallkotte12

    Jag har köpt på kicks, den sprayflaskan är ca 10-12 cm hög. Har diskmedel och vatten i för att göra rent glasögonen med. Finns kanske liknande på Åhléns eller Apoteket bland reseförpackningar/smink?

  • 060810

    Blev inget städat igår kväll då vi var på handboll Sverige-Ryssland. ;) kom hem 22,30 så man va ju rätt trött efteråt. ;) imorse fullt kaos att komma upp och iväg. ;) så inga morgonrutiner gjorda heller. ;)
    Får ta nya tag när vi kommer hem i eftermiddag igen.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!