• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Pallas
    060810 skrev 2012-01-11 08:03:36 följande:
    Blev inget städat igår kväll då vi var på handboll Sverige-Ryssland. ;) kom hem 22,30 så man va ju rätt trött efteråt. ;) imorse fullt kaos att komma upp och iväg. ;) så inga morgonrutiner gjorda heller. ;)
    Får ta nya tag när vi kommer hem i eftermiddag igen.
    Åh vad kul med handboll! Och landskamp dessutom. Hoppas du blir peppad av att du känner skillnaden mot när man faktiskt hunnit göra de där sysslorna.
  • Johanna S

    Sprang iväg imorse innan sambon ( händer väldigt väldigt sällan), jag hann inte bädda sängen. Så när jag kommer hem från skolan så är SÄNGEN BÄDDAD!! Jag blev så otroligt glad :) Sambon har varit med på de nya rutinerna men han skjuter gärna upp saker och det känns som att han förväntar sig att jag ska fixa mycket eftersom jag pluggar mycket hemifrån. Därför blev jag otroligt överraskad och glad att han hade bäddat sängen i stället för att tänka att jag kunde göra det när jag kom hem. Nu känner jag mig lite mer peppad att fortsätta, små små steg! 

  • Johanna S
    Blå Flygare skrev 2012-01-10 22:03:55 följande:
    Någon som har tips på små blomflaskor/ sprayflaskor? 
    Jag har sett en liten på claes ohlson, men den är i en reseförpackning och ist i minsta laget plus att jag inte behöver 10 små-burkar just nu.
    Just tvättservetten för fönster/speglar tyckter jag är toppen (men dyr) för den lämnar inga ränder så som mycket annat gör. Så jag tänkte ha en liten flaska att hälla över fönsterputs i. Fast yes bör ju också funka för speglar.  Har i vilket fall inte plats för någon hög flaska i badrummet, om den inte ska stå synlig. Fast, jag har ju inte rensat i badrumsskåpet än, kanske ska göra det innan jag köper nytt.
    Jag har en liten sprayflaska som jag köpt på ICA. Det var ganska länge sen jag köpte den och jag vet inte om den finns på alla ICA butiker, men det kan vara värt att kolla där.
  • Tres26

    Idag hade jag lust att lägga ner allt. Börjar nog bli sjuk för hela jag känns som en trasa. Men har iaf fixat allt som ska fixas, även om det tog emot vääääldigt mycket. 

  • vike
    Tres26 skrev 2012-01-11 18:47:26 följande:
    Idag hade jag lust att lägga ner allt. Börjar nog bli sjuk för hela jag känns som en trasa. Men har iaf fixat allt som ska fixas, även om det tog emot vääääldigt mycket. 
    duktiga du det är det som är vitsen ju...att man gör det ändå...hejja hejja
  • 060810

    Jag har haft noll lust ikväll med. Men efter en pestdag så är inte motivationen på topp men fick gjort köket och hallen i a f. Det är mina mål varje dag just nu. Är där fint så kommer nog resten med sen.

  • Chianti

    Vad bra ni är!! Jag känner mig också helt slut ikväll men så fort jag kommit hem tog jag itu med två minuters hot spot. Jag kommer inte orka nåt mer idag men så länge jag bäddar och gör mina hot spot varje dag tänker jag ändå vara nöjd med mig själv. Det är ju en helt fantastisk vana!


    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Luktärten

    Jag känner mig också sliten idag. Kom inte hem från jobbet förrän 18.30 efter kurs hela dagen. Det är väl kanske iofs en bidragande orsak.

    Sitter just nu och pustar medan barnen badar. Har lite tvätt kvar att vika och lägga in sen är jag klar för idag.

    Sinken skiner och hot spotsen är avklarade. Orkar inte ta tag i någon ny HP utan håller efter de jag tidigare sanerat. Har även gjort 5 min room Rescue på kontoret. En vecka till så blir det nog riktigt bra.

    Körde min form av dekluttering och de två saker jag la tillbaka i köksskåpet igår trots att jag aldrig använder dem ligger nu i " skänka bort kassen". Stolt! I samma kasse hamnade även 2 par byxor och en tröja. 8 plastlock och en plastbytta får gå till återbruket och ett par trasiga byxor åkte i sopen. Totalt 15 saker bort vilket är mitt mål varje dag.

  • 2små2stora

    Fler än jag som är slut ikväll, men disken, diskbänken och spisen och tvätten är fixade vilket var min uppgift idag. 


    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Runguska

    Har haft en bra dag idag (vann en TV!!!) men har tandvärk så det tar emot att förbereda inför morgondagen. Däremot vet jag ju hur mycket värre det kommer vara inorgon om jag sover dåligt och inte har lagt fram mina och barnens kläder så jag ska prioritera det - resten är tack och lov redan gjort!

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!