• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Blå Flygare
    Tallkotte12 skrev 2012-01-18 18:07:15 följande:
    Jag ska kolla med min man vart det var vi beställde dom ifrån! Det var ett utländskt företag (USA eller england tror jag) och man kunde betala med tex. PayPal, fast pris var det, ingen budgivning och sånt krångel. Återkommer med info!
    Tack, då blir jag så glad. Nu är den ffa på laddning. Ska testa den ikväll. Den slutar väl blinka när den är färdigladdad. Eller är det tvärt om??
  • 060810

    Gjort mitt jobb idag trots den tuffa natten så jag är nöjd med mig själv. Minstingen sover och de stora ska snart i säng. ;) sen ska jag vila/sova!

  • Blå Flygare
    060810 skrev 2012-01-18 19:20:14 följande:
    Gjort mitt jobb idag trots den tuffa natten så jag är nöjd med mig själv. Minstingen sover och de stora ska snart i säng. ;) sen ska jag vila/sova!
    Vad duktig du är!!
  • Blomman123

    Kul tråd! Det skulle vara bra att få lite mer ordning hemma. Vissa ställen har ju en tendens att helt magiskt DRA åt sig prylar .

    Kvitton sätter jag in i en pärm (blandad viktiga papper), stora kvitton gör hål i och sätter in, små kvitton i en platsficka. Sen rensar jag när det blir för fullt (bara kastar det äldsta). 

  • Luktärten

    I dag är jag i bättre mood. Tänkte skippa tvätten men sen kom jag på bättre tankar. Tog en "lätt" maskin idag som inte tar så lång tid att hänga. I morgon måste jag fixa nytt tvättmedel för annars KAN jag inte tvätta.

    Innan jag kom in i min nereperiod så rensade jag iaf m

  • Luktärten

    Och här kommer då fortsättningen...

    mina tröjhyllor. 10 tröjor fick flytta till bättre behövande och 2 ska jag försöka göra mig av med på Tradera.

    Nästa steg är att ta resten av garderoben dvs skjortor, blusar finlinnen mm.

  • 060810

    Blå Myran: tack!! Måttligt trött nu. ;) tyvärr är ju inte sonen det. ;) inte min stora dotter (5 år) heller. ;) så får va vaken lite till.

  • Pallas

    Seroc: Jag kom igång med rensning i mitt garage genom att en vän var med mig som stöd. Hon höll upp en grej och jag hade max 5 sek på mig att bestämma mig för om den skulle sparas, slängas eller ges bort, sen la hon det på rätt plats. Då kom jag själv igång också, och vi fick ihop en hästtransport med skräp, ett par säckar med skänkes och på köpet 4 tomma garderober. Det är fortfarande grejer kvar att sortera, men det mesta klarades av på ett par timmar. Så jag rekommenderar en kompis och gärna en skvätt alkohol om man gillar sånt!

     

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!