• kalmar brud

    Får man nya semester dagar vid nyt år eller hur funkar det?

    Jag började en tjänst i augusti 2011 och har kvar mina 25 semester dagar. Nu undrar jag om man får fler dagar nu när det är nytt år eller hur funkar det? Så jag kommer ha 50 semester dagar?

    Har inte haft jobb innan så är lite fundersam...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 22:00
    Eller försvinner dessa 25 dagarna så jag bara har nya kvar... Planerar för den kommande sommaren då jag ska ta semester innan bebisen kommer

  • Svar på tråden Får man nya semester dagar vid nyt år eller hur funkar det?
  • jassikan
    Blondina skrev 2012-01-03 07:12:34 följande:
    Är du säker på att du fått 25 betalda för 2011, din SEMESTERRÄTT kanske är 25 dagar, men jag har svårt att tro att alla dessa skulle vara betalda.
    Så brukar det vara. Enl. semesterlagen har man en semesterrätt på 25 dagar om man börjar innan den 31/8.
    När du får nya beror helt på hur ert semesterår löper.

    Semesterlagen säger en sak, men man kan ha andra villkor via ett ev. kollektivavtal. Plus att vissa företag använder sig av så kallad förskottssemester.

    Kolla din lönespec, där brukar det stå.

    Många arbetsgivare/kollektivavtal begränsar även antalet dagar som får sparas till nästkommande år.

    Semesterlagen
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19770480.htm


    3 § Med semesterår avses tiden från och med den 1 april ett år till och med den 31 mars påföljande år. Motsvarande tid närmast före ett semesterår kalllas intjänandeår.


    4 § En arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår. Om anställningen påbörjas efter den 31 augusti under semesteråret, har arbetstagaren rätt till endast fem semesterdagar.
       Under semesterledighet ska arbetstagaren ha semesterlön, om sådan har tjänats in enligt 7 §.


    18 § En arbetstagare, som under ett semesterår har rätt till mer än tjugo semesterdagar med lön, får spara en eller flera sådana överskjutande dagar till ett senare semesterår.

  • Snöankan

    Ja det är lite olika det där med semesterår och intjänandeår. På vårt företag så är det vad jag förstår samma. Att det påbörjas den 1:a januari och för varje månad man arbetar så tjänar man in ca 2,5 dagars semester.

  • Mirrete

    Hör med personalavdelningen. En del jobb jag har haft har erbjudit förskottssemester (som man får betala igen om man slutar inom ett visst antal år); en del har 30 dagars semester, de flesta har haft semesterår från 1 april till siste mars; någon har haft semesteråret som kalenderår.

    Gemensamt har varit att man inte kunnat sparar hur många dagar som helst.

  • Twins    2
    kalmar brud skrev 2012-01-03 06:45:41 följande:
    Det står på mitt anställningsbevis att jag har 25 dagar... Och det står betalda...

    Vad bra men då hur eller hur så kan jag ändå vara hemma längre än 25 dagar då ju nu när man får nya.

    Alla har rätt till 25 betalda semesterdagar. Men bärjarde du i augusti -11 så har du inte hunnit tjäna ihop alla 25 dagarna än.
  • jassikan
    Twins 2 skrev 2012-01-09 19:35:32 följande:
    Alla har rätt till 25 betalda semesterdagar. Men bärjarde du i augusti -11 så har du inte hunnit tjäna ihop alla 25 dagarna än.
    Nja.
    Man har rätt till 25 semesterdagar förutsatt att man börjat innan den 31/8, men semesterrätten kan bestå av både betalda och obetalda dagar.
  • Twins    2
    jassikan skrev 2012-01-09 21:12:55 följande:
    Nja.
    Man har rätt till 25 semesterdagar förutsatt att man börjat innan den 31/8, men semesterrätten kan bestå av både betalda och obetalda dagar.

    Du har forftarande rätt att ta ut 25 semesterdagar per år, men itne betalda eftersom de är de man tjänar ihop.
  • Virriga Vera
    Twins 2 skrev 2012-01-09 21:18:09 följande:
    Du har forftarande rätt att ta ut 25 semesterdagar per år, men itne betalda eftersom de är de man tjänar ihop.
    Det beror ju helt på vilket avtal som man har om man får betalda eller obetalda och oavsett så måste du tjäna in dina semester dagar och de är ca 2 st per månad.
  • kalmar brud

    Fast på min lönespac så har det stått 9 betalda dagar sen jag började detta ärende. Jag har kollat mina lönespec från augusti då vi började.

  • jassikan

    Sedan du började detta ärende - menar du tråden? Eller är det tjänsten du syftar på?

    Vad stog det på lönespecen i dec?
    Betalda/obetalda

    Baserat på ditt sista inlägg låter det som att ni har semesterår som löper per kalenderår.
    D.v.s. att du nu har 9 betalda dagar att ta ut, resterande är obetalda.

    De intjänade dagarna blir normalt sett tillgängliga först efter att semesteråret tagit slut. Och det låter rimligt att du har tjänat ihop 9 dagar från augusti - december (beroende på när i aug du började).

    Obetalda dagar försvinner om man inte tar ut dem under pågående semesterår.

    Du bör ta reda på hur ert semesterår löper.

  • kalmar brud
    jassikan skrev 2012-01-16 14:48:34 följande:
    Sedan du började detta ärende - menar du tråden? Eller är det tjänsten du syftar på?

    Vad stog det på lönespecen i dec?
    Betalda/obetalda

    Baserat på ditt sista inlägg låter det som att ni har semesterår som löper per kalenderår.
    D.v.s. att du nu har 9 betalda dagar att ta ut, resterande är obetalda.

    De intjänade dagarna blir normalt sett tillgängliga först efter att semesteråret tagit slut. Och det låter rimligt att du har tjänat ihop 9 dagar från augusti - december (beroende på när i aug du började).

    Obetalda dagar försvinner om man inte tar ut dem under pågående semesterår.

    Du bör ta reda på hur ert semesterår löper.
    Nä jag syftar på jobbet som vi började 29 augusti... Så 4 månader har jag jobbat där.

    det står Bet. semesterdagar i år: 9 och sen Kvarst bet. semdgr i år: 9

    Men så har det stått på lönespecen sen jag började jobba.
Svar på tråden Får man nya semester dagar vid nyt år eller hur funkar det?