• IceJossan

    Undrar du vad färgen på din katt kallas?

    Lägg upp en bild här så kan jag hjälpa till med det :)


     


    Det är en liten vetenskap med namnen på kattfärger, mönster eller icke-mönster, osv.


    Många kallar sina katter för "grå", vilket är en färg som inte finns teoretiskt sett. De katter som går under benämningen "grå" kan vara blå, blåsköldpaddsfärgade, brunmönstrade, svartsilver etc.


     


    Det finns många benämningar på färger inom kattvärlden. På bilden nedan till exempel har vi en kattunge med färgen svartsilversköldpaddsspotted.


    Hon har alltså...


    • svart som grundfärg (svartsilversköldpaddsspotted)


    • vit underull (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Det heter silver om katten är mönstrad, smoke om den är omönstrad (solid).


    • svart och rött (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Svart och rött = svartsköldpadd. Blått och creme = blåsköldpadd. Det röda på denna missa är svårt att se på bild så här. Hon har en röd prick i pannan och röda nyanser på kroppen och rött på ett par tassar.


    • prickig (svartsilversköldpaddsspotted). Randig = tigré, krumelur/bullseye-mönstrad = tabby.


     


     


    Tänkte att det kunde vara kul att utbilda lite - all kunskap är nyttig kunskap!


     


    Så om det är någon som undrar vilken färg katten har så lägg upp en tydlig bild taget helst så att man ser både ansikte och sidan tydligt!


     



     

  • Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?
  • Rigmor Mortis
    Biinzan skrev 2012-03-20 18:33:00 följande:
    Jag har 4 katter som jag skulle vilja veta vad det är för färger på ! :)

    1.

    2.


    3.


    4.

    Tacksam för svar! :D


     


     

     


    1. Bruntigré
    2. Bruntabby bicolor (med mycket rufism)
    3. Svartsköldpadd bicolor
    4. Svartsköldpadd
    Karisma skrev 2012-03-20 18:59:50 följande:
    Vad kallas denna färgen? :)

     


    Blåsköldpaddstabby bicolor skulle jag gissa.
  • Catbride

    Men katten på "Karisma"s bild - är den verkligen blå?? Kolla svansen? Kan det vara silver i, fast den är vitfläck? (är inte så hemma på det här...).

  • Rigmor Mortis
    Catbride skrev 2012-03-20 21:57:35 följande:
    Men katten på "Karisma"s bild - är den verkligen blå?? Kolla svansen? Kan det vara silver i, fast den är vitfläck? (är inte så hemma på det här...).
    Som sagt, jag är osäker. Det röda är egentligen lite för rött för att vara diluterat också. Ja, silver och vitfläck kan förekomma ihop och i så fall är katten svartsilversköldpaddtabby bicolor, om jag fick det i rätt ordning Skrattande
  • Karisma

    Lät som en avancerad färgkombination. :P

    Längst ut på svansen är det "rött". Hon har ljustgrått blandat bland ränderna. :P

    Här kommer en bild på hennes "dotter". Vad kallas den? Lite vitt blandat m det röda ovanför ögat. Pappan till denna katt är svart med vit fläck under halsen.



        
  • IceJossan
    Karisma skrev 2012-03-20 22:17:03 följande:
    Lät som en avancerad färgkombination. :P

    Längst ut på svansen är det "rött". Hon har ljustgrått blandat bland ränderna. :P

    Här kommer en bild på hennes "dotter". Vad kallas den? Lite vitt blandat m det röda ovanför ögat. Pappan till denna katt är svart med vit fläck under halsen.

        
    Den där primadonnan är svartsköldpadda! 
  • IceJossan
    Karisma skrev 2012-03-20 18:59:50 följande:
    Vad kallas denna färgen? :)

    Denna skulle jag inte kalla blåsköldpadda med vitt, jag tycker absolut att hon ser ut att vara svartsilver. Kolla i underullen - är den vit så är hon svartsilversköldpaddstigré-vit bicolor, eller kanske snarare spotted?

  • Marie-anne

    jag har en sköldpaddsfärgad bondkatt och en bombay, alltså orange vitt och svart och en helt svart med gula ögon, nja mer koppar

  • Rigmor Mortis
    Marie-anne skrev 2012-03-21 03:57:28 följande:
    jag har en sköldpaddsfärgad bondkatt och en bombay, alltså orange vitt och svart och en helt svart med gula ögon, nja mer koppar
    Åh vad roligt med bombay, jag trodde knappt de fanns i Sverige?
Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?