• Mustikka

    IVF Umeå

    I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

    Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

    Är så glad men nervös på samma gång!Glad
     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

  • Svar på tråden IVF Umeå
  • pinglan2012
    Mustikka skrev 2012-03-13 15:29:33 följande:
    Ja det kan man tycka:)
    Nu är blodprovet lämnat, så nu är det bara att vänta igen. Börjar ju bli en expert på det;)
    Ja, det är väntan som är jobbigast!

    Hur ser din/er resa ut tills ni kom till IVF? Har ni försökt med Pergotime?
  • Mustikka

    Pinglan:
    vi gjorde utredningen för två år sen, då visade sig att mitt FSH var för högt (13 tror jag det var) då får man ingen hjälp. Läkare sa bara att vi ska fortsätta försöka och höra av oss om vi inte lyckats på tre år. I januari hörde jag av mig igen, fick lämna ett nytt blodprov och det visade sig att FSH nu är bra!:) Vet inte vad det kan bero på, men jag har gått ner lite i vikt och lever hälsosammare nu.

    Även om vi inte lyckas på första IVFen så kommer vi ändå få en bättre koll på mina ägg. Högt FSH kan betyda att man har få ägg eller dålig kvalité.

    Hur har er resa sett ut?

  • drömmer om ett barn
    Mustikka: Jag började spraya på torsdag förra veckan så är bara i startskedet än så länge! Glad Vilken lång väntan ni haft. Jag hade nog tappat hoppet helt om jag fått svaret att fortsätta försöka och höra av oss om inget hänt på 3 år! Så bra att du bad att få lämna ett nytt blodprov och slapp ytterligare väntan gällande den frågan.

    Så dom stänger redan den 15 maj i Umeå? Vad tidigt, redan om 2 månader.

    ak15: Du kör den korta metoden eller hur? Gjorde du det första gången också?

    viklund2: Vad härligt att det lyckades på första behandlingen, stort grattis till er båda! {#emotions_dlg.flower}pinglan: Är det endast privat IVF som ni funderar på? Vi gjorde utredningen förra året privat men sen gick vi över till landstinget för att få IVF-försöket finansierat.
  • Mustikka

    Drömmer om ett barn: Går det bra? Fått nån biverkning? Jag är lite orolig att jag kommer vara värsta PMS häxan haha:)

    När vi fått diagnosen så blev vi båda deppiga och vårt förhållande krisade.
    Då la vi det här med barn åt sidan ett tag, det var ganska skönt och väldigt nyttigt för vårt förhållande. Men nu när vi fick veta att vi äntligen får prova IVF så fick vi nya krafter igen! Men samtidigt blir man mer otålig när det börjar hända nåt.

  • pinglan2012
    Mustikka: Oj, vad snopet att få beskedet att "återkom om 3 år!". Tre år är lååång tid. Så duktig du är som har gått ned i vikt och lever hälsosammare - en eloge till dig {#emotions_dlg.flower} Jag har kämpat med att gå upp i vikt och vet hur tufft det kan vara då det tar tid. nu när man har fått resultat på det, då vill man att allt ska gå undan så man får barn någon gång

    Drömmer om ett barn: 
    Det är endast privat vi funderar på. Vi gjorde undersökningen på barnlöshetskliniken (endast vanliga patientkostnad), men eftersom de vill att man ska få minst sex ÄL med pergotime innan de skickar remiss till IVF har vi valt att gå vidare privat efter två kurer utan ÄL med Pergotime.

    Min/vår resa til IVF:
    För tre år sedan började vi försöka få barn, men jag anade att jag inte hade ÄL då jag har så långdragna blödningar (blöder minst 20 dagar/månad).
     
    Eftersom man måste ha fyllt 23 år för att få påbörja en undersökning så fick vi inte börja förrän i december 2011. Då konstaterades att jag inte har ÄL, men att min man har normal spermiefunktion. Vi blev ordinerade Pergotime för att kicka igång med ÄL och som sagt måste man lyckas med sex ÄL innan man får remiss till IVF.

    Båda kurerna (enkel) med Pergotime har inte gett mig någon ÄL, men en del biverkningar (inte något extremt, men ändå). Dessutom har jag väldigt korta cykler på 16 dagar (med pergo) så de vill inte att jag ska öka till dubbeldos som det eg. var sagt från början.

    För att spara tid och ork har vi valt IVF. Vi har skickat mail till kliniken och fick svar samma dag! De ska ringa oss nästa vecka
  • ak15

    drömmer om ett barn: nej kör den långa metoden... körde den korta metoden första gången. har endometrios så därför tyckte läkaren att jag skulle köra den långa nu ist...
    hade 10 äggblåsor ida på vul 5 på 20-24 mm och 2 på 12 mm och 3 på 9 mm... inväntar nu att ivf kliniken ska ringa så jag får reda på om när jag ska ta ägglossningssprutan :)

    nervös o nojjig är jag :/   

  • Lillan15

    Lycka till akt15: Jag skall på VUL i mo. o kolla blåsor, nervös faktiskt, då jag är svår stimulerad.

  • drömmer om ett barn
    Mustikka: Det har gått bra hittills, inga biverkningar alls efter 9 dagars sprayande. Men det kanske blir värre när man börjar med sprutorna och hormonerna virvlar runt i kroppen! Skrattande Så bra att ni fått nya krafter! Det tär verkligen på förhållandet när man försöker en längre tid utan att det lyckas..

    pinglan: 6 stycken ägglossningar med pergo lät mycket. Förstår att ni valt att gå vidare med IVF eftersom två kurer inte resulterade i ÄL. Vad bra att kliniken kommer ringa er nästa vecka, då får ni säkert komma på ett första möte inom den närmsta tiden! Gladak15: Ojdå, inser nu att jag har läst "sprayat" istället för "sprutat" i ditt första inlägg i tråden. Men man sprutar väl bara när man kör den korta metoden? Blev lite snurrigt där.. Glad Vilket datum började du spraya och tog det länge tills du fick din blödning? Har dom hört av sig angående ÄL-sprutan? Vad spännande, snart är det dags!

    Lillan15: Hur gick det på VUL:et idag? Hur många IVF-försök har ni gjort?
  • ak15

    drömmer om ett barn: jag har juh haft lite strul med 2 äggblåsor så jag blev inte nedreglerad som jag skulle egentligen så har sprayat ända från 21 dec 2011 och hade allt gått bra då så hade jag gjort äp redan vecka 4... men nu blev de juh som de blev. tar ägglossningssprutan imorgon 20.30 :) far ner på söndag har bokat hotell :) ska bli spännande tog sista menopuren ida :)

Svar på tråden IVF Umeå