• linamums

    Om man går 1 mil om dagen hur mycket går man ner ?????

    Jag väger 78 och vill väga 65 . Hur lång tid tror ni det tar å gå ner till det alltså 13 kg om man går en mil om dagen ???? Jag äter normalt kommer inte banta så vad tror ni hur lång tid tar det ??

  • Svar på tråden Om man går 1 mil om dagen hur mycket går man ner ?????
  • Everlast
    linamums skrev 2012-06-06 08:47:54 följande:
    Fan det känns lite värdelöst . Visste Iof att det viktigaste var att lägga om kosten . Men trodde inte motion hade så lite inverkan på vikten . Trodde iaf att det var åtminstone 30-40% av viktminskningen var om motion . Inte så lite som 10 % . Tycker nämligen det är lättare med motion än att lägga om kosten :/ så i princip när det gäller viktminskning så kan jag lägga ner det som kallas motion ? Varför använder dom det på tex biggest loser och I use ro be fat . Varför lägger dom inte bara om kosten då om motion inte har nån betydelse .



    För att motion har jättestor betydelse, om man utför den på rätt sätt.
  • Kjell2
    linamums skrev 2012-06-06 08:47:54 följande:
    Fan det känns lite värdelöst . Visste Iof att det viktigaste var att lägga om kosten . Men trodde inte motion hade så lite inverkan på vikten . Trodde iaf att det var åtminstone 30-40% av viktminskningen var om motion . Inte så lite som 10 % . Tycker nämligen det är lättare med motion än att lägga om kosten :/ så i princip när det gäller viktminskning så kan jag lägga ner det som kallas motion ? Varför använder dom det på tex biggest loser och I use ro be fat . Varför lägger dom inte bara om kosten då om motion inte har nån betydelse .
    För att det blir mycket bättre TV när man ser en överviktig göra armävningar än äta morrötter.

    Motion är bra för så mycket mer än bara direkt kaloriförbränning.
    Genom att regelbundet träna får man ofta bättre balans på blodsocker och det blir lättare att äta vettigt och regelbundet.
    Genom att bygga upp kondition och styrka blir det ofta att man rör sig mera till vardags, går istället för bil, trappor istället för hiss osv. Många bäckar små gör en stor viktminskning
    Genom träning så bibehålls mer muskler vid viktminskning isället för att försvinna
    Träning är generellt hälsobefrämjande, risken för sjukdomar minskar.

    Nu verkar långa promenader funka för dig så det är väl bara att fortsätta.
  • Gladskit

    7000kcal motsvarar 1kg har jag läst nånstans.
    När jag SPRINGER en mil bränner jag ca 700kcal.
    Alltså krävs det tio såna pass > 10 mil löpträning för att bränna 7000kcal = 1kg.
    Har ingen aning om förbränningen vid promenader men det går säkert att googla fram.

    När det gäller tv-shower som biggest loser så måste du tänka på att de utgår från noll. En person som äter skräp och aldrig tränar märker såklart skillnad även av promenader.

  • Tow2Mater
    Gladskit skrev 2012-06-07 12:53:10 följande:

    När jag SPRINGER en mil bränner jag ca 700kcal.
    Alltså krävs det tio såna pass > 10 mil löpträning för att bränna 7000kcal = 1kg.
    Har ingen aning om förbränningen vid promenader men det går säkert att googla fram.


    Ungefär hälften, lite beroende på hur fort man promenerar: kaloritabell.com/kaloriforbrukning.html
  • Everlast
    Gladskit skrev 2012-06-07 12:53:10 följande:

    7000kcal motsvarar 1kg har jag läst nånstans.
    När jag SPRINGER en mil bränner jag ca 700kcal.
    Alltså krävs det tio såna pass > 10 mil löpträning för att bränna 7000kcal = 1kg.
    Har ingen aning om förbränningen vid promenader men det går säkert att googla fram.

    När det gäller tv-shower som biggest loser så måste du tänka på att de utgår från noll. En person som äter skräp och aldrig tränar märker såklart skillnad även av promenader.


    Ja precis. Den ekvationen stämmer på ett ungefär förutsatt att man ligger på en +/- 0 kaloriintag.
  • Anghammarad
    Tow2Mater skrev 2012-06-07 15:17:27 följande:
    Ungefär hälften, lite beroende på hur fort man promenerar: kaloritabell.com/kaloriforbrukning.html
    Nja, det där är inte riktigt rätt. Du förbrukar ungefär dubbelt så mycket per tidsperiod om du springer jämfört med om du går. Däremot är skillnaden mindre om du jämför samma sträcka, dvs att springa en mil jämfört med att gå en mil. Skillnaden är att du ju rör på dig under en längre period. Att gå en mil i normalt promenadtempo för mig förbrukar enligt din tabell ca 700 kcal medan det går 940 kcal om jag springer samma sträcka. Att promenera den sträckan tar dock 50% längre tid.
  • Nape

    Beror ju på om man tex småäter- är du ute och går en mil är du långt från kylskåpet.

    Varför tycker du det verkar "jobbigt" att lägga om kosten? Jag åt samma mat, men tog hälften så lite och fyllde upp resten av portionen med grönsaker. Gick skitbra och var inte ett dugg jobbigt. Man behöver inte gå någon speciell diet och krångla, mindre kalorier in bara.

  • Löparmamman

    Börja löpträna istället. Gå och jogga i intervaller för att sedan öka på.
    Jag hade aldrig tränat i hela mitt liv, men kom igång i mars och har sedan dess gått ner
    nästan 15 kilo. Ibörjan skötte jag kosten, slutade äta onyttigt men nu är jag inte så noga längre. Förra veckan åt jag glass, och godis nästan varje dag och gick ändå ner 1.5kg!

  • Everlast

    Något jag verkligen kan rekommendera i träningsväg är hopprep, enkelt, billigt och man kan i princip göra det när som helst.

    Om man är intresserad av förbränning så är det en av de mest effektiva aktiviteter kcal/minut som man kan syssla med; ca 105 kcal per 10 minuters hoppning.

    Dessutom engagerar man stora delar av kroppens muskler.

Svar på tråden Om man går 1 mil om dagen hur mycket går man ner ?????