• Anonym (OOPS!)

    Snart adoption. GRAVID!

    Under 2004 - 2008 försökte jag och min skaffa barn. Vi gick igenom ALLT. Med allt menar jag allt. Inget fungerade. Inte ett enda plus! Vi fick reda på att jag var infertil och skulle aldrig kunna bli gravid. En jävligt stor sorg.... Men, vi bestämde oss för adoption och har stått i kö sedan 2009.

    För en månad sedan fick vi vårat samtal. En liten flicka på 13 månader finns i Thailand som vi har blivit matchade med. Resan ska bli av i augusti.

    Jag är 38 år. Har inte haft mens på två år och faktiskt fått sagt till mig att jag är infertil. Därför har vi inte skyddat oss under dessa år (som man ska om man adopterar) Senaste veckorna har jag mått illa, kräkts och haft alla möjliga jobbiga symptom. Har inte haft EN enda tanke på att jag kunde vara gravid. Det har inte funnits i hjärnan liksom.

    Igår gick jag till VC för att kolla upp vad det är med mig. Har alltid haft problem med väldigt lågt blodtryck och tänkte att det var det som spökade.

    "Kan du vara gravid?" frågade sköterskan. Jag skrattade och sa att det inte var möjligt. Men hon övertalade mig att göra ett test. Och jag plussade. Kom i någon slags chock. Bröt ihop och gick hem till min man och berättade.

    Och nu sitter vi här. Vad i helevete ska vi göra?

    Det känns HELT uteslutet att inte åka och hämta vårat barn i Thailand. Och det känns HELT uteslutet att ta bort detta barn.

    Jag vågar inte ringa ngn och berätta. HJÄLP!

  • Svar på tråden Snart adoption. GRAVID!
  • skruttarnas mamma

    satsa på att bli tvåbarnsmor, det kommer gå som för alla andra tvåbarnsfamiljer - fullt upp med kära besvär! Jag tror inte att en adopterad två-åring har det svårare med småsyskon än en biologisk, det är en stor omställning för barnet oavsett. Men med kärlek löser man det =) 

  • Anonym
    holy shit skrev 2012-07-11 12:26:52 följande:
    Håller med, tycker det är direkt oansvarigt att skrika om solskenshistoria och grattis grattis. Det barn som TS ska adoptera har redan genomgått en separation, nu ska hon bli "utkonkurrerad" redan efter fem månader av en liten bebis som kommer att amma och behöva ha sin mamma och pappa nära. I normala fall är man gravid i nio månader och familjen hinner vänja sig. Syskonet har i vanliga fall inte heller trauman med sig i bagaget. I detta fall rör det sig om fem månader samt ett adopterat barn.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-11 12:07:14 följande:
    Hur ska ts hinna med att ge det adopterade barnet det hon behöver för anknytningen samtidigt som det finns en liten egen bebbe att ta hand om? 
    Barnen får en pappa också.
  • Anonym (Liknande?)

    Det var ju inte längesedan Aftonbladet.se kom ut med en historia om ett par som blev gravida med tvillingar med en surrogatmamma och samtidigt blev dom gravida med tvillingar själva! Så helt plötsligt hade dom fyra barn att ta hand om.

    Är det inte liknande situationer där?
    Adoption och surrogat är ju olika saker självklart med processen är väl liknade?  

  • Goddag yxskaft

    Jag förstår inte hur man kan tycka att adoptivbarnet är mindre ts barn än vad bebisen i magen är. Dom har väntat LÄNGRE på adoptivbarnet och hon har redan ett namn och ett ansikte. Jag tror inte det är skadligare för ett adoptivbarn att få syskon än för biobarn. Dessutom är dom två föräldrar - två famnar - som kan ta ut föräldraledighet samtidigt. Det är inte att jämföra med om bara en kunde

    vara hemma.

    Och vad beträffar adoptivbarnets bästa så är det mesta bättre än att vara föräldralös.

    Ni som har svårt att älska barn som inte är bio.. adoption är inget för er! Men det finns andra som kan älska vilket barn som helst som om de själva burit o ammat dem.

  • Anonym
    Anonym (A-mamma) skrev 2012-07-10 23:27:40 följande:
    Nej man adopterar inte för att rädda barn utan det är en helt självisk handling just för att man faktiskt vill ha barn!
    Nu bor jag utomlands och har ingen aning om hur reglerna ser ut i Sverige -- men här är det i alla fall inte bara barnlösa som adopterar. Jag och maken har pratat om att adoptera i framtiden då vi tycker det vore själviskt att sätta fler barn till världen när det finns så många barn som saknar hem och föräldrar.
  • Anonym
    Anonym (Liknande?) skrev 2012-07-11 12:54:07 följande:
    Det var ju inte längesedan Aftonbladet.se kom ut med en historia om ett par som blev gravida med tvillingar med en surrogatmamma och samtidigt blev dom gravida med tvillingar själva! Så helt plötsligt hade dom fyra barn att ta hand om.

    Är det inte liknande situationer där?
    Adoption och surrogat är ju olika saker självklart med processen är väl liknade?  
    Inte helt liknande eftersom barnen surrogatmamman bär på är föräldrarnas biologiska och klart och tydligt deras från start. Det är ungefär som att få reda på att man väntar fyrlingar när man trodde det var en. Ingen kommer ta barnen ifrån en/hindra en att få hem dem för den sakens skull.
  • Goddag yxskaft

    Så känner vi med. Vi hade gärna adopterat. men vi har intd den ekonomin så det fick bli vanliga vägen. Jag utesluter fortfarande inte adoption i framtiden även fast vi har 4 barn o blir gravida lätt


    Anonym skrev 2012-07-11 12:54:52 följande:
    Nu bor jag utomlands och har ingen aning om hur reglerna ser ut i Sverige -- men här är det i alla fall inte bara barnlösa som adopterar. Jag och maken har pratat om att adoptera i framtiden då vi tycker det vore själviskt att sätta fler barn till världen när det finns så många barn som saknar hem och föräldrar.

  • Anonym (Bekant)

    Det finns tydligen bara två lägen enligt de flesta som skriver här. Antingen total lycka med två barn eller total katastrof. Jag tror det kan bli tufft på många sätt om ts både får ett biologiskt barn-eget säger jag bara inte,adopterar hon är ju det adopterade precis lika mycket hennes egna!- och ett adopterat inom kort tid men att det inte alls måste bli så stora problem som en del utmålar. Det är ju inte som om de får två spädbarn direkt,det adopterade är ju så pass mycket äldre att många har så mellan vanliga syskon och det går bra.

    Jag känner till några som först fick två barn,sen ville det tredje inte komma spontant så de bestämde sig för att adoptera. I samma veva blev hon gravid så plötsligt hade de 4 barn varav två kom nästan samtidigt. Inga problem alls,gick jättebra. Sen adopterade de en till från samma land som den tidigare adopterade så inte h*n skulle känna sig "ensam" med sitt utseende och bakgrund och sen fick de en 4:e biologisk så 6 barn som det gått bra för alla blev det.

    Måla inte fan på väggen innan ni har en aning om hur det kommer gå. Jag har fått lära mig att ta en sak i taget och om ts gör detsamma tror jag det kommer gå alldeles utmärkt i slutänden! .Glad

Svar på tråden Snart adoption. GRAVID!