• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Noname00

    Oavsett vad man köper för skivor så ska man inte tokbromsa som många kör när de har nya skivor och klossar.
    Utan köra som vanligt så blir det bra.

  • Rabarbapuppa

    Jahopp, förutom att montera vinterdäck på båda bilarna igår så blev det dags att ta tag i det där med att byta kamkedjesträckare på 316 Compacten. BMW har ju liksom mörkat att den befintliga versionen är för kort och för klen. Detta brukade orsaka en del ventilsallad när kedjan hoppade. 

    Jag har köpt på mig den nya, reviderade versionen, och jag tänker inte fortsätta vara nervös för den gamla utan bytte således igår. Relativt lätt faktiskt. Guiden att byta rekommenderar att ta loss styrservooljebehållaren men jag tyckte jag kom åt rätt bra ändå. Den nya är lite styvare som man får jobba med båda händerna för att pressa in den, men så fort man får gäng så är det lätt att montera in den. Den ska dras försiktigt så man inte joxar med kedjan. 

    Tog en bild som jämför gamla och nya:

    http://i.imgur.com/ULGKTc6.jpg

    /Puppa

  • Pallas

    Jag står inför handbromsjusteringen på BMW:n nu, på torsdag är det besiktning. Vet bara hur man gör i teorin, så jag ska kolla om jag hittar någon Youtubefilm som förklarar hur det funkar.
     

  • Rabarbapuppa
    Pallas skrev 2013-11-18 09:35:42 följande:
    Jag står inför handbromsjusteringen på BMW:n nu, på torsdag är det besiktning. Vet bara hur man gör i teorin, så jag ska kolla om jag hittar någon Youtubefilm som förklarar hur det funkar.
     
    Min Compact ska på "Oilservice" på verkstan imorgon. (kunde jag ju göra själv, men ärligt talat är det bara för stämpeln i boken) och jag har i samband med detta begärt just handbromsspänning. (Och byte kamkedjesträckare, men det gjorde jag ju själv igår)

    Pallas, det är väl nånstans nere vid bakbromsarna man justerar va?

    Är också nyfiken.

    /Pupp
     
  • Pallas
    Rabarbapuppa skrev 2013-11-18 09:40:22 följande:
    Min Compact ska på "Oilservice" på verkstan imorgon. (kunde jag ju göra själv, men ärligt talat är det bara för stämpeln i boken) och jag har i samband med detta begärt just handbromsspänning. (Och byte kamkedjesträckare, men det gjorde jag ju själv igår)

    Pallas, det är väl nånstans nere vid bakbromsarna man justerar va?

    Är också nyfiken.

    /Pupp
     
    Ja, man lossar tåtarna som sitter framme på kryckan, sen petar man in tex en skruvmejsel i nåt hål på insidan av bakskivorna (ska tydligen sitta nån integrerad handbromstrumma där med ett hål i) och snurrar på ett taggigt hjul. Åt nåt håll.
  • Rabarbapuppa
    Pallas skrev 2013-11-18 09:55:02 följande:
    Som det är nu håller den inte ens emot tomgångsdriven.
    Min är manuell, min uppfart sluttar, jag har såklart i växel när jag parkerar, men hur jag än drar åt så vilar den alltid på växeln, lägger man ur växel när man ska starta (typ trycker ner koppling) så börjar bilen glida bakåt. Ganska läbbigt. Den stod på tomgång med ungarna i när jag torkade av rutorna och jag kände hur den sakta började glida.. riktigt obehagligt. 

     
  • Pallas
    Rabarbapuppa skrev 2013-11-18 10:01:09 följande:
    Min är manuell, min uppfart sluttar, jag har såklart i växel när jag parkerar, men hur jag än drar åt så vilar den alltid på växeln, lägger man ur växel när man ska starta (typ trycker ner koppling) så börjar bilen glida bakåt. Ganska läbbigt. Den stod på tomgång med ungarna i när jag torkade av rutorna och jag kände hur den sakta började glida.. riktigt obehagligt. 

     
    Å fy! Jag har varit med om att växellådan (?) tappar kompression och bilen börjar "hacka" sig framåt i medlut när växeln var i.
  • Noname00
    Pallas skrev 2013-11-18 09:54:07 följande:
    Ja, man lossar tåtarna som sitter framme på kryckan, sen petar man in tex en skruvmejsel i nåt hål på insidan av bakskivorna (ska tydligen sitta nån integrerad handbromstrumma där med ett hål i) och snurrar på ett taggigt hjul. Åt nåt håll.
    Varför ska du röra spaken?
    Det finns ingen anledning det är till för att justera spelet och är oftast perfekt inställd från fabrik.
    Du drar spaken upp 1-2 hack sen justerar du varje hjul individuellt. genom att snurra på det tandade hjulet genom trumman.

    Längre ned på sidan ser du hur det ser ut när man tagit av bromsskivan, det behöver man inte göra, visar den bara för att man ska få sig en bild hur det ser ut.

    www.e46fanatics.com/forum/showthread.php

    In med en flatmejsel genom bulthålet och justera uppåt eller nedåt tills det ligger ann och man inte kan snurra på hjulet, släpp spaken och kolla att det rullar fritt.
    Dra sedan upp spaken igen lika många hack och gör andra sidan.
    På E34 om jag inte minns fel så sitter justerskruven klockan 9 eller klockan 3 och justeringen görs höger vänster, dvs i färdriktningen och tvärtom.

    Gör man detta varje år när man byter däck så  har man alltid en perfekt handbroms och inte behöver tänka på det vid besiktningen.

    Om man nån gång tar av bromsskivan passa då på och smörjjusterskruvens gängor med bromscylinderfett.
  • Noname00

    Ett tillägg

    Man får aldrig spänna vajern, man spänner aldrig en handbroms.
    Gör man det så tar det inte lång tid innan vajern går av.
    Och det är oftast det man gör uppe vid spaken.

    Tar spaken högt upp eller det tar ojämnt så justerar man in backarna vid hjulen, enkelt och simpelt, justerar man för mycket så det inte går att snurra då släpper man efter lite.

Svar på tråden Mekarskryt!