• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Pallas
    Noname00 skrev 2013-11-18 10:52:45 följande:
    Ett tillägg

    Man får aldrig spänna vajern, man spänner aldrig en handbroms.
    Gör man det så tar det inte lång tid innan vajern går av.
    Och det är oftast det man gör uppe vid spaken.

    Tar spaken högt upp eller det tar ojämnt så justerar man in backarna vid hjulen, enkelt och simpelt, justerar man för mycket så det inte går att snurra då släpper man efter lite.
    Det var förra ägaren som fulspände vid kryckan. Därför tänkte jag släppa efter där och justera bakifrån, som du beskriver.
  • Noname00
    Pallas skrev 2013-11-18 10:56:43 följande:
    Det var förra ägaren som fulspände vid kryckan. Därför tänkte jag släppa efter där och justera bakifrån, som du beskriver.
    Ajdå ja då kanske det kan vara bra.
  • Pallas

    Följde instruktionerna på den här sidan: http://www.pelicanparts.com/bmw/techarticles/E36-Ebrake_Adjustment/E36-Ebrake_Adjustment.htm

    Tyvärr blev det inget vidare, den håller bara emot driven om jag drar den i topp (ca 12-13 klick, iofs bättre än innan). Om jag spänner kugghjulen hårdare ligger beläggen an när kryckan är i botten (det skrapar, men blir inte trögt att rulla). Kanske det ska spännas hårdare ändå? Jag har ju problem med definitionerna i alla mekarbeskrivningar, det som är lite trögt för mig är ju inte samma "lite trögt" för någon som är jättemycket starkare.
     

  • Noname00
    Pallas skrev 2013-11-18 22:13:32 följande:
    Följde instruktionerna på den här sidan: www.pelicanparts.com/bmw/techarticles/E36-Ebr...

    Tyvärr blev det inget vidare, den håller bara emot driven om jag drar den i topp (ca 12-13 klick, iofs bättre än innan). Om jag spänner kugghjulen hårdare ligger beläggen an när kryckan är i botten (det skrapar, men blir inte trögt att rulla). Kanske det ska spännas hårdare ändå? Jag har ju problem med definitionerna i alla mekarbeskrivningar, det som är lite trögt för mig är ju inte samma "lite trögt" för någon som är jättemycket starkare.
     
    Om backarna går emot om du skruvar lite till då är felet troligtvis i spaken du har för mycket spel.
    Dra up den 1 hack skruva tills den tar släpp sendan på spaken och se om hjulet går att snurra.
  • John D
    Topps skrev 2013-03-13 22:06:00 följande:
    Saab 95
    lamporna fram under 10min för Position, hel och halvljusen. Stötdämpare bak båda sidor under 30min.
    Koppling med hjälp av en vän på under två timmar. Växellåda under tre timmar med samma vän. Turbo 40min.
    Bakre avgassystem 15min. Generator 30min. Packboxen som brukar läcka vid veven 20min. Jag skruvar en hel del saab. Vet man vilka verktyg och vart allt sitter så går det undan. 
    Hur kan det ta längre tid att byta växellåda än att byta koppling?
    Att byta koppling kräver ju att växellådan först demonteras.
  • Noname00
    John D skrev 2013-11-22 02:55:35 följande:
    Hur kan det ta längre tid att byta växellåda än att byta koppling?
    Att byta koppling kräver ju att växellådan först demonteras.
    Inte på många framhjulsdrivna bilar då skruvar man bort en kåpa på sidan.
  • Pallas

    Jahapp, en 2:a på handbromsen, som väntat. I övrigt kommentaren "mycket fin". Får beställa nya backar från Lettland då, det är ju inte så svårt att byta.

  • Rabarbapuppa
    Pallas skrev 2013-11-22 07:19:31 följande:
    Jahapp, en 2:a på handbromsen, som väntat. I övrigt kommentaren "mycket fin". Får beställa nya backar från Lettland då, det är ju inte så svårt att byta.
    Vilken bil snackar vi nu Pallas?
    Och varför handbromsbackar från Lettland av alla ställen? Köper du inte bara på eBay eller hemma över disk?

     
  • John D
    Noname00 skrev 2013-11-22 03:28:41 följande:
    Inte på många framhjulsdrivna bilar då skruvar man bort en kåpa på sidan.
    Nu stog det Saab 95.
    Menar han verkligen Saab 95 så är det en uråldrig bil, då kan det säkert stämma.
    Men menar han 9-5, vilket jag misstänker, så måste lådan bort för att komma åt kopplingen.
    Inte nog med det, man måste i princip lossa hela motorn för att få isär låda och motor, då 9-5 har helgjuten subframe och lådan måste tas ur antingen uppåt eller neråt då det inte finns tillräckligt med plats för att dra isär paketet i sidled.
  • Noname00
    John D skrev 2013-11-22 10:24:49 följande:
    Nu stog det Saab 95.
    Menar han verkligen Saab 95 så är det en uråldrig bil, då kan det säkert stämma.
    Men menar han 9-5, vilket jag misstänker, så måste lådan bort för att komma åt kopplingen.
    Inte nog med det, man måste i princip lossa hela motorn för att få isär låda och motor, då 9-5 har helgjuten subframe och lådan måste tas ur antingen uppåt eller neråt då det inte finns tillräckligt med plats för att dra isär paketet i sidled.
    Kollade lite och du har rätt.
    Det är ju förjävligt att de inte kan konstruera något så att de förenklar för dem själv.
Svar på tråden Mekarskryt!