• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Dr Mupp
    LinnElin skrev 2013-12-21 12:18:02 följande:


    Någonstans måste man ju börja! :) Vad har du för bil?
    Renault Scenic -00
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • LinnElin
    Dr Mupp skrev 2013-12-21 13:05:46 följande:
    Renault Scenic -00
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

    Kanske inte lika illa på Renault men jag har bytt lampa på en Peugeot 306 en gång och det gör jag ALDRIG om igen. Har fått för mig att det är krångligare att byta lampor på franska bilar än andra.
    Linnéa 100107 & Elvira 131106
  • Noname00

    Jahopp, ryckningar och oljelukt ibland lysande motorlampa dessutom dags att byta tändstift.
    Så  det blir ventilkåpsbyte och vevhusventilation med hela oljeseparatorn på samma gång.

  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2013-12-21 16:08:24 följande:
    Jahopp, ryckningar och oljelukt ibland lysande motorlampa dessutom dags att byta tändstift.
    Så  det blir ventilkåpsbyte och vevhusventilation med hela oljeseparatorn på samma gång.
    BMW?

    Själv hfick jag frispel i jul/nyår när oljestickan på min 316 ti Compact uppvisade vit gegga.
    Men jag har inga som helst andra symptom på att toppackningen skulle ha gått, så jag kör vidare. Troligtvis är det fukt/kondens p.g.a för korta turer till och från stormarknaden etc. Tog en rejäl sväng på en 30 mil och gegget försvann i stort sett. Och så gick en H7-lampa. Men det gick ju bra att byta. 

    Överväger ändå byte av vevhusvent på Compacten, läste på lite och jorå, det är mycket riktigt en bitch att byta detta även på denna motor. Suck.

    /Puppa
  • Noname00
    Rabarbapuppa skrev 2014-01-07 10:32:04 följande:
    BMW?

    Själv hfick jag frispel i jul/nyår när oljestickan på min 316 ti Compact uppvisade vit gegga.
    Men jag har inga som helst andra symptom på att toppackningen skulle ha gått, så jag kör vidare. Troligtvis är det fukt/kondens p.g.a för korta turer till och från stormarknaden etc. Tog en rejäl sväng på en 30 mil och gegget försvann i stort sett. Och så gick en H7-lampa. Men det gick ju bra att byta. 

    Överväger ändå byte av vevhusvent på Compacten, läste på lite och jorå, det är mycket riktigt en bitch att byta detta även på denna motor. Suck.

    /Puppa
    Sånt är jättevanligt och beror på kondens.
    Ryckningarna och lukten kommer från dålig ventilkåpspackning och då byter man vevhusventilationen också inte så stort jobb på E39.
    Hade jag haft garage eller garageuppfart så hade jag gett mig på det utan tvekan.
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-01-07 12:08:23 följande:
    Sånt är jättevanligt och beror på kondens.
    Ryckningarna och lukten kommer från dålig ventilkåpspackning och då byter man vevhusventilationen också inte så stort jobb på E39.
    Hade jag haft garage eller garageuppfart så hade jag gett mig på det utan tvekan.
    Jag hade lukt (bränd doft) på 330'n så jag skulle byta ventilkåpspackning.
    Men jag frågade mig själv varför oljan ville ut den vägen, så jag passade på att byta vevhusventilation, separator och oljesticksrör och ja, det mesta i den vägen. Alltså, "svårt" är det ju inte om man vet vad man gör, men så djävulskt trångt och jobbigt tyckte jag.
    Efter det bytte jag ventilkåpspackning. 

    På N42-maskinen som sitter i min Compact så måste bl.a hela insuget av enligt uppgift, för bytet av vevhusvent.

    Kanske är lättare på BMW e39 då som sagt. Mina bilar är E46'or.

    /puppa
  • Noname00

    Det borde gå att göra det utan att ta av insuget om man lirkar lite.
    Om jag någon gång tog ned vevhusventilation på en bil som är äldre än 5 år eller gått mer än 15k så skulle jag aldrig rengöra och sätta dit.
    Skulle byta även om det såg rent ut just pga att slangar m.m. spricker av ålder *tillägg*

  • Rabarbapuppa

    Ja, jag bytte till helt nya BMW originaldelar. Då fick man dessutom den uppdaterade varianten som är isolerad.
    Plasten i mina gamla slangar (330'n är en 02'a) var väldigt spröd. (även om den inte var så grisig eller igensatt egentligen) 

    Min 316 är en 04'a. Har gått 12.000. 

  • Rataxes

    Är det något vanligt "fel" på BMW, det här med vevhusventilationen? Jag vet att Saab hade problem med det för en del år sedan.

    Förresten så får jag skryta med att jag bytte olja/filter på GMC:n i eftermiddags, jag hade ju givetvis slarvat bort garagedomkraften... Efter en timmes letande hittade jag en liten pelardomkraft som kunde lyfta så pass att jag kom in under bilen. (med pallbock givetvis). Orkade dock inte byta kupefiltret som jag hade planerat.


    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
Svar på tråden Mekarskryt!