• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Pallas
    Noname00 skrev 2014-06-03 20:30:01 följande:
    Dålig tändspole?
    Skadad tändkabel, allt gick rätt ut i tången jag höll i. Fan vilken smäll!
  • Rabarbapuppa
    Pallas skrev 2014-06-03 21:13:08 följande:
    Skadad tändkabel, allt gick rätt ut i tången jag höll i. Fan vilken smäll!
    Holy shiiiiiiiit! :-O
  • Rabarbapuppa
    Tom Araya skrev 2014-06-04 12:48:54 följande:
    Har i stort sett slutat meka. Måste göra mig av med min "gör-det-själv"-Volvo...
    Tack du, det hade jag gärna gjort också.  
    Tyvärr bor det nån smålänning i mig som säger att jag inte kan motivera vissa slantar hos verkstad, för saker som jag kan göra själv.... Och har inte riktigt ekonomin att köpa något nyare och "felfritt". 

    /Puppa
  • Noname00

    Jag personligen klarar inte av att lämna in bilen för byte av tändspole tex när det bara är att läsa av felkoden tolka den och lossa spolen med 2 bult och montera i omvänd ordning.
    Delar från tyskland tar jag hem på 1-5 dagar.

  • Tom Araya
    Rabarbapuppa skrev 2014-06-04 13:22:36 följande:
    Tack du, det hade jag gärna gjort också.   smile1.gif
    Tyvärr bor det nån smålänning i mig som säger att jag inte kan motivera vissa slantar hos verkstad, för saker som jag kan göra själv.... Och har inte riktigt ekonomin att köpa något nyare och "felfritt". 

    /Puppa
    Noname00 skrev 2014-06-04 20:43:30 följande:
    Jag personligen klarar inte av att lämna in bilen för byte av tändspole tex när det bara är att läsa av felkoden tolka den och lossa spolen med 2 bult och montera i omvänd ordning.
    Delar från tyskland tar jag hem på 1-5 dagar.
    Jag på personligen gjorde i stort sett allt själv förr, men p.g.a. arbetsskada kan jag knappt sköta hjulskiftet längre.

  • Rabarbapuppa
    Tom Araya skrev 2014-06-05 01:18:57 följande:
    Jag på personligen gjorde i stort sett allt själv förr, men p.g.a. arbetsskada kan jag knappt sköta hjulskiftet längre.

    Jag förstår.

    /puppa
  • Noname00
    Tom Araya skrev 2014-06-05 01:18:57 följande:
    Jag på personligen gjorde i stort sett allt själv förr, men p.g.a. arbetsskada kan jag knappt sköta hjulskiftet längre.

    Vad har du för skada, förslitningsskada?
  • Rabarbapuppa

    BMW 330'n skickar fortfarande felkod på kamaxelgivare. Den här gången säger den "Camshaft position sensor exhaust - no signal". 

    Jag bytte båda givarna för en tid sen.....

    Igår tog jag isär kontaktdonet och gjorde rent, det fanns olja i det. Har blåst med tryckluft och torkat och kört med Contact Spray... får se om det löser sig. Bilen går bra iof, men kan vara lite gnuggigare att starta då den är varm.

    /Puppa.

  • Pallas

    Puppa: sitter det någon kylvattentempgivare på den? Det där "svårstartad när den är varm" brukar inte sällan ha med sånt att göra. På Seaten ska det också sitta någon lufttempgivare på insuget som kan ge liknande symptom. Vet inte hur det är på BMW.

Svar på tråden Mekarskryt!