• Anonym (ledsenArbetsmyra)

    Avundsjuk på svenska familjer som ärver hus

    Hej på er gott folk,

    Jag är en 33 årig arbetsmyra med medelmåttig utbildning, jobb och eget företag. Vi är vå vuxna i familjen och ett barn. Vi är båda utlandsfödda. Det som jag är mycket avundsjuk på är att mestadels av svenskarna ärver hus och fastigheter av sina mor och far föräldrar. Det tycker jag är så tufft att ta ett lån på 2.5 miljoner kr för att köpa sig ett hus timm mig och familjen. Medans alla jag känner har ärvt 300tkr här och 600tkr där... Sedan är jag en arbetsmyra och vet att jag får jobba hårt för det men ngnstans går jag runt och hoppas på att ngn snäll gammal barnlös tant ska lämna en slant åt oss... Lika naivt som att spela på lotto eller triss som jag då int gör. Inte säker jag ngn arg fientlighet här utan mer ödmjukt bekänner hur avundsjuk jag är. Hur tufft det är att komma hit som invandrare som barn och jobba och jobba och jobba men ändå inte ens komma i närheten av dessa rikedomar som svenskar har. Jag skulle kanske kunna ansöka om ngt stipendium, men där känner jag att det finns folk som har det värre.
     Vi bor i en trea i Götet och ganska nära stan. 
    Jag vet att invandrare från mellanöstern har 5-6 barn och jobbar ihop, bor ihop och köper hus ihop. Men eftersom vi kommer från Tjecken så är det lite annorlunda för oss. Vi har ingasläktingar alls i Sverige. Däremot tänk då vad vi får bistå ekonomiskt med 1000-2000 kr per månad ner till släkten... Det är också tufft. men dom blir så jäkla glada!

    Ville bara säga att "ni" svenskar eller ni invandrare med massa syskon och en stor pizzeria, ni som har redan rikedomar - ni har det lättare. Och hade det inte varit bostadsbrist så hade det kanske uppfattats annorlunda av mig. Nu känns det som om jag måste köpa större boende... för vi väntar barn nr 2.

    God Fortsättning.        

  • Svar på tråden Avundsjuk på svenska familjer som ärver hus
  • solosss
    Anonym (dotter) skrev 2012-12-26 20:50:10 följande:

    Fast nu generaliserar du lite väl mycket. Mina föräldrar är invandrare och de har aldrig ägt en pizzeria eller en "turkkiosk"
    Nej fast jag skrev inte att alla invandrare är turkkioskägare.
  • Anonym (skulder)

    Hade det varit så att skulder kunde gå  arv i sverige skulle jag sitta med ca 3 mille hos fogden. Och jag kan tänka mig att ganska många andra unga i sverige vilkas föräldrar går bort så att säga före pensionsåldern skulle sitta i samma sits.

    För övrigt har jag en släkt som skiter högaktningsfullt i mig, så att jag skulle ärva en släktgård eller så är högst otrolig,  hur svensk jag än är. 

  • gbgumman

    Klart det kan hända att jag får ärva både hus och lägenhet. Men det är inget som gynnar mig på säkert 20-25 år. Får ta lån som du nu när jag har småbarn.

  • gbgumman

    Och självklart skulle jag avstå varenda krona om jag fick ha mina älskade föräldrar i livet för alltid.

  • Anonym (singel och hus)

    Tja det ser ut för mig som för de flesta andra. Jag kommer att ärva 1/8 villa när det nu blir, förhoppningsvis inte på många, många år. Att det "bara" är 1/8 beror på nya partners, syskon och halvsyskon så det blir inte så mycket kvar i min plånbok.

    Sen vill inte jag gå och vänta i 40 år på att få bo juste. Så jag bor i en 3:a men hyr ut 2 av rummen för att få _billig_ boendekostnad, jag jobbar och jobbar extra. Allt för att kunna köpa en sommarstuga som jag ska renovera.  Det är det jag har råd med utan att bli utblottad. Jag har börjat leta huset med stort H men det gör inget om det tar ett år eller två innan jag hittar det.

  • Anonym (omvänt)

    Jag är svensk och känner många invandrare som årligen åker på längre semester till sina hemländer för att besöka släkt och vänner. En del av de som reser till och med har egna hus i sina gamla hemländer. De arbetar eller får bidrag och pension här i Sverige och spenderar sedan dessa pengar på hemresan. Det gör mig avundsjuk.

  • Ferucks

    Varken jag själv eller mina etniska medsvenskar i 30-35 årsåldern har fått en massa gratis. Föräldrarna bor fortfarande kvar i föräldrahemmet och av mor- och farföräldrar är det snarare arv på några tiotusen typ som är det vanliga. Det räcker inte långt till nåt lyxliv. Det är en massa jobb, sparande och hög skuldsättning för mer eller mindre resten av livet som gäller för att få hus.

  • Anonym
    ummabdilleh skrev 2012-12-26 20:50:34 följande:

    glomde skriva att jag kommer arva mina foraldrars villa och mer och jag ar utlanning, inte svensk, sa aven dar har du fel
    Har du inga syskon då? Och är du säker att de alltid kommer att bo kvar i villan?
  • Fennyxx

    Hej och hå. Jag och min man är svenskar, vi kommer ändå aldrig ärva något hus. Känns som en rätt märkligt grej att sitta och vara avundsjuk på.. För att trösta trådstartarna så kan jag tipsa om att jag faktiskt inte har någon enda i min bekantskapskrets som ärvt ett hus! Visst är de svindyra (husen alltså...) och visst kan jag vara lite småavundsjuk på dem som köpte innan priserna började skena, men nu är det som det är. Och även om det vore så att jag låg i pipeline för att ärva någon förälders hus skulle jag väl hellre vilja ha kvar dem levande än döda och ärvbara? 

    Kort sagt, jag tycker du ska skaffa något vettigare att vara avundsjuk på. Att någons föräldrar dog tidigt är väl ändå inte rimligt att vara avundsjuk för?  

  • Anonym (detärsåolika)

    Hej ts, 
    visst känns det träligt att jobba och jobba men ändå inte ha så mycket! 

    Och det är beundransvärt att du skickar pengar till er släkt i Tjeckien! Hatten av för er! 

    Sedan så vill jag säga att i stort sett alla jag känner bor mindre än när de själva växte upp. Från uppväxt i villor och fem-sexrummare till tvåor eller ettor. Dvs med samma antal medlemmar i den egna familjen som i sin ursprungsfamilj! De flesta är skuldsatta med miljonbelopp för sina ofta ganska enkla bostäder. Och då är det ändå så att de inte har mindre prestigefyllda yrken än sina föräldrar.  

    Men om vi skulle se lite konstruktivt på er situation, ts: fastighetsmarknaden här i Sverige är dyr och hopplös. Men hur är det i Tjeckien? Kan ni köpa något där i ett billigt  eller åtminstone inte svindyrt område som på sikt kan bli mer populärt så att ni kan tjäna en slant när ni säljer? 
    Tänk på hur det är i Berlin - det som för tio år sedan var slummiga stadsdelar är nu chica områden med konstnärsvibbar etc. Lagom bohemiska för den frigjorda medelklassen. Finns inget sådant i Tjeckien? 

     

Svar på tråden Avundsjuk på svenska familjer som ärver hus