• Coca cola light

    Utvecklingssamtal under skoltid eller bör en lärare erbjuda sen eftermiddagstider/kvällstider?

    Hur gör lärarna på skolan där era barn går? Erbjuder de endast utvecklingssamtal under skoltid(eller lärarens arbetstid) eller blir ni erbjudna att komma sena eftermiddagar/kvällar? Vad tycker ni om det?

  • Svar på tråden Utvecklingssamtal under skoltid eller bör en lärare erbjuda sen eftermiddagstider/kvällstider?
  • SIN74

    Jag lägger alltid mina utvecklingsamtal i anslutning till min arbetstid. Före lektioner på morgon och efter lektioner på eftermiddagen. Sena tider ges bara i undantagsfall - beroend epå hur föräldrarna arbetar.
    Jag vill  inte lägga tider på mina kollegors lektioner - då missar eöeverna viktig tid där.

    Jag har löst det i snart 15-års tid så det tänker jag fortfarande göra.

    På mina bars skola får mena en tid tilldelad. Nu senast på lovet, så det fungerade fint men annars kan man få en tid mitt på dagen. Det är svårt för mig som lärare att komma på.

  • LunaLunatic

    Jag är lärare på gymnasiet. Erbjuder fram till kl 19. På dagarna är ju svårt eftersom folk jobbar, eleverna har lektioner, jag har lektioner... Kompar "övertiden" med mig själv sen.


    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • IsDimma

    Jag jobbar i förskolan och vi har brukar lägga en kvällsplanering (17-19) för utvecklingssamtalen. Vi har alla tre våra samtal samma kväll med alla föräldrar på löpande band typ. Skönt att ha det avstökat sen samt att det inte stjäl mer tid från barngruppen.
    Vår rektor gillar inte upplägget utan vill att vi ska ha det under vanlig arbetstid.
    Men vi resonerar lite som att vi finns för att föräldrar ska kunna arbeta.

  • Silversvans

    Här har de legat på dagtid, fint i anslutning till att barnen slutar så att vi haft samtalet och efter det tagit med barnen hem.

  • Coca cola light
    Natulcien skrev 2013-02-21 22:48:55 följande:
    Fast om man inte har "kontorsjobb" så är det ju jättebra att man kan ta det via telefon. Det är ju upp till var och en att avgöra hur man prioriterar...


    Fast när barnen går i skolan ska barnen vara med under utvecklingssamtalen. Hur tänkte du att det går att lösa via telefon? Jag skulle som lärare aldrig gå med på att ta ett utvecklingsamtal via telefon då dialogen med barnet är det viktigaste och centrala under ett samtal. 

     

      
  • gamma

    Några kommentarer:

    Självklart har jag försökt få reda på tiderna i förväg, men bara fått reda på vilken vecka det blir (ca en månad i förväg) , tiderna har sedan kommit upp 2-3 veckor innan. De senaste gångerna det tyvärr infallit på dagar då jag dels ansvarat för en hel utbildningsdag, dels haft stort ansvar på kliniken för att flera andra redan beviljats ledigt. Trots att jag då fått tid kl 8 har det varit omöjligt att gå på denna tid. Antagligen görs detaljplaneringen sent eftersom man (mycket bra iofs) har utvecklingssamtal med lärare + ansvarsperson på fritids samtidigt, och det är en knepig logistik att få till det 

    På mitt jobb har vi alltid flera månaders framförhållning i en slimmad organisation, privata ärenden såsom egna läkarbesök  förväntas man sköta på enstaka komplediga dagar. Pga samplaneringen med fritids enligt ovan har det varit svårt att få till utvecklingssamtalen sådana lediga dagar.

    Kvällsmottagning har vi på mitt jobb 3-4 gg/termin + en del kvällsmöten som i princip är obligatoriska. Arbetsgivaren har rätt att förlägga arbetstiden fram till kl 21, men i dessa fall får vi övertid, dvs jobbar enstaka 12-timmarsdagar. Detta för att vi har ett krav på oss att erbjuda god tillgänglighet för patienterna.

    Folktandvården hos oss har gott om morgon- och kvällstider, jag skall gå med dottern en kväll kl 18.15 om någon vecka.

  • Rani
    gamma skrev 2013-02-23 21:33:45 följande:
    Några kommentarer:

    Självklart har jag försökt få reda på tiderna i förväg, men bara fått reda på vilken vecka det blir (ca en månad i förväg) , tiderna har sedan kommit upp 2-3 veckor innan. De senaste gångerna det tyvärr infallit på dagar då jag dels ansvarat för en hel utbildningsdag, dels haft stort ansvar på kliniken för att flera andra redan beviljats ledigt. Trots att jag då fått tid kl 8 har det varit omöjligt att gå på denna tid. Antagligen görs detaljplaneringen sent eftersom man (mycket bra iofs) har utvecklingssamtal med lärare + ansvarsperson på fritids samtidigt, och det är en knepig logistik att få till det 

    På mitt jobb har vi alltid flera månaders framförhållning i en slimmad organisation, privata ärenden såsom egna läkarbesök  förväntas man sköta på enstaka komplediga dagar. Pga samplaneringen med fritids enligt ovan har det varit svårt att få till utvecklingssamtalen sådana lediga dagar.

    Kvällsmottagning har vi på mitt jobb 3-4 gg/termin + en del kvällsmöten som i princip är obligatoriska. Arbetsgivaren har rätt att förlägga arbetstiden fram till kl 21, men i dessa fall får vi övertid, dvs jobbar enstaka 12-timmarsdagar. Detta för att vi har ett krav på oss att erbjuda god tillgänglighet för patienterna.

    Folktandvården hos oss har gott om morgon- och kvällstider, jag skall gå med dottern en kväll kl 18.15 om någon vecka.



    Om lärarna fått övertidsersättning för att jobba kvällar så tror jag fler hade ställt upp på att jobba kvällstid. Men det ges inte.

    Kan du inte själv föreslå en dag och en tid när du vet vilken vexka det gäller. Eller snararr skicka ett antal möjliga tider till läraren.
  • Dina08

    Eftermiddagstid runt 16-17, passar oss bra. Ser ingen anledning till att just lärare ska jobba både dag- och kvällstid samma dag.

  • hammarhajen
    gamma skrev 2013-02-23 21:33:45 följande:
    Några kommentarer:

    Självklart har jag försökt få reda på tiderna i förväg, men bara fått reda på vilken vecka det blir (ca en månad i förväg) , tiderna har sedan kommit upp 2-3 veckor innan. De senaste gångerna det tyvärr infallit på dagar då jag dels ansvarat för en hel utbildningsdag, dels haft stort ansvar på kliniken för att flera andra redan beviljats ledigt. Trots att jag då fått tid kl 8 har det varit omöjligt att gå på denna tid. Antagligen görs detaljplaneringen sent eftersom man (mycket bra iofs) har utvecklingssamtal med lärare + ansvarsperson på fritids samtidigt, och det är en knepig logistik att få till det 

    På mitt jobb har vi alltid flera månaders framförhållning i en slimmad organisation, privata ärenden såsom egna läkarbesök  förväntas man sköta på enstaka komplediga dagar. Pga samplaneringen med fritids enligt ovan har det varit svårt att få till utvecklingssamtalen sådana lediga dagar.

    Kvällsmottagning har vi på mitt jobb 3-4 gg/termin + en del kvällsmöten som i princip är obligatoriska. Arbetsgivaren har rätt att förlägga arbetstiden fram till kl 21, men i dessa fall får vi övertid, dvs jobbar enstaka 12-timmarsdagar. Detta för att vi har ett krav på oss att erbjuda god tillgänglighet för patienterna.

    Folktandvården hos oss har gott om morgon- och kvällstider, jag skall gå med dottern en kväll kl 18.15 om någon vecka.

    Er kvällsmottagning ger väl någon form av ersättning, som kompledigt? Det får inte alla lärare som sitter på kvällstid. På en del skolor kan man gå tidigt en dag om man jobbar kväll dagen efter, men alla skolor tillåter inte sådant.

    Övertid får man i princip aldrig betalt för i skolans värld. 
  • LunaLunatic
    LunaLunatic skrev 2013-02-22 21:44:48 följande:
    Jag är lärare på gymnasiet. Erbjuder fram till kl 19. På dagarna är ju svårt eftersom folk jobbar, eleverna har lektioner, jag har lektioner... Kompar "övertiden" med mig själv sen.
    Måste säga att jag skulle inte erbjudit så generöst om jag haft barn.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
Svar på tråden Utvecklingssamtal under skoltid eller bör en lärare erbjuda sen eftermiddagstider/kvällstider?