• linnn89

    15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??

    Hej

    Som det står i rubriken. Som förälder ska man låta sin 15 årig son ta proteinpulver??? för att bygga muskler?? Min son tränar i gym några ggr i veckan plus att han spelar fotboll varje vecka. Han vill så gärna ta detta pulver men jag har ingen erfarenhet om detta och vilka nackdelar innebär detta. Snälla alla föräldrar och kunniga tipsa mig och ge mig era erfarenheter!!!

      

  • Svar på tråden 15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??
  • Trevligt
    Regnig måndag skrev 2013-04-14 10:05:07 följande:
    Då måste man definiera vad "sunt" är och med tanke på djurhållningen och alla dess avigsidor är svaret inte självklart ja på din fråga.
    Vad säger att det är mer sunt att äta "proteinpulver " ???

    bojkotta pulver 
  • linnn89
    minst skrev 2013-04-14 00:32:07 följande:
    Prata med skolsköterskan och be att få en remiss till en dietist. Han/hon kan säkert tillsammans med er räkna ut om sonen behöver tillskott med protein med tanke på hur mycket han tränar och äter av vanlig mat. De brukar vara duktiga på att se vad som behövs för att kroppen ska må bra! Lycka till

    Bra tips!!!
  • Regnig måndag
    Trevligt skrev 2013-04-14 08:53:31 följande:
    Skrämmande läsning, det finns ett enormt stort glorifierande av detta pulver.
    Vi hörde senast i veckan ang pulver med narkotiskt likt innehåll. 
    Öka upp måltiderna med ett par gram av kött, kyckling ( kött detta oxså ) grönsaker och bönor.
    Du får på detta sätt i dig nyttiga sunda goda och mättande proteiner.
    Proteinpulver är en ren och skär bluff, du har itne en aning om vad för annat som finns i detta pulver.
    Det som står på burken, är långt ifrån sanningen. 
    Tja för min son handlar det inte om några gram utan närmare kilo. Dina gram kyckling kan man lika gärna hoppa över eftersom kyckling bara innehåller 30% rent protein. Tränar man seriöst så tar man det ytterst allvarligt och höftar inte ditt lite grönsaker i vad man tror är sunt utan man räknar ut allting så att kroppen får exakt det den behöver.

    Om proteinpulver skulle vara så fullproppat med knark skulle vi inte ha kvar några elitidrottare i Sverige. De dopingtestas ständigt oavsett om det är tävling eller träning och de letar efter ett antal droger samtidigt.

    Det du hört är snarare de som försöker skylla ifrån sig. Alternativet är att du försöker hetsa mot något du inte känner till alls.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Trevligt

    Kan du hänvisa till ngn undersökning där det framgår klart och tydligt att pulver är bättre än en vällagad och balanserad kost på naturliga råvaror ?
    Så länge du inte kan göra detta betraktas dina inlägg som  oseriösa och lögnaktiga Demon 

  • linnn89
    roffe skrev 2013-04-14 00:42:17 följande:
    Varför ska man vara försiktig med styrketräning, vad kan hända menar du? Så länge man lyfter rätt får man mer muskelmassa och möjligen träningsvärk.

    Många fysiologer idag rasar över att folk tror att barnen ska vara slapprövar istället för att träna och bli starka. Jag har varit på föreläsningar där det framkommit att det i princip inte finns eller funnits någon bevisande forskning på att det skulle vara skadligt, utan att det bara varit en myt. Precis som myten om att mödomshinnan skulle vara en verklig hinna, nu vet man att det är en slidkrans och att den inte går sönder och rinner ut utan töjs. 

    Kommer inte ihåg vad mannen hette som talade senast jag var på föreläsning, men jag ska försöka hitta mina anteckningar så jag kan komma med något mer konkret än bara vad jag har hört.

    Men tränar man på rätt sätt och samtidigt får i sig alla näringsämnen så ska det inte vara skadligt. 
     

    Alltså vissa av er är helt emot detta och andra tycker att det är ingen fara.. Jag tycker att min bror är duktig och bryr sig om sin kropp.Att han tränar flera ggr i veckan och spela fotboll... Han googlar mycket om detta verkar som han vet mycket men när jag säger till honom att han ska försöka äta mer protein via maten då svara han "jag vet vad man ska äta med det hjälper inte lika mycket, du måste fortsätta käka ändå om du börja spy, pga av att äta så mycket"  Då blir jag tveksam på honom! då känner jag att han vill bara övertala oss för att få ta proteinpulver.. men samtidigt eftersom han vill så gärna tycker jag att han ska få prova men det är inte jag som bestämmer utan mamma. Och jag vill inte ge mamma fel info heller bara för att övertala henne och vara på min brosas sida!
  • snällochgla
    skogsvitter skrev 2013-04-14 08:28:00 följande:
    Sen när är Anna Skipper en förebild?! Hon är väl snarare ett skräckexempel på hur otroligt fel det kan bli när man sätter en galenpanna att leda ett hälsoprogram... visste inte att hon använder pulverdrinkar istället för riktig mat men det är ju då bara ytterligare en orsak att förkasta hennes galenskaper.
    Jo men jag tänker att när man ser folk i hälsoprogram blanda pulverdrinkar så upplever man att det inte är ngt som är skadligt?! Antar att det var proteindrinkar som hon blandade!
  • linnn89

    Men ärligt talat nu om man äter protein rik måltid då behöver man inte ta pulvret??! 

  • Regnig måndag
    snällochgla skrev 2013-04-14 10:32:45 följande:
    Jo men jag tänker att när man ser folk i hälsoprogram blanda pulverdrinkar så upplever man att det inte är ngt som är skadligt?! Antar att det var proteindrinkar som hon blandade!
    Alltså, jag slutade titta på Anka när personen hulkade över den gröna proteinförstärkta smörjan den skulle dricka till frukost och Ankan kontrar med att det är nyttigt.
    Det är inte sunt nånstans
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    linnn89 skrev 2013-04-14 10:38:17 följande:
    Men ärligt talat nu om man äter protein rik måltid då behöver man inte ta pulvret??! 
    Det beror på hur mycket protein du behöver, kött innehåller ca 30%rent protein.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Trevligt
    Regnig måndag skrev 2013-04-14 10:39:14 följande:
    Alltså, jag slutade titta på Anka när personen hulkade över den gröna proteinförstärkta smörjan den skulle dricka till frukost och Ankan kontrar med att det är nyttigt.
    Det är inte sunt nånstans
    Varför gå över ån efter vatten ?
    Är du hungrig efter träningen och anser att din träning kräver mer "bränsle" åt kroppen ät naturligt fast mer !
     
Svar på tråden 15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??