• Anonym (Jobbi­gvänta­n)
    Äldre 8 Jan 08:41
    980323 visningar
    4073 svar
    +2
    4073
    980323

    Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

    Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

    Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

  • Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (Jobbi­gvänta­n) Trådstartaren
    Äldre 9 Jan 10:11
    #1

    Finns det verkligen ingen som vet något? Blir smått galen av att inte veta något....

  • Äldre 10 Jan 07:45
    #4

    Migrationsverket bedömer inte din historik med tidigare anknytningar. Det är seriositeten i detta förhållande som ska värderas. Väntetiden kommer sannolikt att öka. Räkna med att det tar minst ett år i alla fall.

  • Äldre 10 Jan 08:00
    #5

    Okey tråkigt när det tar sån tid. Men klart det är väl hög press på Migrationsverket som på alla andra myndigheter. Eftersom du verkar insatt tänkte jag fråga hur Migrationsverket bedömer huruvida man måste komma på intervju. För man läser om vissa som bara rings upp och där ansökan till beslut inte tar lång tid. Beror det på vilket land personen kommer ifrån?

  • Äldre 10 Jan 08:05
    #6

    Och det är jag som är trådstartaren

  • Äldre 10 Jan 08:21
    #7
    Smilla75 skrev 2014-01-10 07:45:48 följande:
    Migrationsverket bedömer inte din historik med tidigare anknytningar. Det är seriositeten i detta förhållande som ska värderas. Väntetiden kommer sannolikt att öka. Räkna med att det tar minst ett år i alla fall.

    Jag har en fråga till; räknas tiden från det att webansökan lämnats in eller från tiden för intervjun på ambassaden i hemlandet?
  • Äldre 10 Jan 10:30
    #8
    whatever1986 skrev 2014-01-10 08:21:42 följande:

    Jag har en fråga till; räknas tiden från det att webansökan lämnats in eller från tiden för intervjun på ambassaden i hemlandet?

    Tid räknas från registreringsdag. Gifta brukar inte kallas till intervju. Personer som avser bli sambo kallas till intervju om det finns någon oklarhet att utreda, eller om den sökande har en historik som kan kräva uppföljning, t.ex att han tidigare varit asylsökande.
  • Äldre 10 Jan 10:53
    #9
    Smilla75 skrev 2014-01-10 10:30:36 följande:
    Tid räknas från registreringsdag. Gifta brukar inte kallas till intervju. Personer som avser bli sambo kallas till intervju om det finns någon oklarhet att utreda, eller om den sökande har en historik som kan kräva uppföljning, t.ex att han tidigare varit asylsökande.

    Okey då frågar jag en sak till, registreras det när det kommer in från webansökan? För det är inte förrän nu efter intervjun som det visar något om man söker på numret på hemsidan. Vi ansökte i november och intervjun var i januari. Han sökte turistvisum i våras för att hälsa på mig, det var innan vi var gifta, men fick avslag så vi gifte oss i hans hemland i höstas och det är registrerat här i Sverige. Det är inte så roligt att vara ifrån varandra men man får härda ut och tänka positivt.
  • Anonym (hoppa­s)
    Äldre 10 Jan 13:14
    #10

    Hoppas att han inte utnyttjar dig för PUT. Han skulle inte vara den första. Finns tjejer här på FL som blivit lurade. Kärleken tog slut samma vecka killarna fick PUT trots att tjejerna var helt övertygade om äkta kärlek. Sedan kom killens äkta kärlek från hemlandet efteråt.
    Lycka till.

  • bradfi­eld
    Äldre 10 Jan 13:20
    #11

    Hej, du kan säkert få bättre svar av andra än av mig.. Men när min sambo ansökte så gick det väldigt snabbt efter att han haft sin intervju. Då var det visserligen mycket kortare väntetid än det är nu, men själva väntetid var från det att han ansökte tills dess att han fick en intervju.

    Vi planerade att bli sambos, var alltså inte gifta, men jag behövde inte komma på intervju. Jag tror det är vanligast om de har någon orsak att misstänka att allt inte är helt rätt, typ om det är väldigt stor åldersskillnad eller man inte pratar samma språk. 

  • Äldre 10 Jan 13:33
    #12
    Anonym (hoppas) skrev 2014-01-10 13:14:21 följande:
    Hoppas att han inte utnyttjar dig för PUT. Han skulle inte vara den första. Finns tjejer här på FL som blivit lurade. Kärleken tog slut samma vecka killarna fick PUT trots att tjejerna var helt övertygade om äkta kärlek. Sedan kom killens äkta kärlek från hemlandet efteråt.
    Lycka till.
    Jag vet att detta hänt många gånger, det har även hänt mig för åtta år sedan. så jag vill påpeka att jag därför tagit god tid på mig att lära känna min man, vi har känt varandra i två år innan vi gifte oss. Jag säger som jag säger till andra som påpekar detta; man kan bli blåst av en svensk, arab, asiat eller afrikan. Alla från ett land är inte automatiskt likadana. Denna gången är otroligt annorlunda från tiden med mannen jag fick barn med för åtta år sedan, då var jag endast arton år gammal och om jag får säga det själv väldigt lättlurad.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid