• weirdo

    varför kan man inte släppa ilskan mot förlossningspersonal en månad efter förlossning?

    Jag födde mitt barn mer än en månad sen nu. Jag hade alltid velat ha kejsarsnitt men p g a vestibulit valde att köra vaginalt (det tar bort den brukar man tro). Och kanske av ren nyfikenhet. I alla fall, så gick jag på Aurora och träffade läkare och kurator. Hela paketet! Mer än smärta (d finns smärtlindring för det), var jag orolig över att personalen skulle vägra mig smärtlindring eller ta beslut över mitt huvud.  De lovade att personalen var mycket proffsig och att de tog inga beslut över huvudet, och att jag skulle kunna få både tidig epidural och pudendusblockaden för att ta bort udden av båda öppningskedet och utdrivningsskedet. Att det sen fanns även en spruta man brukar ge när man syr, och den kunde man lägga innan för att inte känna den där svinont av när man spricker när huvudet går ur. 

    Väl där, fick jag epidural i normaltid för förstföderska (vid 4-5 cm), och sen när jag var öppen bad jag om pudendusblockad, men de började skjuta upp det mer o mer o sa "vi får se".. tills det var för sent och jag skrek efter det och var rabiat, skrek efter polisen och hjälp och kände mig enormt utsatt och maktlös och kunde inte gå därifrån. Barnet kom o d var bra med han och jag hade en andragradsbristning så inget märkvärdigt. Jag bedövades endast när jag skulle sys för att jag skrek på dem igen annars hade de säkert skitit i det med.

    Nu går jag runt och hyser enorm agg, får intrusiva minnen, kan inte släppa det, har pratat med typ alla läkare, ringer dem konstant ibland gråter jag förtvivlat på dem, ibland får jag träffa läkare men ingen säger varför. Istället fick jag remiss till psykolog för att hantera detta. Ska det vara såhär!?!? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-03 14:05
    2014-05-03
    På psykiatriska avdelningen har jag fått en diagnos av PTSD. Denna pärs har såklart röjt upp minnen av gamla övergrepp som jag helst hade sluppit såhär i samband med denna lyckliga stunden.

    Jag mår fortfarande bra det mesta av tiden, tills jag får jättejobbiga momenter när jag slappnar av under dagen. Minnen av hur det vara att ligga där, känna sig maktlös, överkörd, under stor smärta, att önska sig att någon kunde komma o rädda mig men ingen kom... det utlöser jättestarka reaktioner, jag svettas, blir yr, vill gråta alternativt leta upp barnmorskorna och misshandla dem svårt i 12 timmar som de gjorde med mig, sen samlar jag mig och letar efter svar på hur det blev såhär och vad jag kunde gjort för att värja mig alt. få ett annorlunda resultat. Jag går och undrar vad som hänt på avdelningen efter att detta hände.

    Jag hade fått en tid för att höra från den ansvarige läkaren, vad hon ansåg hade hänt och varför. Men när jag kom dit med barn och killen, fick vi höra att hon var sjuk så vi fick åka hem igen o sen skulle VI ringa för att få en ny tid.

    Jag har i skrivaren en anmälan till IVO för felbehandling enl lex maria. Jag har fått diagnostiserade skador för detta, så jag tänker skicka nu. Jag orkar inte längre vänta på att först höra läkarens version, eller höra någon ursäkt från avdelningens ansvarige. Hon sa att "det var tråkigt att jag upplevde det så". Jag funderar på att starta/leta upp nån politiskt demonstration eller initiativ och börja engagera mig.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-22 10:08
    Äntligen fått träffa läkare och höra vad exakt som hände från henne. Hon fanns med i förlossningsrummet endast i slutet och upplevde att jag verkade känna en stark ångest som var absolut mycket utöver det vanliga eller accepterbara.

    Hon hade pratat i efterhand med BM och gav mig äntligen följande förklaringen:

    1. Jag hade faktiskt gjort allt rätt enligt det de förespråkar själva i termer av att läsa på, kontakta och prata med Aurora, samt bestämma med en läkare hur bäst smärtlindra utifrån det och skriva ett mycket tydlig förlossningsbrev

    2. de upptäckte inte mig som RIKTIGT förlossningsrädd = i behov av extrastöd så att ingen var förberedd

    3. BM hade aldrig lagt en sån blockad för att de numera inte längre tränas att lägga den MEDANS man föder, endast efter.

    4. Aurora och läkaren struntade i att meddela detta, utan sa att alla kan lägga en sån

    5. BM ville inte erkänna detta, utan körde över min vilja och sket i att tillkalla äldre BM som fanns på plats och som hade tränats även för det.

    6. Hon sket även i att informera mig om allt detta, utan valde att säga att "snart" och "vi får se sen" i tron att jag skulle lugna ner mig, vilket läkaren förstod resulterade i att jag upplevde att makt över min kropp hade fråntagits och dessutom lektes med

    Läkaren sa att hon hade snackat ordentligt med BM och att detta hade orsakat att nya tag togs i kommunikation med aurora samt att diskutera hur man hanterar patienter som är förlossningsrädda. Hon sa att om jag kör vaginalt nästa gång, skulle jag få planera allting och ha en BM specifikt tilldelat till mig, eller om jag valde kejsarsnitt såklart vore det det bästa.

    Hon beklagade sig jättemycket över vad som hade hänt, verkade genuint förargad att det kunde bli så, och jag vill tro och hoppas att detta inte händer igen. Jag fortsätter min PTSD behandling, det är jobbigt men jag kanske kan bli en bra glad mamma ändå.

  • Svar på tråden varför kan man inte släppa ilskan mot förlossningspersonal en månad efter förlossning?
  • Anonym (Therese)
    pappapappa12 skrev 2014-04-15 13:00:37 följande:

    och där kom personangreppet som ett brev på posten. Märkligt att folk inte kan diskutera något utan att ta till personangrepp…
    Du gick till personangrepp på mig genom att vilja insinuera att jag var fet. Epiduralen blev jag påtvingad då jag skulle få Synticinondropp långt över PM-rekommendationerna.

    Du besvarade inte på mig inte, utan när du fick ett svar du inte ville ha tog du till ett klassiskt härskarteknikssätt genom att babbla om något annat. 
  • Wira
    pappapappa12 skrev 2014-04-15 13:00:37 följande:
    och där kom personangreppet som ett brev på posten. Märkligt att folk inte kan diskutera något utan att ta till personangrepp...

    Någonstans måste du ju ändå förstå att du inte kommer att tas på allvar när du vill diskutera hur en kvinna ska förbereda sig inför en förlossning när du 1. Är man och aldrig ens haft menshormoner snurrandes i kroppen. Du behöver heller aldrig riskera att bli dubbelinkontinent när du klämmer ut en melon genom din penis. 2. Erfarenheten du hänvisar till gäller EN kvinna och hennes TVÅ förlossningar. Bara det blir så otroligt fel när kvinnor som föder barn garanterat har stenkoll och tagit del av mängder med förlossningserfarenheter, efterfrågat eller ej. Du ger dig in i någonting du som man endast kommer kunna förstå om du hanterar förlossningsrädsla och olika födande och gravida kvinnor regelbundet. Att jag en gång sett någon steka en oxfilé perfekt gör inte att min expertis utifrån den lilla upplevelsen kommer tas på allvar i ett restaurangkök..
  • Ann Cistrus
    Wira skrev 2014-04-15 13:39:42 följande:

    Någonstans måste du ju ändå förstå att du inte kommer att tas på allvar när du vill diskutera hur en kvinna ska förbereda sig inför en förlossning när du 1. Är man och aldrig ens haft menshormoner snurrandes i kroppen. Du behöver heller aldrig riskera att bli dubbelinkontinent när du klämmer ut en melon genom din penis. 2. Erfarenheten du hänvisar till gäller EN kvinna och hennes TVÅ förlossningar. Bara det blir så otroligt fel när kvinnor som föder barn garanterat har stenkoll och tagit del av mängder med förlossningserfarenheter, efterfrågat eller ej. Du ger dig in i någonting du som man endast kommer kunna förstå om du hanterar förlossningsrädsla och olika födande och gravida kvinnor regelbundet. Att jag en gång sett någon steka en oxfilé perfekt gör inte att min expertis utifrån den lilla upplevelsen kommer tas på allvar i ett restaurangkök..
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • pappapappa12
    Helly skrev 2014-04-13 12:56:36 följande:
    Åh, har du varit med och bevittnat hela två stycken! Jamen då är du ju expert och vet allt! 

    Aldrig skrivit att jag är expert och vet allt...

    Jag skrev att jag anser att jag har rätt till en åsikt och att delta i diskussionen...
  • Wira
    pappapappa12 skrev 2014-04-15 13:54:42 följande:
    Aldrig skrivit att jag är expert och vet allt... Jag skrev att jag anser att jag har rätt till en åsikt och att delta i diskussionen...

    Ja det kan du ju självklart göra. Och du ska inte hoppas på personligen för det men som sagt, det blir oerhört fånigt när du talar om hur du tycker att kvinnor ska föda barn när du är en man utan utbildning eller erfarenhet från området (nej, två förlossningar säger inte ett smack).
  • pappapappa12
    Anonym (Therese) skrev 2014-04-15 13:17:08 följande:
    Smärta är mycket individuellt, det vet jag av egen erfarenhet, då jag jobbar som tandläkare. Att föda barn kommer att göra ont, det vet alla, men det handlar om att göra smärtan hanterbar. När vården ger kvinnor fysiska och psykiska men för livet, då är det banne mig dags att tänka om och göra rätt.

    Jag gick en profylaxkurs för 2900 kr och läste massor av böcker bl a "Föda utan rädsla". I slutet var jag faktiskt helt lugn. Vilket dravel, rent ut sagt! Det bygger på att kvinnor skall tro att deras självkänsla och kvinnlighet bygger på att de vill föda barn som ett sorts "mandomsprov". Personligen delar jag inte alls den synen. Helt ärligt så har vare sig graviditeten eller förlossningen varit någonting som har betytt någonting alls för mig i föräldraskapet. Jag hade älskat mitt barn lika mycket ändå. Precis som en man kan älska sitt barn utan att vara gravid eller föda det.

    Att föda på sjukhus är inte naturligt. Igångsättning = värkstorm. Värkstimulerande dropp långt över rekommendationerna i FASS =överstimulering, vilket höll på att ta kål på mig och barn. Yttre press = mycket stor underlivvskada som opererats två gånger så långt.
    Var finns det "naturliga"?

    Att "tänka" bort smärta? Jag blev bl a sydd utan bedövning, dåligt blev det förstås också. Jag är övertygad om att så hemsk som min blir inte de flesta förlossningar, men en del blir det. Dags för förändring.
    --
    Hej!

    Varför försöker du flytta över skulden på mig? Jag har aldrig varit överviktig i hela mitt liv, tvärtom. 1,70 lång och vägde som gravid och 2 v över tiden 67 kg.

    Jag blev igångsatt. Ingen progression alls "av mig själv". Hade fruktansvärt ont men inget hände ens när jag låg på 45 droppar/min med värkstimulerande. För att de skulle våga driva på droppet ännu högre skulle jag ta epidural. Fick värkstimulerande dropp långt över rekommendationerna i FASS och drabbades av överstimulering, både jag och bebisen hade kunnat stryka med.
    --
    Du hade alltså inga bra argument? Nä, jag är inte förvånad.

    Både okunnig och otrevlig. Jobbar du möjligtvis inom gyn? Du verkar höra hemma där nämligen.
    --

    Du gick till personangrepp på mig genom att vilja insinuera att jag var fet. Epiduralen blev jag påtvingad då jag skulle få Synticinondropp långt över PM-rekommendationerna.

    Du besvarade inte på mig inte, utan när du fick ett svar du inte ville ha tog du till ett klassiskt härskarteknikssätt genom att babbla om något annat. 

    Här är alla dina svar till mig. Jag hittar ingen fråga eller argument som du verkar vilja ha svar på...

    Förutom "varför försöker du flytta över skulden på mig" som jag uppfattade som en retorisk fråga.

    Jag försöker inte flytta över skuld på någon. Det är aldrig den födandes fel att en förlossning går snett. Däremot kan det finnas förklaringar. Övervikt är en av dessa riskfaktorer för "jobbiga" förlossningar.

    Men det var onödigt att ställa den frågan i den här tråden.
  • weirdo

    Så, nu har det gått ännu längre. Jag haft en mjölkstockning med 40 graders feber som distraherat mig aningen. Nu när jag blivit frisk igen, men så imorse känner jag samma känsla igen. Igår hade jag fått en tid på sjukhuset för att gå igenom min journal med läkaren som var ansvarig för den förlossningen. Hon som hade kommit in i slutet när jag skulle krysta. Såklart när jag kommer fram till lasarettet med barn o killen, så får jag höra att läkaren är sjuk och finns alltså inte för mitt möte. De föreslår att jag får träffa nån som inte är insatt överhuvudtaget istället, men när jag påpekar det onödiga med det så säger de att jag får då ringa på tisdag och få en ny tid. Varför ska JAG ringa DEM? När de har gjort ännu en miss. Hur svårt är det att ringa upp och berätta att läkaren är sjuk?!? Ingen respekt som vanligt.

    Nu imorse vakna jag med en hemsk känsla i magen. Varför får jag inga svar fortfarande? Hur värdelös är jag egentligen? Varför fick jag ingen pudendusblockad? Har någon av dessa barnmorskor förstått vad de gjort, har någon överhuvudtaget fått en näsbränna? eller går de runt och får göra precis som de vill med utsatta patienter? Om jag fick svar till detta så skulle jag kunna lägga ner och tänka vidare. Men nej! Jag kan inte, jag försökte värja mig mot mödrarvårdens hemska rykte, och de lurade mig att lite på dem fast jag sen blev utsatt för precis det de är ökända för. Vad har de för kvinnosyn egentligen? Någon måste betala förutom bara jag. 

    Jag håller på att anmäla till IVO för felbehandling, men ville invänta det officiella svaret på varför jag inte fick pudendusblockaden. Men det har nu gått 1 och en halv månad och  jag har fortfarande inte fått ens en början till ett svar, inte ens per telefon. 

    Jag kan alltså fortfarande inte gå vidare. Det är för mycket som är oklart. Vad hände, vem är skyldig, vad tas det för åtgärder i efterhand? Jag vet inte hur jag ska släppa det. Nu åtminstone tänker jag på det varannan dag istället för 2 ggr per dag. Och ja, de misstänker PTSD, har en tid i slutet av månaden för att reda ut det.

  • Helly
    pappapappa12 skrev 2014-04-15 13:54:42 följande:

    Aldrig skrivit att jag är expert och vet allt...

    Jag skrev att jag anser att jag har rätt till en åsikt och att delta i diskussionen...
    Och din åsikt är ungefär lika vettig som att förespråka att man ska laga hål i tänderna utan bedövning, med motivationen att du har hållit din fru i handen när hon lagade två tänder utan bedövning. Om du presenterar en sådan åsikt, kan du inte förvänta dig annat än att folk säger åt dig hur dum den är. 
  • Anonym (T)
    Helly skrev 2014-04-18 10:13:36 följande:
    Och din åsikt är ungefär lika vettig som att förespråka att man ska laga hål i tänderna utan bedövning, med motivationen att du har hållit din fru i handen när hon lagade två tänder utan bedövning. Om du presenterar en sådan åsikt, kan du inte förvänta dig annat än att folk säger åt dig hur dum den är. 
    dina jämförelser och förklaringar är så jävla klockrena Helly, uppskattar verkligen sättet du skriver på, så skönt med en vettig människa här!
    var har du varit hela mitt FL liv liksom!? Skrattande

    Nu har jag upptäckt att jag har ett framfall.. jävligt nice, NOT
    ska på kontroll den 25e nu men dom kommer väl bara säga att jag ska knipa (vilket jag gör!) vänta och att det är heeelt nooormaaalt att en del av slidan hänger ut genom hålet..
  • pappapappa12
    Helly skrev 2014-04-18 10:13:36 följande:
    Och din åsikt är ungefär lika vettig som att förespråka att man ska laga hål i tänderna utan bedövning, med motivationen att du har hållit din fru i handen när hon lagade två tänder utan bedövning. Om du presenterar en sådan åsikt, kan du inte förvänta dig annat än att folk säger åt dig hur dum den är. 

    Det där var så dumt att det faktiskt var riktigt roligt
Svar på tråden varför kan man inte släppa ilskan mot förlossningspersonal en månad efter förlossning?