• Äldre 21 Mar 14:27
    1458372 visningar
    23131 svar
    -17 +24
    23131
    1458372

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Äldre 19 Mar 21:28
    FDFMGA skrev 2016-03-19 20:03:58 följande:

    Endast ett synnerligen begränsat förstånd kan få för sig att det går att begränsa kopplingen mellan fackförbund och politiska partier på annat sätt än antingen genom medlemsbeslut eller genom lagstiftning.

    Inom skrikhögern tycks det dock finnas obegränsat med synnerligen begränsade förstånd.


    Jag visste inte att man kunde beskriva Socialdemokraterna som "partier". Är det någon form av majestic pluralis?

    Annars så är jag rätt säker på att tidigare skribent menade att man borde "klippa banden mellan facket och socialdemokratiska partiet", inte minst för att jag just citerar denna.

    Halmgubbar får en tveeggad klinga ibland. Men, men, vem som svingar har givetvis betydelse. Rådet kvarstår dock; förstår man inte vad någon menar så frågar man och inväntar svar och bör inte sväva ut i fascism, diktatorer and what not (i någon halmgubbe att attackera).

    Aja, Fan ska såklart hetsmålas på väggarna så fort någon tänker lite annorlunda från en själv.
    "Jag är tolerant, men.."
  • Äldre 19 Mar 21:48
    +1
    Digestive skrev 2016-03-19 21:28:52 följande:
    Jag visste inte att man kunde beskriva Socialdemokraterna som "partier". Är det någon form av majestic pluralis?

    Annars så är jag rätt säker på att tidigare skribent menade att man borde "klippa banden mellan facket och socialdemokratiska partiet", inte minst för att jag just citerar denna.

    Halmgubbar får en tveeggad klinga ibland. Men, men, vem som svingar har givetvis betydelse. Rådet kvarstår dock; förstår man inte vad någon menar så frågar man och inväntar svar och bör inte sväva ut i fascism, diktatorer and what not (i någon halmgubbe att attackera).

    Aja, Fan ska såklart hetsmålas på väggarna så fort någon tänker lite annorlunda från en själv.
    Nej, men det finns naturligtvis skillnader i hur begränsade synnerligen begränsade förstånd är.

    Och faktum kvarstår att det endast är genom lagstiftning eller medlemsbeslut som kopplingen mellan fackförbund och politiska partier kan begränsas.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 20 Mar 11:28
    +1

    Självklart är det korrupt och djupt ohälsosamt att medlemmarna tvingas betala 90miljoner till sossarnas valkassa när majoriteten av medlemmarna inte röstar på partiet,och att det sitter socialdemokratiska politruker på alla beslutsfattande poster i facket.
    Det är något man kan se i korrupta s.k demokratier i Afrika men i Sverige 2016 så är det djupt tragiskt milt sagt. 

  • Äldre 20 Mar 11:50
    misil skrev 2016-03-20 11:28:59 följande:
    Självklart är det korrupt och djupt ohälsosamt att medlemmarna tvingas betala 90miljoner till sossarnas valkassa när majoriteten av medlemmarna inte röstar på partiet,och att det sitter socialdemokratiska politruker på alla beslutsfattande poster i facket.
    Det är något man kan se i korrupta s.k demokratier i Afrika men i Sverige 2016 så är det djupt tragiskt milt sagt. 
    Den siffran är väl en smula överdriven.

    Och tokhögen kan ärligt talat få fortsätta att gorma efter "bästa förstånd", det kommer aldrig att bli någon lagstiftning mot föreningsfrihet och organisationsrätt.

    Det är medlemmarna som avgör hur ett fackförbund fungerar och hur beslut fattas.

    Inte kan facken anpassa sig till tokhögerns hojtande, det kommer heller inga politiska partier att göra. Men det finns några förbund som beslutat om att inte ge ekonomiskt stöd till S, exempelvis Transport.

    Det står däremot var och en fritt att bilda ett nytt fackförbund. Jag gissar att Syndikalisterna som redan finns inte ger ekonomiskt stöd till något parti, men jag kan ha fel. Hur det gick med fackförbundet som SD skulle starta för något år sen vet jag inte, men jag gissar att det inte blev någon succé. Fackligt arbete kan vara rätt krävande och många sverigedemokrater föredrar ju att gnälla framför att försöka bygga upp något till priset av mycket slit.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 20 Mar 14:28

    Ber om ursäkt det var 70miljoner av medlemmarnas pengar man gav till sossarna.

  • Äldre 20 Mar 14:43
    misil skrev 2016-03-20 14:28:47 följande:

    Ber om ursäkt det var 70miljoner av medlemmarnas pengar man gav till sossarna.


    Det var medlemmarna som gav pengarna till socialdemokraterna.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Äldre 20 Mar 14:49
    SmalaSara skrev 2016-03-15 12:42:07 följande:
    Jag förstår inte varför du hakat upp dig på detta. De flesta europeiska politiker som inte har engelska som modersmål pratar halvdan engelska.
    För att det är en chockerande usel nivå, långt under "halvdan", för en person född på 70-talet, med bakgrunden i engelsktalande Gambia och uppvuxen i ett Sverige där vi internationellt sätt trots allt är rätt bra på engelska.

    Och en politiker som talar så uselt blir inte trovärdig. Oavsett språk. Oavsett ämne.

    Bättre då att göra som Merkel som (väl?) vägrar tala annat än tyska officiellt just för att dels behålla alla språkliga nyanser, dels inte behöva framstå som obildbar, ointelligent, kalla det vad du vill. 
  • Äldre 20 Mar 15:14
    +1
    misil skrev 2016-03-20 14:28:47 följande:

    Ber om ursäkt det var 70miljoner av medlemmarnas pengar man gav till sossarna.


    Det är på sin plats att nämna att det handlade om 70 miljoner under 5 år. Dvs i genomsnitt 14 miljoner per år.
  • Äldre 20 Mar 15:40
    Tom Araya skrev 2016-03-16 14:29:17 följande:
    Varför köpte Vattenfall in energi-bolag, främst tyska.sig i tysk kolkraft från början kan man undra....
    Det mest kom på köpet när Vattenfall expanderade utomlands genom att köpa in sig i olika energibolag, främst tyska, på sent 90-tal och tidigt 00-tal.

    Det var en lysande affär då. Rent ekonomiskt.

    Nu ...

    ... tja, man stannade för länge och blev sittande med svartepetter när alla andra dragit sig ur i tid.
  • Äldre 20 Mar 15:45
    misil skrev 2016-03-20 14:28:47 följande:
    Ber om ursäkt det var 70miljoner av medlemmarnas pengar man gav till sossarna.
    Ja, under en längre period säkert.

    Om du studerar länken jag postade tidigare i tråden så får all partier bidrag från enskilda eller organisationer utöver partistödet.

    Om man lägger sossehatet åt sidan kan man ju faktiskt tänka sig ett system där partistödet minskar i motsvarande grad som partier tar emot bidrag. Men detta kommer ju då att omfatta alla partier och alla bidragsgivare.

    Inte så dumt om man anser att det ska råda en proportionell rättvisa mellan riksdagspartierna.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?