• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2016-04-18 00:21:34 följande:
    Nja, jag anser nog att SmalaSara är ganska skicklig på det men att hen har ett miserabelt förvar och därför krävs det inte mycket fotarbete av hens debattmotståndare.

    "Hen" är för övrigt ett kulturmarxistiskt ord har jag läst i en text där två högerextremister var upprörda över att kulturmarxism inte är ett vedertaget begrepp och att det inte tas upp i Nationalencyklopedin samt att Wikipedia i sin definition klassar det som en högerextremistiskt konspirationsteoretisk benämning av nedsättande karaktär. Dessutom var de upprörda att man tog upp den mest kände användaren av begreppet, personen som såg det som sin livsuppgift att kämpa mot kulturmarxismen: Anders Behring Breivik.

    För mig är det rätt enkelt. Den som använder begreppet har troligen sin politiska hemvist bortom SD. Därför finner jag det osannolikt att SmalaSara kommer att kunna styrka påståendet att Widar Andersson och Aida Hadzialic  är en del av den pejorativa och högerextremistiska diskursen.
    Det ska räcka med att närmare förklara vad man menade - om man känner sig missförstådd på något vis.

    Jag tror att de flesta använder begreppet "kulturmarxism" mindre korrekt än så.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-04-17 21:47:27 följande:
    Ursäkta min okunnighet men på vilket sätt stödjer den nuvarande regeringen Fatima?
    Jag skulle bli förvånad om hennes organisation Muslimska mänskliga rättighetskommitén inte får statsbidrag, liksom många andra tveksamma och religiösa organisationer får.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-04-18 00:57:10 följande:
    Det ska räcka med att närmare förklara vad man menade - om man känner sig missförstådd på något vis.

    Jag tror att de flesta använder begreppet "kulturmarxism" mindre korrekt än så.
    Jag tror att din förmåga att bedöma detta är än mer begränsad än SmalaSaras.

    Och jag betvivlar starkt att SmalaSara kommer att kunna presentera en vedertagen definition av den högerextremistiska benämningen, eller kunna ge exempel på när Widar och Aida använt uttrycket.

    Men visst: Presentera en vedertagen definition.

    Tittar man på Wikipedias definition så leder den också rakt mot radikalare element än SD:

    Kulturmarxism, av engelskans Cultural Marxism, är en pejorativ politisk term och bygger på en konspirationsteori baserad på förställningar om att judar och personer runt Frankfurtskolan försöker krossa den västerländska kulturen och kristendomen genom kulturkrig, bland annat genom att etablera politisk korrekthet och multikulturalism som norm. Denna teori framförs och används framförallt av tänkare och opinionsbildare inom den radikala högern och extremhögern i USA och Europa
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2016-04-18 01:14:52 följande:
    Jag tror att din förmåga att bedöma detta är än mer begränsad än SmalaSaras.

    Och jag betvivlar starkt att SmalaSara kommer att kunna presentera en vedertagen definition av den högerextremistiska benämningen, eller kunna ge exempel på när Widar och Aida använt uttrycket.

    Men visst: Presentera en vedertagen definition.

    Tittar man på Wikipedias definition så leder den också rakt mot radikalare element än SD:

    Kulturmarxism, av engelskans Cultural Marxism, är en pejorativ politisk term och bygger på en konspirationsteori baserad på förställningar om att judar och personer runt Frankfurtskolan försöker krossa den västerländska kulturen och kristendomen genom kulturkrig, bland annat genom att etablera politisk korrekthet och multikulturalism som norm. Denna teori framförs och används framförallt av tänkare och opinionsbildare inom den radikala högern och extremhögern i USA och Europa
    Att närmare förklaringar inte har räckt är en klanderfri bedömning.

    Jag tror att relativt få som använder begreppet är medvetna om den korrekta definitionen och nej, jag vet inte hur dessa definierar begreppet utan att ha frågat dem.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-04-18 01:37:22 följande:
    Att närmare förklaringar inte har räckt är en klanderfri bedömning.

    Jag tror att relativt få som använder begreppet är medvetna om den korrekta definitionen och nej, jag vet inte hur dessa definierar begreppet utan att ha frågat dem.
    Aha, då förstår  jag hur du har resonerat ibland när det har varit mycket svårt att förstå vad du försöker uttrycka.

    Det funkar emellertid inte så. När SmalaSara skriver om kulturmarxismens inflytande i Sverige blir det mycket svårt att följa hens tankegångar  om man ska behöva fråga vilken som är hens privata definition av kulturmarxism.

    Likaså när hen skriver att två namngivna offentliga personer är negativa till kulturmarxismen.

    Men tack för din förklaring. Då förstår jag varför du ena dagen är centerpartist, andra dagen kristdemokrat och tredje piratpartisk. I själva verket kanske du hela tiden varit folkpartist eller digestivist Skrattande

    Nåja, jag tror att man ska försöka ha ett gemensamt språk. 

    Och då kvarstår det faktum att kulturmarxist är en nedsättande benämning högerextremister använder på personer som anser att olika etniciteter kan leva tillsammans i samma land. Det skulle förvåna mig om en socialdemokratisk minister har den uppfattningen eller ens att en högersosse som Widar Andersson skulle ha blivit högerextremist.

    Tittar man på Wikipedias definition så leder den också rakt mot radikalare element än SD:

    Kulturmarxism, av engelskans Cultural Marxism, är en pejorativ politisk term och bygger på en konspirationsteori baserad på förställningar om att judar och personer runt Frankfurtskolan försöker krossa den västerländska kulturen och kristendomen genom kulturkrig, bland annat genom att etablera politisk korrekthet och multikulturalism som norm. Denna teori framförs och används framförallt av tänkare och opinionsbildare inom den radikala högern och extremhögern i USA och Europa
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Rataxes
    Digestive skrev 2016-04-17 21:22:18 följande:

    Aha..! Då förstår jag. Andra verkar dock ha svårare för att förstå saken.


    Det är troligast ett medvetet val. Det ska märkas att hästarna är höga.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Rataxes
    Kung Markatta skrev 2016-04-18 00:35:28 följande:

    Svenska Dagbladet tycker att turerna kring Bostadsminister Kaplan är värda att få en lite större spridning och har därför publicerat en nyhetsartikel på engelska:

    www.svd.se/swedish-cabinet-member-accused-of-antisemitism/i/senaste

    Swedish cabinet member compared Israel with Nazi-Germany

    A scandal is brewing in Sweden, posing a threat to the country?s Minister of Housing and its relations with Israel, after it was revealed that the cabinet member, Memhet Kaplan, dined with leaders of extremist rightwing groups.

    And in a video, published by SvD, Mr Kaplan made comments that now have critics accusing him of antisemitism.

    ---------------

    Löfven behöver nog sparka ut Kaplan ganska omgående om inte förtroendet för regeringen ska sjunka ytterligare.


    Det kommer inte att ske. Löfven är så uppfylld av sin egen förträfflighet att han hellre kör i diket än erkänner att han valt en odugling till minister.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-04-17 21:47:27 följande:
    Ursäkta min okunnighet men på vilket sätt stödjer den nuvarande regeringen Fatima?
    I ljuset av den nu pågående upprullningen av islamismen inom Miljöpartiet vore det förstås snyggt om kulturministern hade tagit avstånd från sitt legitimerande av denna Fatima Doubakil:

    http://bawarsworld.blogspot.se/2015/02/varfor-for-kulturministern-dialog-med.html?m=1

    Jag har inte sett eller hört om något sådant, men det kanske hon gjort utan att jag uppfattat det?

    Samtidigt finns det förstås anledning att se över stöden till grupper som ex Afrosvenskarnas Riksförbund och det som förr hette Centrum mot Rasism. Grupper där denna Doubakil är aktiv. 

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?