• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-07-06 20:49:16 följande:
    Min uppfattning är att din uppfattning om verkligheten är att den borde anpassa sig till dina föreställningar om hur den borde vara.

    Så småningom kommer självklart samhället att upphöra att finansiera skolor som har anpassats efter föräldrarnas behov av att sätta sina barn i skolor som ska leva upp till föräldrarnas religiösa eller filosofiska övertygelse.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Du menar att föräldrar (och andra) inte längre ska rösta fram vilka övertygelser skolan ska lära ut? Du tänker dig en diktatur alltså?

    Det är trots att helt vanliga människor som bestämmer hur skolan ska vara.
    Det finns ingen "objektiv" eller "riktig" verklighetsuppfattning bortom människan som vi kan lagstifta om ska styra skolan.

    Frågan här är ju i vilken utsträckning "majoritetens diktatur" ska råda.

    Nu är jag av uppfattningen att majoritetens diktatur måste råda eftersom alternativet är sämre.

    Jag ställer mig tveksam till om du riktigt förstår vad det är du propagerar för, eller vad diskussionen egentligen gäller.
  • KillBill
    SmalaSara skrev 2016-07-06 21:09:57 följande:
    Du menar att föräldrar (och andra) inte längre ska rösta fram vilka övertygelser skolan ska lära ut? Du tänker dig en diktatur alltså?

    Det är trots att helt vanliga människor som bestämmer hur skolan ska vara.
    Det finns ingen "objektiv" eller "riktig" verklighetsuppfattning bortom människan som vi kan lagstifta om ska styra skolan.

    Frågan här är ju i vilken utsträckning "majoritetens diktatur" ska råda.

    Nu är jag av uppfattningen att majoritetens diktatur måste råda eftersom alternativet är sämre.

    Jag ställer mig tveksam till om du riktigt förstår vad det är du propagerar för, eller vad diskussionen egentligen gäller.
    Det finns förespråkare mot religiösa friskolor i alla partier utom (vad jag vet) KD. Menar du att detta skulle vara en extrem uppfattning eller vart vill du komma?
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-07-06 21:09:57 följande:
    Du menar att föräldrar (och andra) inte längre ska rösta fram vilka övertygelser skolan ska lära ut? Du tänker dig en diktatur alltså? Det är trots att helt vanliga människor som bestämmer hur skolan ska vara. Det finns ingen "objektiv" eller "riktig" verklighetsuppfattning bortom människan som vi kan lagstifta om ska styra skolan. Frågan här är ju i vilken utsträckning "majoritetens diktatur" ska råda. Nu är jag av uppfattningen att majoritetens diktatur måste råda eftersom alternativet är sämre. Jag ställer mig tveksam till om du riktigt förstår vad det är du propagerar för, eller vad diskussionen egentligen gäller.
    Tja, jag tror nog att jag förstår Digestives synpunkter mycket väl även om jag inte håller med honom.

    Han anser att religiösa friskolor som alla andra måste följa läroplanen, att de precis som andra måste uppfylla vissa villkor för att få tillstånd att undervisa, att de precis som alla andra kontrolleras av en myndighet.

    jag skulle tro att han menar att de på så vis kan erbjuda precis det som läroplaner kräver och vad därutöver är är föräldrarnas ansvar och val och att de som invänder mot detta försöker agera överförmyndare för andra eller propagerar åtminstone för att samhälle där föräldrarnas möjligheter att göra val för den egna familjen minskas till förmån för samhällstyrda "peka med hela handen"-alternativ.

    Hur tolkar du digestive?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Digestive
    KillBill skrev 2016-07-06 21:26:40 följande:
    Det finns förespråkare mot religiösa friskolor i alla partier utom (vad jag vet) KD. Menar du att detta skulle vara en extrem uppfattning eller vart vill du komma?
    Som jag skrev till dig igår:
    Digestive skrev 2016-07-05 23:56:54 följande:
    Partiet har flest medlemmar som anser att religiösa friskolor bör tillåtas; 55%. Medan miljöpartiet har flest medlemmar som anser att religiösa friskolor inte bör tillåtas; 62%. Det skiljer alltså 17%-enheter mellan dessa två partier som står på vardera ytterkant denna frågan.

    Det är en ganska gammal artikel med det var vad jag hittade om saken; tinyurl.com/grc9osv
    45% av Kristdemokraternas medlemmar är alltså av en annan åsikt än att religiösa friskolor ska tillåtas.
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-07-06 21:26:40 följande:
    Det finns förespråkare mot religiösa friskolor i alla partier utom (vad jag vet) KD. Menar du att detta skulle vara en extrem uppfattning eller vart vill du komma?
    Nej, absolut inte. Jag tror tvärtom att det är en vanlig uppfattning.

    Min poäng var att det inte finns någon slags "rätt", "objektiv" skola bortom vad vi demokratiskt röstat fram. Även föräldrar.

    Hur mkt enskilda föräldrar ska kunna påverka, är, som du implicerar, också ett demokratiskt beslut. Och man kan ha olika uppfattning i den frågan. Men att tro att det finns en särskild skola som är utan religiös/filosofisk övertygelse är lite... Konstigt. Föräldrar och andrachansen påverkat "övertygelsen" i våra skolor - på ett eller annat sätt .
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-07-06 21:58:13 följande:
    Tja, jag tror nog att jag förstår Digestives synpunkter mycket väl även om jag inte håller med honom.

    Han anser att religiösa friskolor som alla andra måste följa läroplanen, att de precis som andra måste uppfylla vissa villkor för att få tillstånd att undervisa, att de precis som alla andra kontrolleras av en myndighet.

    jag skulle tro att han menar att de på så vis kan erbjuda precis det som läroplaner kräver och vad därutöver är är föräldrarnas ansvar och val och att de som invänder mot detta försöker agera överförmyndare för andra eller propagerar åtminstone för att samhälle där föräldrarnas möjligheter att göra val för den egna familjen minskas till förmån för samhällstyrda "peka med hela handen"-alternativ.

    Hur tolkar du digestive?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Jag riktade mig till dig och inte Digestive.

    Jag uppfattade ditt inlägg som att du tror att icke religiösa skolor är fria från "övertygelser". Och att det är därför vi ska ha dem. Och att de på något vis (åtminstonde bättre) garanterar att olika perspektiv lyfts fram.

    Diskussionen handlar i hur stor utsträckning andra föräldrar (och övriga röstberättigade) ska bestämma över enskilda föräldrar. Du får det att låta som om "samhället" är något objektivt, bortom enskilda individer.

    Jag kan lägga till att jag gillar Aida, och tror att det ligger helt rätt i tiden att komma med sådant förslag.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-07-07 00:21:24 följande:
    Jag riktade mig till dig och inte Digestive. Jag uppfattade ditt inlägg som att du tror att icke religiösa skolor är fria från "övertygelser". Och att det är därför vi ska ha dem. Och att de på något vis (åtminstonde bättre) garanterar att olika perspektiv lyfts fram. Diskussionen handlar i hur stor utsträckning andra föräldrar (och övriga röstberättigade) ska bestämma över enskilda föräldrar. Du får det att låta som om "samhället" är något objektivt, bortom enskilda individer. Jag kan lägga till att jag gillar Aida, och tror att det ligger helt rätt i tiden att komma med sådant förslag.
    Ok. Nej det tror jag inte.

    Läroplanen är i allra högsta grad ett värdedokument.

    Beklagar att jag uttryckte mig oklart.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2016-07-07 00:27:28 följande:
    Ok. Nej det tror jag inte.

    Läroplanen är i allra högsta grad ett värdedokument.

    Beklagar att jag uttryckte mig oklart.
    Hm, värderingsdokument är nog mer passande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2016-07-06 20:49:16 följande:
    Min uppfattning är att din uppfattning om verkligheten är att den borde anpassa sig till dina föreställningar om hur den borde vara.

    Så småningom kommer självklart samhället att upphöra att finansiera skolor som har anpassats efter föräldrarnas behov av att sätta sina barn i skolor som ska leva upp till föräldrarnas religiösa eller filosofiska övertygelse.
    Nu skriver du bara saker. Jag förespråkar kontroller och att handla utifrån dem. Om inte det är verklighetsanpassat enligt dig så undrar jag med stor nyfikenhet hur du beskriver din egen hållning i sak.

    Du är säkert jätteduktig på att gissa religiösa föräldrars behov, leverne, tankar, ja, precis allt som berör dem, men du kan ju försöka formulera dig som om du inte vore Xavier.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-07-07 00:21:24 följande:
    Jag riktade mig till dig och inte Digestive. Jag uppfattade ditt inlägg som att du tror att icke religiösa skolor är fria från "övertygelser". Och att det är därför vi ska ha dem. Och att de på något vis (åtminstonde bättre) garanterar att olika perspektiv lyfts fram. Diskussionen handlar i hur stor utsträckning andra föräldrar (och övriga röstberättigade) ska bestämma över enskilda föräldrar. Du får det att låta som om "samhället" är något objektivt, bortom enskilda individer. Jag kan lägga till att jag gillar Aida, och tror att det ligger helt rätt i tiden att komma med sådant förslag.
    Vad tycker du förresten om Guillous debattartikel?

    www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article23069018.ab
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?