• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-07-07 00:38:30 följande:
    Nu skriver du bara saker. Jag förespråkar kontroller och att handla utifrån dem. Om inte det är verklighetsanpassat enligt dig så undrar jag med stor nyfikenhet hur du beskriver din egen hållning i sak.

    Du är säkert jätteduktig på att gissa religiösa föräldrars behov, leverne, tankar, ja, precis allt som berör dem, men du kan ju försöka formulera dig som om du inte vore Xavier.
    jag är inte särskilt insatt i den här frågan, men betvivlar att jag skulle ändra uppfattning om jag så ägnade lång tid att sätta mig in i olika synsätt och resonemang.

    Minns jag inte fel så initierades debatten efter att det framkommit att flickor och pojkar delas upp i undervisningen.

    Jag är inte mycket för könssegregation, och jag är heller inte mycket för föräldrars rätt att kräva skolor vars inriktning är icke-sekulär.

    ett skäl till att jag gillar Sverige är att det är det mest sekulära landet i världen. Det är något jag tycker vi ska vara stolta över och den utvecklingen anser jag att vi ska värna om.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-07-06 18:33:54 följande:
    Problemet är att detta sker utanför personers privata sfär och kräver andras engagemang och anpassning samt finansiering med offentliga medel.
    Det är inte förenligt med min syn på religionsfrihet och sekulärt samhälle och offentlig sektor.

    Jag har svårt att tro att man faktiskt kan motivera detta och definiera gränssnitt om man ställde myndigheterna mot väggen.

    Skulle man få bidrag för religiös organisation, spagetti med köttbullar varje onsdag i skolan, egna bönerum, avvikelser från yrkesuniformer, hälsa på kvinnor genom att ta dem på brösten, slippa viss skolundervisning, näspiercing utförd och betald av landstinget om man hävdade att man tror på spagettimonstret?
    Ärligt talat så fattar jag inte vad du menar, det låter som du inte vill att alla ska få framföra sina krav, idéer, åsikter m.m, utan bara ska anpassa sig till vad andra tycker är rätt och riktigt.
    Men som sagt, jag förstår inte riktigt vad du vill/vad du menar.

    Tack o lov så fungerar inte vår demokrati så, och det rimmar även dåligt med t.ex dom mäskliga rättigheterna och min egen humanistiska livsåskådning.
    Ett samhälle ska alltid vara utsatt för kritik och ifrågasättas av dess invånare, det är så vi förändrar och förbättrar tillsammans.

    Dessutom är det aldrig nåt vi svenskar har gjort, utan vi har historiskt kanske varit det folk som mest ifrågasatt och krävt förändringar, och vi har lyckats riktigt bra med det, klart bättre än de som envist försökt hänga kvar vid det gamla.

    Nåt perfekt samhälle kommer vi aldrig att kunna skapa, men vi kan iaf försöka skapa livsutrymme för så många som möjligt, och inte begränsa så fort det inte passar våra egna värderingar eller åsikter.

    För mig räcker det gott om vi har lagar och regler som gör det möjligt att hantera problemen och att dom strikt följer de mänskliga rättigheterna.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2016-07-06 20:49:16 följande:
    Min uppfattning är att din uppfattning om verkligheten är att den borde anpassa sig till dina föreställningar om hur den borde vara.

    Så småningom kommer självklart samhället att upphöra att finansiera skolor som har anpassats efter föräldrarnas behov av att sätta sina barn i skolor som ska leva upp till föräldrarnas religiösa eller filosofiska övertygelse.
    Håller med dig, och givetvis kommer vi sluta finansiera många av de religiösa friskolor som finns idag, om inte förr, så när de fd eleverna börjar kräva det.
    För troligen är det dom som mest kommer att framföra den hårdaste kritiken och ha insikten om att det inte är rätt att finansiera skolor, där det förekommer värderingar som strider mot t.ex de mänskliga rättigheterna.
    Eller vad det nu kan vara som inte är förenligt med den utbildning som ska ligga till grund för att skapa insiktsfulla, välutbildade, toleranta goda medmänniskor.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • FDFMGA

    Att regeringen tar ämbetet landshövding på allvar och avsätter sådana som tillsattes av alliansregeringen och visat prov på att de saknar förmåga att skilja mellan det privata och det offentliga och det lämpliga och det olämpliga kanske inte direkt ökar mitt förtroende för regeringen eftersom jag utgår från att de ska rätta till misstag som skedde under alliansen.


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2016-07-07 09:48:02 följande:
    Håller med dig, och givetvis kommer vi sluta finansiera många av de religiösa friskolor som finns idag, om inte förr, så när de fd eleverna börjar kräva det.
    För troligen är det dom som mest kommer att framföra den hårdaste kritiken och ha insikten om att det inte är rätt att finansiera skolor, där det förekommer värderingar som strider mot t.ex de mänskliga rättigheterna.
    Eller vad det nu kan vara som inte är förenligt med den utbildning som ska ligga till grund för att skapa insiktsfulla, välutbildade, toleranta goda medmänniskor.
    Såg förresten i DI att SD vill sprida svensk folkdans till "förorterna". Läste iofs bara rubriken, men det påminner lite om Bildts och Friggebos körövning med "We Shall Overcome" för ett antal år sedan.

    kanske man kan få se Jimmie Åkesson och Kent Ekeroth i knätofs inte Skäggetorp eskorterade av ett stort polisuppbåd som ska se till att knätofsarna inte får på tafsen av dem som bor där.

    Jag är övertygad om att regeringens syn på integration och hur man ska komma tillrätta med utanförskapet i vissa områden inte inkluderar någon Åkesson i knätofs.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-07-07 09:26:50 följande:
    Ärligt talat så fattar jag inte vad du menar, det låter som du inte vill att alla ska få framföra sina krav, idéer, åsikter m.m, utan bara ska anpassa sig till vad andra tycker är rätt och riktigt.
    Men som sagt, jag förstår inte riktigt vad du vill/vad du menar.

    Tack o lov så fungerar inte vår demokrati så, och det rimmar även dåligt med t.ex dom mäskliga rättigheterna och min egen humanistiska livsåskådning.
    Ett samhälle ska alltid vara utsatt för kritik och ifrågasättas av dess invånare, det är så vi förändrar och förbättrar tillsammans.
    Vissa krav ligger utanför samhällets ansvar, ja. Hur skulle det se ut annars?
    Som jag skrev så har nog inte staten helt klart för sig vilka gränser som gäller, exempelvis definitionen av religion.

    Du har fel i att mänskliga rättigheter kräver att samhället ställer upp för din tro, de är uppfyllda redan när du tillåts ha den.
    Världsmedborgare skrev 2016-07-07 09:26:50 följande:
    Dessutom är det aldrig nåt vi svenskar har gjort, utan vi har historiskt kanske varit det folk som mest ifrågasatt och krävt förändringar, och vi har lyckats riktigt bra med det, klart bättre än de som envist försökt hänga kvar vid det gamla.

    Nåt perfekt samhälle kommer vi aldrig att kunna skapa, men vi kan iaf försöka skapa livsutrymme för så många som möjligt, och inte begränsa så fort det inte passar våra egna värderingar eller åsikter.

    För mig räcker det gott om vi har lagar och regler som gör det möjligt att hantera problemen och att dom strikt följer de mänskliga rättigheterna.
    Vi har förändrat vårt samhälle bort från religiös makt och ökad sekularisering, det vore ett steg bakåt i utvecklingen om religion återigen börjar prägla vårt samhälle.

  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-07-07 11:37:32 följande:
    Vissa krav ligger utanför samhällets ansvar, ja. Hur skulle det se ut annars?
    Som jag skrev så har nog inte staten helt klart för sig vilka gränser som gäller, exempelvis definitionen av religion.

    Du har fel i att mänskliga rättigheter kräver att samhället ställer upp för din tro, de är uppfyllda redan när du tillåts ha den.
    Världsmedborgare skrev 2016-07-07 09:26:50 följande:Dessutom är det aldrig nåt vi svenskar har gjort, utan vi har historiskt kanske varit det folk som mest ifrågasatt och krävt förändringar, och vi har lyckats riktigt bra med det, klart bättre än de som envist försökt hänga kvar vid det gamla.

    Nåt perfekt samhälle kommer vi aldrig att kunna skapa, men vi kan iaf försöka skapa livsutrymme för så många som möjligt, och inte begränsa så fort det inte passar våra egna värderingar eller åsikter.

    För mig räcker det gott om vi har lagar och regler som gör det möjligt att hantera problemen och att dom strikt följer de mänskliga rättigheterna.
    Vi har förändrat vårt samhälle bort från religiös makt och ökad sekularisering, det vore ett steg bakåt i utvecklingen om religion återigen börjar prägla vårt samhälle.

    Vad tycker du om SDs förslag att skicka folkdanslag till förorten. Är det ett steg framåt i utvecklingen?
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2016-07-07 00:47:42 följande:
    jag är inte särskilt insatt i den här frågan, men betvivlar att jag skulle ändra uppfattning om jag så ägnade lång tid att sätta mig in i olika synsätt och resonemang.

    Minns jag inte fel så initierades debatten efter att det framkommit att flickor och pojkar delas upp i undervisningen.

    Jag är inte mycket för könssegregation, och jag är heller inte mycket för föräldrars rätt att kräva skolor vars inriktning är icke-sekulär.

    ett skäl till att jag gillar Sverige är att det är det mest sekulära landet i världen. Det är något jag tycker vi ska vara stolta över och den utvecklingen anser jag att vi ska värna om.
    Fair.

    Den utvecklingen har inte uppstått genom förbud och intolerans. Jag tror att du känner och tycker mer än vad du reflekterar.

    Sveriges sekulära utveckling socialt vilar på öppenhet och tolerans. Det är det som har gjort att olika grupper kan integrera med varandra utan att känna sig stigmatiserade och det är det som har fått upplysningsgemenskaper att växa fram fortare här än någon annanstans.

    Du representerar någonting helt annat. I din ringhörna hittar vi intolerans, stigmatisering och alienation.
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-07-07 13:05:16 följande:
    Vad tycker du om SDs förslag att skicka folkdanslag till förorten. Är det ett steg framåt i utvecklingen?
    Med tanke på hur de tidigare försöken att lösa förortsproblemen lyckats så kan det iallafall inte gå sämre.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-07-07 16:49:26 följande:
    Fair.

    Den utvecklingen har inte uppstått genom förbud och intolerans. Jag tror att du känner och tycker mer än vad du reflekterar.

    Sveriges sekulära utveckling socialt vilar på öppenhet och tolerans. Det är det som har gjort att olika grupper kan integrera med varandra utan att känna sig stigmatiserade och det är det som har fått upplysningsgemenskaper att växa fram fortare här än någon annanstans.

    Du representerar någonting helt annat. I din ringhörna hittar vi intolerans, stigmatisering och alienation.
    Mm, det kunde man ha använt som argument i debatten kring införandet av lagstiftning mot aga också.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?