• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-23 19:49:00 följande:
    Nu var det ju du som hittade dessa siffror om hur många lärare som skulle kunna anställas till elevernas bästa (höjda resultat, mer ordning, mer stöd till de som verkligen riskerar att få en framtid som gynnar vare sig dem själva, sina ev barn eller samhället) istället för att de tas ut som vinstutdelning.

    Är det svårt att förstå vad vinsten (pun intended) med denna stora förändring i skolan är med detta?

    Det finns en hel del som klagar på bidragssamhället då de mest utsatta får stöd, men klagar lika mycket då de minst behövande inte ska få plocka ut vinst på barnens bekostnad? 

    Jag anser det vara väl bevisat att samhällen med en omfördelningspolitik där mer av skatter går till de mest behövande minskar utanförskap, segregation, brottslighet, slavliknande sexarbeten osv och ökan samhällenas allmänna och personliga välstånd, hälsa , frihet och tillgång på kompetens.

    Är det svårt att förstå vad vinsten (pun intended) med denna stora förändring i skolan är med detta?

     
    Du skrev att det motsvarade lönen för ungefär 1000 lärare och jag kompletterade med tydligare siffror. Det spelar dock mindre roll när det inte finns 1800 fler lärare att anställa för pengarna.

    Varför har då Sverige problem på dessa områden trots ett högt skattetryck, generös omfördelningspolitik och efter två mandatperioder med en regering som stödjer och verkar för sådan politik?

    Ja, det är svårt att förstå hur vi ska få fler lärare och bättre skolresultat genom att göra saker som inte direkt lockar till yrket eller stimulerar elever i något avgörande antal för att vända trenden.

    Är det inte fantastiskt mycket enklare att dra åt snaran kring de friskolor som anses missköta sitt uppdrag?
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-07-23 20:33:10 följande:
    Du skrev att det motsvarade lönen för ungefär 1000 lärare och jag kompletterade med tydligare siffror. Det spelar dock mindre roll när det inte finns 1800 fler lärare att anställa för pengarna.

    Varför har då Sverige problem på dessa områden trots ett högt skattetryck, generös omfördelningspolitik och efter två mandatperioder med en regering som stödjer och verkar för sådan politik?

    Ja, det är svårt att förstå hur vi ska få fler lärare och bättre skolresultat genom att göra saker som inte direkt lockar till yrket eller stimulerar elever i något avgörande antal för att vända trenden.

    Är det inte fantastiskt mycket enklare att dra åt snaran kring de friskolor som anses missköta sitt uppdrag?
    Omfördelningen har minskat, de utsatta är mer utsatta, skolan har mindre resurser och de som behöver stöd får inte stöd - jämföt med hur det hantaas i Finland. Det är inte deduktiga som behöver mer stöd, det är de som har det utmanandei skolan som behöver stöd, skyddsnäten har delvis av ideologiska skäl plockats bort eller minskat - ideologi har gått för pragmatism.

    Två mandatperioder med en regering som inte regerar på sin egen budget, en ökad politisk polarisering och politiskt/ideologiskt misstänkliggörande av myndigheter, riksdag, regering där alternativhögerns springpojkar försöker upphäva en  verklighet som bygger på faktualitet och ersätta det med tyckanden om vad som är faktisk verklighet eller inte. Det finns inget annat land i världen där friskolor lever på skattepengar och tar ut dessa som vinst - det är ingenting som 2 mandatperioder ändrat på.

    Varför inte dra åt snaran på de skolor som inte sköter sitt uppdrag och samtidigt se till att skattepengar går till behövande skolor och barn istället för till vinstutag óch utdelning.  Var är slöseriombudsmannen nu - ser hen inte att skattepengar kastas bort och skulle kunna minskas eller omfördelas till där de behövs för att påverka där det kan göra skillnad för att minska utanförskap, brottslighet, arbetslöshet, missbruk, våld?

    Det här är inget kontroversiellt utan är väl belagt i forskning.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-23 21:28:12 följande:
    Omfördelningen har minskat, de utsatta är mer utsatta, skolan har mindre resurser och de som behöver stöd får inte stöd - jämföt med hur det hantaas i Finland. Det är inte deduktiga som behöver mer stöd, det är de som har det utmanandei skolan som behöver stöd, skyddsnäten har delvis av ideologiska skäl plockats bort eller minskat - ideologi har gått för pragmatism.

    Två mandatperioder med en regering som inte regerar på sin egen budget, en ökad politisk polarisering och politiskt/ideologiskt misstänkliggörande av myndigheter, riksdag, regering där alternativhögerns springpojkar försöker upphäva en  verklighet som bygger på faktualitet och ersätta det med tyckanden om vad som är faktisk verklighet eller inte. Det finns inget annat land i världen där friskolor lever på skattepengar och tar ut dessa som vinst - det är ingenting som 2 mandatperioder ändrat på.

    Varför inte dra åt snaran på de skolor som inte sköter sitt uppdrag och samtidigt se till att skattepengar går till behövande skolor och barn istället för till vinstutag óch utdelning.  Var är slöseriombudsmannen nu - ser hen inte att skattepengar kastas bort och skulle kunna minskas eller omfördelas till där de behövs för att påverka där det kan göra skillnad för att minska utanförskap, brottslighet, arbetslöshet, missbruk, våld?

    Det här är inget kontroversiellt utan är väl belagt i forskning.
    Jag förstår dig men vet inte om vi kommer längre. Det kan vara värt att prova att vrida tillbaka klockan - så att säga - genom att återgå till någonting som i högre grad liknar det som har fungerat i Sverige.

    Är dock osäker på om det rätt läge för sådana förändringar och i övrigt har du säkert snappat upp hur jag står - jag ser hellre privata skolor som alternativ. Precis som i sjukvården så är jag tveksam till hur Sverige har ordnat det och jag ser hellre två rudimentärt olika men genuina alternativ (offentligt och privat, punkt) än ett genuint (det offentliga) och någon slags halvmesyr.

    Har sällan blivit så besviken på det här området som när jag började jobba, fick god ekonomi och tänkte "- Nu kan jag ändå betala ett par tusenlappar eller så för privat tandvård och på så vis lätta på lite skattekostnader!" för att slutändan inse att det kostar lika mycket för skattebetalare vilket som.

    Sådant gör direkt ont i mig - som en konservativt funtad anarkist - då det undergräver min förmåga att göra gott i min tillvaro och känslan av att vara investerad i den. En del känner säkert så genom att betala skatt men vi är olika, själv gör jag gärna både och (det vill säga betala skatt till kärnverksamheter) och tror att det kan vara nyttigt om två genuina alternativ finns (då vi just är olika och känner oss investerade i tillvaron därefter). 

    Rolig notis om Slöseriombudsmannen, jag är helt med dig där.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-07-23 22:43:16 följande:
    Jag förstår dig men vet inte om vi kommer längre. Det kan vara värt att prova att vrida tillbaka klockan - så att säga - genom att återgå till någonting som i högre grad liknar det som har fungerat i Sverige.

    Är dock osäker på om det rätt läge för sådana förändringar och i övrigt har du säkert snappat upp hur jag står - jag ser hellre privata skolor som alternativ. Precis som i sjukvården så är jag tveksam till hur Sverige har ordnat det och jag ser hellre två rudimentärt olika men genuina alternativ (offentligt och privat, punkt) än ett genuint (det offentliga) och någon slags halvmesyr.

    Har sällan blivit så besviken på det här området som när jag började jobba, fick god ekonomi och tänkte "- Nu kan jag ändå betala ett par tusenlappar eller så för privat tandvård och på så vis lätta på lite skattekostnader!" för att slutändan inse att det kostar lika mycket för skattebetalare vilket som.

    Sådant gör direkt ont i mig - som en konservativt funtad anarkist - då det undergräver min förmåga att göra gott i min tillvaro och känslan av att vara investerad i den. En del känner säkert så genom att betala skatt men vi är olika, själv gör jag gärna både och (det vill säga betala skatt till kärnverksamheter) och tror att det kan vara nyttigt om två genuina alternativ finns (då vi just är olika och känner oss investerade i tillvaron därefter). 

    Rolig notis om Slöseriombudsmannen, jag är helt med dig där.
    I detta är slöseriombudsmannen ett skämt.

    Ett talande skämt.
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-07-23 17:42:21 följande:
    Det är det totala antalet elever och lärare i friskolor men jag har dragit av andelen friskolor som inte drivs som aktiebolag från föregående. Ser dock nu att 220 000 elever är en närmare siffra: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Valfarden-i-privat-regi/Skolan-i-privat-regi/friskolor-i-aktiebolagsform/

    Nu skrev jag dock kanske byta ort. Att förändringar förändrar är inget slippery slop-argument och inte heller eskalerar farhågorna. Förklara hur du ser en smidig övergång - för 220 000 elever och 37 000 lärare - när ett 40-årigt skollandskap plöjs om.

    I övrigt så räknar du med resurser som 1) vi vet inte existerar samt 2) resurser som vi inte har någon aning om huruvida de existerar eller inte.

    1. Det utbildas inte tillräckligt med lärare för att dessa utdelningar skulle kunna resultera i 1800 fler lärare.

    2. Vilka som ska driva alla friskolor som idag drivs som aktiebolag (76% av friskolorna) är en fråga som hänger i luften. Ska kommunerna köpa upp alla lokaler? Är de ens till salu och vart ska eleverna ta vägen om lokaler plötsligt saknas? Hur ska skolorna bemannas fullt ut om nuvarande personal inte är intresserade av förändringarna som kanske uppstår? Och så vidare.

    Det är inget litet projekt och frågan är hur högt prioriterat det borde vara i dagsläget.
    Jag ser att du pratar om 220 000 elever men då inkluderar du även elever från gymnasiet och jag vill förtydliga att friskoledebatten primärt handlar om grundskolan. I gymnasieskolan finns redan en gemensamt antagningssystem och ersättningssystemet gör det inte lika lukrativt för privata alternativ även om det förstås finns friskolegymnasier som missbrukar systemet och arrangerar gymnasium med djur- eller hästvård utan att ha djur på skolan.

    När det gäller brist på behöriga lärare så är det värt att poängtera att friskolekoncernerna i princip gjort det till en affärsidé att anställa billiga obehöriga lärare. På så sätt ökas friskolekoncernernas vinstmarginal. Trots att det formellt finns brist på behöriga lärare har nyexaminerade lärare svårt att få jobb. 

    www.dagensarena.se/essa/rapport-fran-ett-bristyrke/
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Viktor Orbán som länge hyllats av Sverigedemokraternas ledning säger nu att länder där européer och icke-européer blandas "inte längre är nationer".

    Om Kristersson får förtroendet att bilda regering med stöd av Sverigedemokraterna kommer han få se fascismen i vitögat. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon

    Spännande utveckling.

    Regeringen öppnar för att införa en slags "folkdomstol" med ledamöter utsedda av regeringen som skall besluta om vad som är demokratiskt eller inte inom media.

    Lite hederliga gamla DDR-vibbar igen från Socialdemokraterna.

    www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsserien-och-promemorior/2022/06/ds-202214/

    ledarsidorna.se/2022/07/regeringen-oppnar-for-inforande-av-politiska-folkdomstolar/


    "Mediestödsnämndens ledamöter utses av regeringen även om bland annat Bonnier Group i tidigare utredningar drivit på för att denna nämnd skall sättas samman av branschorganisationerna. Regeringen har dock valt att behålla utnämningsmakten med hänvisning till den jävsproblematik som skulle uppstå om andra aktörer förfogade över en eller fler ledamötsplatser i nämnden. 

    Det vill säga, regeringen kommer få på Svegfors förslag utrymme att utse en domstol vars beslut inte kan överklagas för att åsiktsvärdera sökande av mediestöd. "



    .

    Det blir kul att se reaktionerna från vänstern den dagens det är en SD-regering som utser ledamöterna i denna "folkdomstol" som ska bedöma om den ena eller andra mediet ska få press-stöd.
    Blå och gul
  • KillBill

    Det är illa när till och med sympatisörerna av det högernationalistiska blocket är oroliga för vad SD skulle kunna ställa till med..


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-07-25 19:26:58 följande:
    Spännande utveckling.

    Regeringen öppnar för att införa en slags "folkdomstol" med ledamöter utsedda av regeringen som skall besluta om vad som är demokratiskt eller inte inom media.

    Lite hederliga gamla DDR-vibbar igen från Socialdemokraterna.

    www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departem.../

    ledarsidorna.se/2022/07/regeringen-oppnar-for.../

    "Mediestödsnämndens ledamöter utses av regeringen även om bland annat Bonnier Group i tidigare utredningar drivit på för att denna nämnd skall sättas samman av branschorganisationerna. Regeringen har dock valt att behålla utnämningsmakten med hänvisning till den jävsproblematik som skulle uppstå om andra aktörer förfogade över en eller fler ledamötsplatser i nämnden. 

    Det vill säga, regeringen kommer få på Svegfors förslag utrymme att utse en domstol vars beslut inte kan överklagas för att åsiktsvärdera sökande av mediestöd. "


    .

    Det blir kul att se reaktionerna från vänstern den dagens det är en SD-regering som utser ledamöterna i denna "folkdomstol" som ska bedöma om den ena eller andra mediet ska få press-stöd.
    Du misstänker att en brun SD-regering inte skulle respektera de demokratiska kriterierna?

    Jag håller i så fall med dig!!

    "Utredningen föreslår att driftsstödet som har funnits sedan 1970-talet avvecklas och ersätts med ett nytt redaktionsstöd som baseras på kostnader för redaktionell personal. Fokus i det nya stödet är att det ska finnas nyhetsmedier över hela landet som bas för den lokala och regionala demokratin. Vita fläckar-stödet förs in som en del av redaktionsstödet.


    Redaktionsstödet blir en del av ett teknikneutralt mediestöd som regleras i en ny lag, där det bland annat införs ett villkor om att stöd inte får ges till medier vars publicistiska verksamhet står i strid med grunderna för det demokratiska styrelseskicket."


    via.tt.se/pressmeddelande/mediestodsnamnden-fordelar-driftsstod-for-2022&releaseId=3313094

    "

    Mediestödsnämnden har vid ett sammanträde den 8 december beslutat om fördelningen av driftsstöd för 2022. Nämnden beviljar 66 tidningar stöd och två av dessa, Fempers Nyheter och Bulletin, är nya tidningar.


    Det var totalt 82 tidningarna som sökte stöd för 2022 och mediestödsnämnden beviljar nu stöd till 66 av dessa. De tidningar som ännu inte har behandlats kommer att hanteras vid nämndens sammanträde den 23 februari 2022.


    Bland de nya tidningarna som nu beviljats driftsstöd för första gången finns Fempers Nyheter och Bulletin, två helt digitala tidningar, som får stöd retroaktivt för en del av 2021 och för 2022.


    Driftsstödet är ett rättighetsstöd, det vill säga att om tidningen uppfyller alla kriterier får den stöd och under 2021 delade mediestödsnämnden ut drygt 678 miljoner kronor. Stödets söks årligen och betalas ut månadsvis i förskott till de tidningar som beviljas stöd"


    www.mprt.se/om-oss/om-verksamheten/vara-namnder/

    "Inom vår myndighet finns två självständiga beslutandeorgan - granskningsnämnden för radio och tv samt mediestödsnämnden. Nämnderna består av ledamöter från olika delar av mediebranschen och akademin och de tillsätts av regeringen.


    MPRT fungerar som ett kansli åt nämnderna, det vill säga att det är vi som tar emot och handlägger alla ansökningar och anmälningar. Själva besluten fattas sedan av nämnderna som sammanträder regelbundet under året - antingen i våra lokaler eller via digitala möten.

    ...


    Mediestödsnämnden beslutar och fördelar press- och mediestödet som är statens ekonomiska stöd till nyhetsmedier. Det finns fem olika ekonomiska stöd att söka och ansökningsperioderna för dessa meddelas på sidorna för respektive stöd. Myndigheten tar emot och handlägger alla ansökningar medan det är nämnden som beslutar om stödet ska beviljas.


    MSN består av en ordförande, en vice ordförande och högst tolv ledamöter. Alla utses av regeringen och ordförande samt vice ordförande ska vara eller ha varit domare."

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-med-instruktion-for-myndigheten-for_sfs-2020-879

    "


    30 §   Regeringen utser för en bestämd tid ordförande, vice ordförande samt andra ledamöter och ersättare i granskningsnämnden för radio och tv.


    Nämndens ledamöter ska utses för en period om fyra år, om inte särskilda skäl föranleder en kortare period. För att samtliga ledamöter inte ska utses vid samma tillfälle ska minst tre och högst fyra av ledamöterna utses vartannat år.


    Om en ledamot slutar innan förordnandet löper ut ska en ny ledamot utses för den tid som återstår av den entledigade ledamotens förordnande.


    Nämndens ledamöter och ersättare får omförordnas.


    31 §   Regeringen utser för en bestämd tid ordförande, vice ordförande samt andra ledamöter i mediestödsnämnden."

  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-07-25 19:26:58 följande:
    Spännande utveckling.

    Regeringen öppnar för att införa en slags "folkdomstol" med ledamöter utsedda av regeringen som skall besluta om vad som är demokratiskt eller inte inom media.

    Lite hederliga gamla DDR-vibbar igen från Socialdemokraterna.

    www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departem.../

    ledarsidorna.se/2022/07/regeringen-oppnar-for.../

    "Mediestödsnämndens ledamöter utses av regeringen även om bland annat Bonnier Group i tidigare utredningar drivit på för att denna nämnd skall sättas samman av branschorganisationerna. Regeringen har dock valt att behålla utnämningsmakten med hänvisning till den jävsproblematik som skulle uppstå om andra aktörer förfogade över en eller fler ledamötsplatser i nämnden. 

    Det vill säga, regeringen kommer få på Svegfors förslag utrymme att utse en domstol vars beslut inte kan överklagas för att åsiktsvärdera sökande av mediestöd. "


    .

    Det blir kul att se reaktionerna från vänstern den dagens det är en SD-regering som utser ledamöterna i denna "folkdomstol" som ska bedöma om den ena eller andra mediet ska få press-stöd.
    Jag förstår att SDs vurmare ön rädda för att om de i vanlig ordning '"ignorerar eller motverkar allmänt vedertagna etiska hänsyn” inte beviljas stöd. Den som inte ”generellt uppfyller rimliga krav på tillförlitlighet och relevans för att vara av vikt för demokratin i bevakningsområdet” kan inte komma i fråga för stöd. Mediestöd ska heller inte ”lämnas vid förekomsten av tryck- eller yttrandefrihetsbrott, exempelvis hets mot folkgrupp”. 
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?