• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • MariaC
    Popetot skrev 2015-09-23 22:10:23 följande:

    Jag har inga mått på min mans men hans var normalstora däremot var fsh värdet förhöjt. Ska ni göra biopsi lizaa?


    Vad låg din mans förhöjda fsh värde på, Popetot?
  • MariaC
    lizaa skrev 2015-09-23 20:32:00 följande:

    Hej. Min kille hadde 0 i spermier provet.

    Och läkaren sa Att Han hadde rätt små testiklar.

    Lät som på läkaren Att Det var Kört. :(

    Hur små är era killars testiklar?

    Ena på min kille är ca 3.5-4 cm o den andra ca 1.5-2 cm.


    Ingen har kollat på min mans testiklar än trots två läkarbesök.... Tråkigt att höra att de inte hittade spermier...vet hur det känns..... men det finns flera steg till innan det är kört. Vilket sjukhus går ni på?
  • MariaC

    Fick svar på min sambos kromosomanalys idag:

    "Normal manlig kromosomanalys"

    Känns så skönt!!

  • 999
    MariaC skrev 2015-09-28 16:44:14 följande:

    Fick svar på min sambos kromosomanalys idag:

    "Normal manlig kromosomanalys"

    Känns så skönt!!


    Skönt! Ett steg närmare...
  • Popetot

    Vi har äntligen fått svar från läkarna. Inga cellförändringar. Han är frisk! Nu kan vi "bara" fokusera på ivf. Hoppas det går fort, vi fick mail om de infrusna spermierna. Tydligen 5 strån. Vet någon vad det innebär?

  • MariaC
    Popetot skrev 2015-10-01 13:48:24 följande:

    Vi har äntligen fått svar från läkarna. Inga cellförändringar. Han är frisk! Nu kan vi "bara" fokusera på ivf. Hoppas det går fort, vi fick mail om de infrusna spermierna. Tydligen 5 strån. Vet någon vad det innebär?


    Men så underbart att han är friskförklarad!! Vilken lättnad för er!

    Vet inte vad det innebär. Typiskt sjukvården att skicka ut sån info utan att förklara vad det innebär....

    Skriv gärna här när du vet :)
  • Hannis83

    Då är vi på g och det känns så bra :) Idag var första samtalet med läkaren och vi har lagt upp en plan. Det blir två inseminationer och skulle det inte bli någon lite böna efter dessa kör vi vidare på IVF. Nu håller vi alla tummar och tår på att det blir en relativt kort resa och inga större gupp längs vägen :)

  • Charlie310

    Vad jag har letat efter en tråd dom denna i ett halv år, finns väldigt lite trådar om manlig infertilitet. Skönt att hitta några som befinner sig i en liknande situation som oss( förstå mig rätt)

    Vi påbörjade våran utredning i mars, fick konstaterat att det inte fanns några spermier. I juni började sambon med hormonbehandling i 2 månader och i början på september åkte vi ner till Falun för ivf. Dock hittade dom få och slöa spermier så mina ägg fick frysas in. Har fått tid den 8:e december igen så nu ska han fortsätta med sprutorna. Skulle tydligen hålla tankarna för andra alternativ öppet, så vågar inte tro att det kommer gå vägen denna gång.

  • 999
    Charlie310 skrev 2015-10-07 20:21:27 följande:

    Vad jag har letat efter en tråd dom denna i ett halv år, finns väldigt lite trådar om manlig infertilitet. Skönt att hitta några som befinner sig i en liknande situation som oss( förstå mig rätt)

    Vi påbörjade våran utredning i mars, fick konstaterat att det inte fanns några spermier. I juni började sambon med hormonbehandling i 2 månader och i början på september åkte vi ner till Falun för ivf. Dock hittade dom få och slöa spermier så mina ägg fick frysas in. Har fått tid den 8:e december igen så nu ska han fortsätta med sprutorna. Skulle tydligen hålla tankarna för andra alternativ öppet, så vågar inte tro att det kommer gå vägen denna gång.


    Hej. Vad är det för hormonsprutor han fått och varför? Är det pga låg testosteron/fsh-värde?
  • Charlie310

    Pregnyl (FSH) och bemfola (hcg). Tror det var så, googla så står det på fass. Jag kommer inte alls ihåg hur hans provresultat såg ut, ska fråga han när han kommer. Hela den här karusellen har gjort då man glömt det mest, ångrar att jag inte antecknat...

Svar på tråden Avsaknad av spermier