• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Kajsakaj
    MariaC skrev 2016-01-08 09:22:42 följande:

    Ja, vi blev överlyckliga!

    Glömde skriva att min sambo även hade ett högt FSH värde så det i kombination med testiklarna gjorde att läkaren var väldigt skeptisk.

    Vet inte varför han drabbats av detta. Ska fråga det när vi ska träffa läkaren nästa vecka.


    Förstår det! Jag hoppas att vi får samma överraskning :)

    Har han några andra symtom, mer än små testiklar? Har ni gjort kromosomanalys eller kollat testosteronnivå?
  • MariaC
    Kajsakaj skrev 2016-01-08 10:15:20 följande:

    Förstår det! Jag hoppas att vi får samma överraskning :)

    Har han några andra symtom, mer än små testiklar? Har ni gjort kromosomanalys eller kollat testosteronnivå?


    Allt är kollat. Det var bara FSH värdet som var högt, allt annat var normalt! Men pga att spermierna var få och långsamma så kommer vi göra Mikro-tese för att läkaren ska kunna handplocka de absolut bästa spermierna, då ökar chanserna väldigt mkt att det ska ta sig...

    Håller tummarna för er!!!!
  • Kajsakaj

    Tror nog vi har lite sämre chanser tyvärr. Men hoppas kan man alltid göra :) försöker jobba med det. Att det är okej att hoppas på något. Jag tar nästan ut det värsta i förskott för att slippa bli besviken haha.

  • lompan

    MariaC fick ni mikrotese gratis eller gör ni den privat? minns inte vad du skrev tidigare?

    Min man hade också högt FSH värdet - vilket visade på att kroppen försökte kickstarta igång spermie produktionen.

  • MariaC
    lompan skrev 2016-01-08 20:08:20 följande:

    MariaC fick ni mikrotese gratis eller gör ni den privat? minns inte vad du skrev tidigare?

    Min man hade också högt FSH värdet - vilket visade på att kroppen försökte kickstarta igång spermie produktionen.


    Det finns bara en läkare i hela Sverige som utför Mikro-tese och han arbetar på Carlanderska. Vi betalar själva fast med bruttolöneavdrag. Gjorde även biopsin där men utredningen via landstinget.
  • 999
    lompan skrev 2016-01-08 20:08:20 följande:

    MariaC fick ni mikrotese gratis eller gör ni den privat? minns inte vad du skrev tidigare?

    Min man hade också högt FSH värdet - vilket visade på att kroppen försökte kickstarta igång spermie produktionen.


    Vill även tillägga till det MariaC skrev att man kan gå mikrotesen bekostat av sitt landsting. I vårt fall så vill inte landstinget bekosta det, trots att de inte kan göra mer för oss. Så vi kommer bekosta det själva. Det bli 52000 kr för IVF-behandlingen och mikrotesen samt kostnaderna för mediciner. Även om inga spernier hittades via biopsin så vill de på Carlanderska att man gör IVF i samband med mikrotese så att man kan befrukta de utplockat äggen direkt ifall spermier hittas via mikro-tesen, för de klarar inte att frysas. Eller de kanske klarar det men det är inte en risk man tar. Så jag kommer IVF-behandlas trots att man inte ens vet om min mans testiklar innehåller några spermier överhuvudtaget. Och samma dag som mikrotesen så kommer de plocka mina ägg. Om inga spernier hittas så kommer jag nog välja att frysa äggen och fundera på hur vi ska gå vidare. Kanske väntar vi några år och hoppas att forskningen gått så pass framåt att man kan skapa spermier från mannens hudceller (det forskas om det nu och har gjort i några år). Men det lär nog dröja antar jag.

    Och som MariaC skrev så är det en enda läkare i hela Sverige som utför det och han finns på Carlanderska som är en privat klinik.
  • Kvinna84a

    Hej! Hoppar in här om det är ok..

    Vi gjorde 2 ivf försök under hösten pga att min sambo har få rörliga såermier..sen ville de inte göra ett till försök innan de undersökt min sambo igen. Han fick provsvaren igår.. Läkaren sa att det troligtvis är medfött och inte mycket att göra åt. Hormonerna hans såg bra ut så ingen behandling behövs. Han fick tips på några tabletter han ska prova i 3månader.

    Vi inväntar samtal från ivf kliniken för att höra om vi ska göra ett försök till eller om chanserna är för små.

    Känner mig tom..

    Hur funkar det med donator, någon som vet?

    Imponerad av alla starka kvinnor och män som kämpar med detta!

  • MariaC
    999 skrev 2016-01-08 21:49:40 följande:

    Vill även tillägga till det MariaC skrev att man kan gå mikrotesen bekostat av sitt landsting. I vårt fall så vill inte landstinget bekosta det, trots att de inte kan göra mer för oss. Så vi kommer bekosta det själva. Det bli 52000 kr för IVF-behandlingen och mikrotesen samt kostnaderna för mediciner. Även om inga spernier hittades via biopsin så vill de på Carlanderska att man gör IVF i samband med mikrotese så att man kan befrukta de utplockat äggen direkt ifall spermier hittas via mikro-tesen, för de klarar inte att frysas. Eller de kanske klarar det men det är inte en risk man tar. Så jag kommer IVF-behandlas trots att man inte ens vet om min mans testiklar innehåller några spermier överhuvudtaget. Och samma dag som mikrotesen så kommer de plocka mina ägg. Om inga spernier hittas så kommer jag nog välja att frysa äggen och fundera på hur vi ska gå vidare. Kanske väntar vi några år och hoppas att forskningen gått så pass framåt att man kan skapa spermier från mannens hudceller (det forskas om det nu och har gjort i några år). Men det lär nog dröja antar jag.

    Och som MariaC skrev så är det en enda läkare i hela Sverige som utför det och han finns på Carlanderska som är en privat klinik.


    Tack för ditt tillägg. Tror inte landstinget skulle bekosta för oss heller för de har ju hittat spermier vid biopsin. Då skulle de nog bara erbjuda biopsi igen...

    Förstår utifrån det du skriver att ni bestämt er för att göra Mikro-tese? Håller tummarna så hårt för er!!!!!!
  • GoC

    Behöver hjälp här! Vad gäller spermiedonation.... Vad är det som gäller egentligen. Får donatorn ge upphov till max sex barn eller sen familjer och inget maxantal på barn. Vad har ni hört? Vår läkare säger sex familjer och hur många barn man vill i varje familj... Dvs kanske 12 barn i af... Och så har ju kanske donatorn egna barn... Men när jag läser om det BÖR sjukhusen följa rekommendationen om max 6 barn... Vad gäller i örebro?

Svar på tråden Avsaknad av spermier