• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • lompan
    Snövit1 skrev 2016-06-10 18:47:15 följande:

    Hej,

    Ok tack för att du delar med dig. Och vad kul att du ruvar. Jag håller tummarna för er. Undrar också hur länge ni fick vänta på donation?


    Det var över ett års väntetid så vi tog lån på huset och gjorde det utomlans. Jag kan verkligen rekommendera att INTE vänta om man bestämt sig för donation och om man har råd att ta ett lån, för oss kostar det 100 kr i månaden och vi lånade på huset på 100000, hoppas vi inte behöver använda allt. Jag klarade psykiskt inte att vänta mer, som redan gjort en ett år lång utredning.
  • lompan
    999 skrev 2016-06-10 18:58:14 följande:

    Tack för att du delar med dig. Håller tummarna för att du får ett pluss på testdagen! Jag vet inte om jag frågat dig förut så med risk att upprepa mig; var det svårt att acceptera att ni behövde använda er av donator? Hur har det känts nu under hela den här processen?


    Vi hade inte svårt att acceptera, men det är svårt att greppa om man säger så. Jag undrar hur den kommer se ut och vilka egenskaper den kommer ha, som alla andra undrar även biologiska.

    Jag känner mig glad och lycklig att äntligen kanske få vårat efterlängtade barn och även rädd att misslyckas. Tror man är traumatiserad efter alla dåliga besked som man fått tidigare! Berätta hur du känner inför donation? Ja nej? Varför?
  • Snövit1
    lompan skrev 2016-06-10 19:04:00 följande:

    Det var över ett års väntetid så vi tog lån på huset och gjorde det utomlans. Jag kan verkligen rekommendera att INTE vänta om man bestämt sig för donation och om man har råd att ta ett lån, för oss kostar det 100 kr i månaden och vi lånade på huset på 100000, hoppas vi inte behöver använda allt. Jag klarade psykiskt inte att vänta mer, som redan gjort en ett år lång utredning.


    Okej. Får man fråga vart ni gjort det?
  • lompan
    Snövit1 skrev 2016-06-10 23:15:40 följande:
    Okej. Får man fråga vart ni gjort det?
    vi gör det i finland, då det är närmast för oss. tar 3 timmar med bil till kliniken. hade jag bott söder ut hade jag nog valt att åka till Danmark.I finland pratar de dessutom svenska vilket jag tycker är en fördel!
  • 999
    lompan skrev 2016-06-10 19:12:25 följande:
    Vi hade inte svårt att acceptera, men det är svårt att greppa om man säger så. Jag undrar hur den kommer se ut och vilka egenskaper den kommer ha, som alla andra undrar även biologiska.

    Jag känner mig glad och lycklig att äntligen kanske få vårat efterlängtade barn och även rädd att misslyckas. Tror man är traumatiserad efter alla dåliga besked som man fått tidigare! Berätta hur du känner inför donation? Ja nej? Varför?
    Har svårt att acceptera det alternativet, jag har svårt att acceptera att vi kanske inte kan få barn som blir hälften jag, hälften min man. Jag vill ha barn som delar både mina och min mans gener, även om jag inte kan sätta fingret på varför det är så viktigt med gener, för egentligen betyder det ju inte så mycket... 
  • lompan
    999 skrev 2016-06-11 20:03:54 följande:

    Har svårt att acceptera det alternativet, jag har svårt att acceptera att vi kanske inte kan få barn som blir hälften jag, hälften min man. Jag vill ha barn som delar både mina och min mans gener, även om jag inte kan sätta fingret på varför det är så viktigt med gener, för egentligen betyder det ju inte så mycket... 


    Ja alltså det önskar man ju så hjärtat brinner, men du måste till slut ta ett val då att det kanske inte blir några barn. Men endel känner ju att det får vara så då. Känner du att du hellre är utan barn om ni inte kan få ett tillsammans?
  • 999
    lompan skrev 2016-06-11 20:31:16 följande:
    Ja alltså det önskar man ju så hjärtat brinner, men du måste till slut ta ett val då att det kanske inte blir några barn. Men endel känner ju att det får vara så då. Känner du att du hellre är utan barn om ni inte kan få ett tillsammans?
    Jag kan inte tänka mig ett liv utan barn, då skulle jag förbli olycklig resten av mitt liv. Och jag vill inte lämna min man, så då står jag inför det alternativ som jag har så svårt att acceptera. För ett tag sen kände jag att jag hellre skulle vilja leva barnlöst än att välja att ta emot donerade spermier. Idag känner jag lite annorlunda. Så jag har väl tagit några steg i rätt riktning i alla fall, jag skriver "rätt" för att jag verkligen, verkligen skulle vilja acceptera spermadonation. 
  • lompan
    999 skrev 2016-06-11 20:38:41 följande:

    Jag kan inte tänka mig ett liv utan barn, då skulle jag förbli olycklig resten av mitt liv. Och jag vill inte lämna min man, så då står jag inför det alternativ som jag har så svårt att acceptera. För ett tag sen kände jag att jag hellre skulle vilja leva barnlöst än att välja att ta emot donerade spermier. Idag känner jag lite annorlunda. Så jag har väl tagit några steg i rätt riktning i alla fall, jag skriver "rätt" för att jag verkligen, verkligen skulle vilja acceptera spermadonation. 


    Varför tycker du att någon annans sperma skulle vara svårt?

    Jag själv tycker att det känns svårt just för att kag skulle vilja veta om det är en hygglig människa, min läkare försäkrade mig om att dom inte använder sperma om dom själv inte skulle vilja ta emot dom - alltså om personen är helt frisk men "känns" konstig. Då kom jag över det tankespåret, så nu har jag inga problem. Jag kommer älska barnet vem det än blir oavsett.
  • 999
    lompan skrev 2016-06-11 21:23:43 följande:
    Varför tycker du att någon annans sperma skulle vara svårt?

    Jag själv tycker att det känns svårt just för att kag skulle vilja veta om det är en hygglig människa, min läkare försäkrade mig om att dom inte använder sperma om dom själv inte skulle vilja ta emot dom - alltså om personen är helt frisk men "känns" konstig. Då kom jag över det tankespåret, så nu har jag inga problem. Jag kommer älska barnet vem det än blir oavsett.
    Av den enkla anledningen att det inte är min mans spermier, jag vill att vårt barn ska vara hälften han, hälften jag. Och att slippa fundera över att barnet delar gener med en främmande man. Allra helst önskar jag att vi hade kunnat få barn som de allra flesta, bara att inte kunna det är en stor sorg! 
  • Jadu

    Ringde sahlgrenska idag,vi har plats 8 i kön så hon trodde vi skulle få en tid sep/okt. Så nu ska vi koppla bort detta och njuta av sommaren så hösten kan komma fort. Första gången jag "längtar" till hösten.

Svar på tråden Avsaknad av spermier