• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • todo nada
    Tom Araya skrev 2015-10-12 14:29:47 följande:

    Liberalt, jämfört med vad, ett konservativt teologiskt styre eller utefter västerländsk syn på demokrati och liberalism?

    Saudi har naturligtvis ett intresse av att ha ett konservativt teologiskt styre, men USA har inte det, de är bara intresserade av att kommunism inte ska sprida sig. USA har inte medvetet hjälpt någon till makten, tvärt om har de hjälp till i kampen mot makt de inte gillar, de satt inte och såg på när talibanerna tog makten heller...

    Jag är övertygad om att USA's intressen här sammanfaller med en majoritet av afghanernas.


    Saudi har intresse i det, helt rätt. Och USA har intressen i Saudi. De gavs möjligheten till att investera i Aftghanistan, men avböjde vilket gjorde att dåvarande kungen öppnade upp för Sovjet att investera istället.

    USA har inte medvetet hjälpt någon till makten?

    "Kommunistregimen utmanades av den USA- och Pakistanstödda mujaheddingerillan. Genom CIA utbildades och beväpnades minst 35 000 mujaheddinsoldater."

    (sv.m.wikipedia.org/wiki/Afghanistan)

    "Rebellerna stöddes av USA, som såg det som en del av det kalla kriget."

    (sv.m.wikipedia.org/wiki/Afghansk-sovjetiska_kriget)

    " CIA investerade miljardtals dollar på vapen och utbildning av vad man kallade afghanska frihetskämpar. Bland annat fick afghanerna hjälp av CIA med Stinger-robotar för nedskjutning av de ryska Hind-helikoptrarna.[16] Även från andra muslimska länder anslöts sig många frivilliga som också blev tränade av CIA. En av dessa frivilliga var den sedermera ökände Usama bin Ladin"

    (sv.m.wikipedia.org/wiki/Afghansk-sovjetiska_kriget)

    40 miljarder dollar under 10 års tid bidrog USA med till gerillarörelsen. Väldigt generöst bidragande för att inte vilja bidra till att dessa skulle få makten i Aftghanistan.
  • Fjonken
    Världsmedborgare skrev 2015-10-12 14:45:45 följande:
    Det där är en motsägelse som du nog är rätt ensam om, gör du om kommunism till diktatur så är det inte längre nån kommunism.
    Nej jag är ingen anhängare av kommunism, lika lite som jag är anhängare av fascism eller nazism.
    Jag menar bara att det är onödigt att påföra en idéologi nåt den inte står för.

    Den enda någorlunda korta, begripliga och vettiga förklaringen på kommunism tycker jag faktiskt NE har lyckats tota ihop. Det att egendom bör vara gemensam eller åtminstone jämnt fördelad i samhället.
    Kommunism är en utopi som inte fungerar i verkligheten. Alla kända försök med kommunism har fastnat i stadiet "Proletariatets diktatur".  sv.wikipedia.org/wiki/Proletariatets_diktatur

    Därför innebär kommunism i praktiken diktatur. En hårdför diktatur dessutom. 
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2015-10-12 14:55:41 följande:
    Möjligen är det så, men av det skälet att kommunism inte kan existera på annat sätt, eftersom det förutsätter alla är med på det, vilket är en utopi och då kvarstår bara alternativet tvång genom diktatur.


    Ok, men om vi ska definera en idéologi så behöver vi väl ändå inte peka på misslyckade varianter.
    Eg finns det väl ingen idéologi som fungerar riktigt bra, det blir alltid en kompromiss beroende på förutsättningarna och förstås makthavarna.

    Min egen idéologi, är att ett land ska ha en stark ryggrad som ska skötas av oss/staten, och som ska fungera som en typ av serviceinrättning till alla boende och verkande i landet.
    Ryggraden ska bestå av det vi alla tvingas eller behöver nyttja, d.v.s sån´t som utbildning, vård, elbehovet och infrastrukturen, även viss kommunikation måste ingå.., allt annat kan det privata ta hand om.
  • Tom Araya
    todo nada skrev 2015-10-12 15:07:57 följande:
    Saudi har intresse i det, helt rätt. Och USA har intressen i Saudi. De gavs möjligheten till att investera i Aftghanistan, men avböjde vilket gjorde att dåvarande kungen öppnade upp för Sovjet att investera istället.

    USA har inte medvetet hjälpt någon till makten?

    "Kommunistregimen utmanades av den USA- och Pakistanstödda mujaheddingerillan. Genom CIA utbildades och beväpnades minst 35 000 mujaheddinsoldater."

    (sv.m.wikipedia.org/wiki/Afghanistan)

    "Rebellerna stöddes av USA, som såg det som en del av det kalla kriget."

    (sv.m.wikipedia.org/wiki/Afghansk-sovjetiska_kriget)

    " CIA investerade miljardtals dollar på vapen och utbildning av vad man kallade afghanska frihetskämpar. Bland annat fick afghanerna hjälp av CIA med Stinger-robotar för nedskjutning av de ryska Hind-helikoptrarna.[16] Även från andra muslimska länder anslöts sig många frivilliga som också blev tränade av CIA. En av dessa frivilliga var den sedermera ökände Usama bin Ladin"

    (sv.m.wikipedia.org/wiki/Afghansk-sovjetiska_kriget)

    40 miljarder dollar under 10 års tid bidrog USA med till gerillarörelsen. Väldigt generöst bidragande för att inte vilja bidra till att dessa skulle få makten i Aftghanistan.
    Jo, fast syftet var ju inte att mujahedin eller talibanerna skulle komma till makten.
  • Micke
    Världsmedborgare skrev 2015-10-12 09:56:09 följande:
    Nu motsäger du dig själv, de resenärer som kommer hit kan ha varit vart som helst i Världen tidigare, och då blir ju ditt påstående om polio minst lika relevant för dessa.

    Och du kan vara helt säker på att det reser betydligt fler till omr med smittsamma sjukdomar, än det kommer hit flyktingar., och ingen av de som reser "normalt" genomgår en läkarkontroll när dom kommer till Sverige.
    Nej jag säger inte emot mig själv.
    Smittspridningen är större i områden där man bor tätt och har sämre möjligheter till bra hygien. 

    De som reser "normalt" till områden med högre risk vaccinerar sig. Detta är ngt som av naturliga skäl ofta blir eftersatt i krigsområden. 

    Jag skrev: "Nu med tältläger och extremt trånga flyktingmottagningar, där många inte är vaccinerade, så ser jag en risk att det kommer att spridas sjukdomar främst inom flyktinggruppen då."

    Detta får du för dig att försöka motbevisa med en länk, där du antagligen inte ens läste vad som stod: 

    "För asylsökande flyktingar som bor på anläggningsboende kan risken för smittspridning av infektionssjukdomar vara högre på boendet. Ovaccinerade barn som har nära kontakt kan till exempel smittas av mässling eller hepatit B. Tuberkulos kan spridas mellan nära familjemedlemmar och barn. Att på anläggningsboendet leva tätt ihop och dela hygienutrymmen och kök kan också i vissa fall medföra spridning av mag- och tarminfektioner och skabb eller löss." 

    Samt: 
    "För några av infektionssjukdomarna (tuberkulos, hiv, hepatit B och hepatit C) utgör utlandsfödda personer majoriteten av de fall som anmäls i falldatabasen." 

      


    Jag har aldrig påstått att risken för den svenska befolkningen skulle vara speciellt hög, däremot just att "inom flyktinggruppen" blir risken högre. 

    Så jag antar att du läser det du vill läsa, och blundar för resten. 
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2015-10-12 15:18:41 följande:
    Ok, men om vi ska definera en idéologi så behöver vi väl ändå inte peka på misslyckade varianter.
    Eg finns det väl ingen idéologi som fungerar riktigt bra, det blir alltid en kompromiss beroende på förutsättningarna och förstås makthavarna.
    Jag tycker det är viktigt att poängtera hur saker och ting fungerar eller inte fungerar i praktiken, inte bara i teorin.
    Världsmedborgare skrev 2015-10-12 15:18:41 följande:
    Min egen idéologi, är att ett land ska ha en stark ryggrad som ska skötas av oss/staten, och som ska fungera som en typ av serviceinrättning till alla boende och verkande i landet.
    Ryggraden ska bestå av det vi alla tvingas eller behöver nyttja, d.v.s sån´t som utbildning, vård, elbehovet och infrastrukturen, även viss kommunikation måste ingå.., allt annat kan det privata ta hand om.
    Lite så jag tänker också.


  • todo nada
    Tom Araya skrev 2015-10-12 17:07:08 följande:

    Jo, fast syftet var ju inte att mujahedin eller talibanerna skulle komma till makten.


    Vad skulle syftet annars vara?
  • Gert

    Barnminister Åsa Regnér poserar med ett ensamkommande flyktingbarn. 


    Give ´em Hell!
  • Tom Araya
    todo nada skrev 2015-10-12 17:19:07 följande:
    Vad skulle syftet annars vara?
    Det är väl redan konstaterat? Vilka var det man kämpade mot?
  • Gert
    KillBill skrev 2015-10-06 21:57:23 följande:

    Du och dina överdrifter, 50 000 flyktingar på en månad..

    I Finland, som är mindre land än Sverige fanns det fram till i år knappt 200 000 invandrare. En ökning med 50 000 invandrare/flyktingar innebär alltså att det totala antalet invandrare i Finland har ökar med 25% på bara ett år.


    I Sverige finns det ca 2 miljoner invandrare. Om vi skulle ha haft lika kraftig ökning av antalet invandrare/flyktingar som Finland  så skulle antalet invandrare/flyktingar behövt öka med 500 000 i år för att motsvara Finlands ökning. 


    Närmare 40.000 flyktingar har sökt asyl i Sverige sedan 1 september men polisen anser att lika många kan ha kommit till Sverige och som inte har sökt asyl.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-flyktingar-forsvinner-utan-att-soka-asyl

    Kanske 80 000 flyktingar på drygt en månad hare kommit till Sverige. Vad säger du om det?
    Give ´em Hell!
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?