• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Flash Gordon
    suziz skrev 2015-11-04 22:30:28 följande:
    När det kommer mer tillförlitliga sätt att kontrollera en persons ålder så ska det absolut användas för att säkerställa att ensamkommande barn är under 18 år.

    Sen att säga att tre av fyra ljuger om sin ålder är ju fel om testet bara görs när tvivel om ålder har uppstått, det framgår alltså inte i artikeln hur många av de ensamkommande som testas.


    Ålderstester är inte till för att fastställa en exakt ålder.

    De är till för att ge sannolikheten för att en person är över eller under 18 år. Detta för att ge ett bättre underlag för slutlig bedömning av ålder.

    Det är aldrig det medicinska testet ensamt som avgör utan beslutet tas av en handläggare på helheten.
  • felix le chat

    Jag pratade med släkt i Haparanda och många av dom Irakier och Somalier som åkte över gränsen
    till Finland i höstas är nu påväg tillbaka till Sverige då Finland beslutat att inte ge asyl till Irakier
    och Somalier.

    Även Afganer i Tyskland skall enligt nyheterna vara på väg från Tyskland till Sverige då
    Tyskarna infört ny bedömning av lägen i Afganistan och börjat flyga hem Afganer.

  • Flash Gordon
    felix le chat skrev 2015-11-05 13:24:19 följande:
    Jag pratade med släkt i Haparanda och många av dom Irakier och Somalier som åkte över gränsen
    till Finland i höstas är nu påväg tillbaka till Sverige då Finland beslutat att inte ge asyl till Irakier
    och Somalier.

    Även Afganer i Tyskland skall enligt nyheterna vara på väg från Tyskland till Sverige då
    Tyskarna infört ny bedömning av lägen i Afganistan och börjat flyga hem Afganer.
    Och samtidigt talar Löfvén om att han vill ha EU:s hjälp att kasta ut 50000 av dem.

    Logiken?
  • suziz
    Flash Gordon skrev 2015-11-05 12:12:21 följande:
    Ålderstester är inte till för att fastställa en exakt ålder.

    De är till för att ge sannolikheten för att en person är över eller under 18 år. Detta för att ge ett bättre underlag för slutlig bedömning av ålder.

    Det är aldrig det medicinska testet ensamt som avgör utan beslutet tas av en handläggare på helheten.
    Ja, och på detta sätt testas ju även de ensamkommande som kommer till Sverige eller hur?

    Jag är inte emot tester, tvärtom, men det har varit kritik mot testerna då de inte är exakta så det vore ju bra om det kom bättre sätt att testa ålder på.
  • felix le chat
    Flash Gordon skrev 2015-11-05 13:31:41 följande:
    Och samtidigt talar Löfvén om att han vill ha EU:s hjälp att kasta ut 50000 av dem.

    Logiken?
    Det är ett spel för folket att han begär hjälp av EU

    1. Inget land är villig att ta emot ens 1.000 st

    2. Ingen av flyktingarna kommer frivilligt lämna Sverige för annat land
    om vi inte ens får av dom av bussen i Dalarna hur tusan skall vi lyckas få på dom på
    en buss eller flyg till annat land.

    Detta gäller även alla dom tusentals som kommer få avslag. Inte tusan åker dom tillbaka
    dom överklagar i 10 år och efter det sista försöket misslyckas så åker dom till annat EU land
    och söker där.
  • Flash Gordon
    suziz skrev 2015-11-05 13:32:53 följande:
    Ja, och på detta sätt testas ju även de ensamkommande som kommer till Sverige eller hur?

    Jag är inte emot tester, tvärtom, men det har varit kritik mot testerna då de inte är exakta så det vore ju bra om det kom bättre sätt att testa ålder på.
    Bara om de sökande själva så önskar.

    Det borde vara omvänt.

    Antingen obligatoriskt (det skulle skrämma bort flest fuskare) eller att MigVerket får bestämma om det skall göras.

    Men i huvudsak vänder jag mig mot bilden av att testerna är till för att sätta en exakt ålder. De är till för att avgöra sannolikheten att en person är över eller under 18.

    Stor skillnad.
  • felix le chat
    Flash Gordon skrev 2015-11-05 13:38:11 följande:
    Bara om de sökande själva så önskar.

    Det borde vara omvänt.

    Antingen obligatoriskt (det skulle skrämma bort flest fuskare) eller att MigVerket får bestämma om det skall göras.

    Men i huvudsak vänder jag mig mot bilden av att testerna är till för att sätta en exakt ålder. De är till för att avgöra sannolikheten att en person är över eller under 18.

    Stor skillnad.
    Våra granländer, Danmark, Norge, Finland har ålderstester sedan länge och nästa inga ensamkommande
    Även Tyskland har tester och väldigt få ensamkommande.

    Orsaken till att alla vill hit är just att 100 % får stanna. Permanent.

Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?