• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • K Kalle
    Extrem mjölk skrev 2015-12-07 12:39:11 följande:

    Hur många handlar mest om hur mycket våld och kriminalitet vi önskar på gatan och hur lite välfärd vi önskar våra barn.


    Finns väl egentligen ingen begränsning, monterar vi ner Sverige så kan millioner få plats på ytan vi har.


     


    Det är därför centern är för detta generösa mottagande. De vill ha bort välfärden.
  • Flash Gordon
    skärpdig skrev 2015-12-07 11:28:56 följande:
    Jaså? Konstigt då att SCB i veckan släppte Sveriges nationalräkenskaper som visar att BNP sedan 2014 ökat med 3,9% och sedan 1993 ökat med 52% - trots en befolkningsökning på 1 miljon personer under samma period. Sluta sprida skit.
    BNP handlar ju bara om hur stor den ekonomiska aktiviteten är i ett land.

    Den växer inte TROTS en befolkningsökning på en miljon mäniskor utan TACK VARE.

    Stormen Gorm har också ökat Sveriges BNP. Alla förstörda hus måste nu repareras och det kommer att öka vår BNP.

    Fler sådana stormar please som förstör fler hus!

    Yeay!  Liksom.
  • K Markatta

    Lars kom ju med ett bra exempel på något som ökar BNP:


    Lars E skrev 2015-12-05 22:54:42 följande:

    Notan för flyktingtältlägret i Gävle - 160 000 kronor per sängplats


  • themia
    Flash Gordon skrev 2015-12-07 13:34:21 följande:
    BNP handlar ju bara om hur stor den ekonomiska aktiviteten är i ett land.

    Den växer inte TROTS en befolkningsökning på en miljon mäniskor utan TACK VARE.

    Stormen Gorm har också ökat Sveriges BNP. Alla förstörda hus måste nu repareras och det kommer att öka vår BNP.

    Fler sådana stormar please som förstör fler hus!

    Yeay!  Liksom.
    Det är riktigt att Gorm ökat BNP. BNP är ett mått på rörligheten i ekonomin och skiljer inte på orsaker.
    Men en ökad rörlighet i ekonomin är också ett etablerat mått på ett lands välstånd.
    Om du tror att stillastående ekonomi befrämjar välstånd, så har något kvar att lära.
  • Rutgers
    themia skrev 2015-12-07 21:55:32 följande:
    Om du tror att stillastående ekonomi befrämjar välstånd, så har något kvar att lära.
    Så om man flyttar pengar ifrån katastrofkontot till utbildningskontot så höjs inte välståndet... Ok.

  • KillBill
    Rutgers skrev 2015-12-07 22:11:18 följande:
    Så om man flyttar pengar ifrån katastrofkontot till utbildningskontot så höjs inte välståndet... Ok.

    Du vet lika väl som jag att BNP/capita är ett vedertaget mått på ekonomisk utveckling och välstånd. Nyckeltalet används av nationalekonomer runt hela jorden.
    Visst finns det vissa problem kopplat till nyckeltalet BNP men vad jag har förstått så anses detta nyckeltal ändå vara bäst (även om det kan behöva kompletteras med andra nyckeltal).

    Vilket/vilka nyckeltal rekommenderar du att vi fortsättningsvis använder oss av i diskussionen om hur olika länders ekonomi och välstånd utvecklas över tid?
  • Rutgers
    KillBill skrev 2015-12-07 22:49:33 följande:
    Du vet lika väl som jag att BNP/capita är ett vedertaget mått på ekonomisk utveckling och välstånd. Nyckeltalet används av nationalekonomer runt hela jorden.
    Visst finns det vissa problem kopplat till nyckeltalet BNP men vad jag har förstått så anses detta nyckeltal ändå vara bäst (även om det kan behöva kompletteras med andra nyckeltal).

    Vilket/vilka nyckeltal rekommenderar du att vi fortsättningsvis använder oss av i diskussionen om hur olika länders ekonomi och välstånd utvecklas över tid?
    Vad velar du om nu? Jag sa inget om att ändra värdet på BNP överhuvudtaget. Eller för den delen BNP/capita. Välstånd hoppas jag verkligen att många inte använder det till.

    Man använder en massa mätsätt ifrån olika synvinklar för att mäta ett lands välstånd. BNP (och BNP/capita) är ett (två) av de ja. Andra nyckeltal som används är sjukfrånvaro/medlivslängd/analfabet etc. Någonstans här får man fram ett index.

    Men för ekonomi fungerar det förhållandevis bra.
  • KillBill
    Rutgers skrev 2015-12-08 00:04:49 följande:
    Vad velar du om nu? Jag sa inget om att ändra värdet på BNP överhuvudtaget. Eller för den delen BNP/capita. Välstånd hoppas jag verkligen att många inte använder det till.

    Man använder en massa mätsätt ifrån olika synvinklar för att mäta ett lands välstånd. BNP (och BNP/capita) är ett (två) av de ja. Andra nyckeltal som används är sjukfrånvaro/medlivslängd/analfabet etc. Någonstans här får man fram ett index.

    Men för ekonomi fungerar det förhållandevis bra.
    Ledsen, jag misstog dig för någon som är förvirrad över Sveriges relativt goda BNP/capita utveckling och dom därför ser det som sin uppgift att deklarera att BNP/capita är oanvändbart som nyckeltal.
  • Flash Gordon
    themia skrev 2015-12-07 21:55:32 följande:
    Det är riktigt att Gorm ökat BNP. BNP är ett mått på rörligheten i ekonomin och skiljer inte på orsaker.
    Men en ökad rörlighet i ekonomin är också ett etablerat mått på ett lands välstånd.
    Om du tror att stillastående ekonomi befrämjar välstånd, så har något kvar att lära.
    BNP är ett grovt mått på hur RIKT landet är. Det går däremot inte att automatiskt översätta det till välstånd.

    Ofta är det mer eller mindre synonymt men inte alltid.

    Det beror nämligen vad man lägger pengarna på.

    Välstånd mäts bättre med mått som antal tillgängliga läkartimmar per innevånare, barnadödliget eller antal vårdpersonal per åldring på äldreboenden.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?