• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Lars E


    Världsmedborgare skrev 2015-12-27 11:40:01 följande:
    Är allt enbart pengar för dig?

    Men kan ju undra om du ens har förmåga att sätta dig in i en situation utomlands där du behöver hjälp, och nekas för att du saknar pengar.
    Och får rådet att "åk hem och få din vård där".
    Nej tror att vi är ensamma om att sätta sin egna befolkning på undantag tyvärr.
  • Världsmedborgare
    Lars E skrev 2015-12-27 11:51:12 följande:
    Nej tror att vi är ensamma om att sätta sin egna befolkning på undantag tyvärr.
    Åhh, egoism är alltså din värdegrund, inte vidare vidsynt, och väldigt negativt för tillväxten.
    Själv tror jag långt mer på att följa den globala trenden och anpassa oss till dess snabba utveckling, istället för att skapa nån svensk variant på Nordkorea.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Moderno
    Världsmedborgare skrev 2015-12-27 12:34:27 följande:

    Åhh, egoism är alltså din värdegrund, inte vidare vidsynt, och väldigt negativt för tillväxten.

    Själv tror jag långt mer på att följa den globala trenden och anpassa oss till dess snabba utveckling, istället för att skapa nån svensk variant på Nordkorea.


    Adam Smith menade att hela samhället tjänar på att var och en följer sitt egenintresse. Det är i själva verket det diametralt motsatta till den uppfattning som representeras av Nordkorea, men som överenstämmer med de mest framgångsrika och välmående ekonomierna i västvärlden.

    Jag undrar om du har lust att utveckla din egen teori (som alltså verkar vara en annan).
  • Rutgers
    Världsmedborgare skrev 2015-12-27 11:44:19 följande:
    Vet du vad en sjukförsäkring med full täckning skulle kosta om inte den skulle (med)finansieras med stalig/gemensamma skatt?

    Om du inte vet, så kan jag upplysa dig om att inte ens om din skatt var så gott som obefintlig, skulle den räcka till en fulltäckande sjukförsäkring.
    Knappast. Med tanke på hur lite sjukvård jag har använt så skulle en sådan försökring kosta mycket mindre än vad jag betalar skatt för sjukvård idag.

    Men du kan försöka förklara hur en försäkring skulle kosta mer än vad jag betalar i total skatt. Det skulle innebära att folk i allmänhet betalar mer till sjukvården än total skatt vilket är omöjligt.
  • KingOfKings

    Jag såg inte alternativet att repatriera med bland alternativen.

  • Rutgers
    Världsmedborgare skrev 2015-12-27 11:40:01 följande:
    Men kan ju undra om du ens har förmåga att sätta dig in i en situation utomlands där du behöver hjälp, och nekas för att du saknar pengar.
    Och får rådet att "åk hem och få din vård där".
    Det hoppas jag verkligen de säger. Fast nu brukar man inte betala vid kassan utan det sköts bakvägen via försäkringar. Jag är knappast unik med att ha ett EU-kort för sjukförsäkring utomlands.

  • Världsmedborgare
    Rutgers skrev 2015-12-27 13:12:22 följande:
    Det hoppas jag verkligen de säger. Fast nu brukar man inte betala vid kassan utan det sköts bakvägen via försäkringar. Jag är knappast unik med att ha ett EU-kort för sjukförsäkring utomlands.

    Så då har du alltså möjligheter som de flesta i övriga Världen inte har, och precis som jag sa, så kan du inte sätta dig in i andras situation, utan jmf med din egen.

    Sorgligt, och framför allt, tragiskt för hela mänskligheten, det att vi fortfarande måste tvingas inse, att det ännu finns människor i välmående länder, som inte vill ställa upp för de svaga.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    peacemaker skrev 2015-12-27 14:03:47 följande:

    Noll, zip zero, vi har redan dukat under på grund av invasionen av kolonisatörer för några verkliga flyktingar får vi inte hit.


    Det enda rätta är att stå upp för vad vi har och satsa istället på försvar som ska trygga våra gränser.


     


    Och ändå går Sverige bättre än på mycket länge, enligt våra svenska företag, Sverige har faktiskt slagit nytt rekord i antal anställda, och det sista kan inte ens skyllas på invandringen.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Rutgers
    Världsmedborgare skrev 2015-12-27 13:22:41 följande:
    Så då har du alltså möjligheter som de flesta i övriga Världen inte har, och precis som jag sa, så kan du inte sätta dig in i andras situation, utan jmf med din egen.

    Sorgligt, och framför allt, tragiskt för hela mänskligheten, det att vi fortfarande måste tvingas inse, att det ännu finns människor i välmående länder, som inte vill ställa upp för de svaga.
    Du blandar friskt mellan enskild person och samhället i stort. Det blir svårt att förstå vad som diskuteras då. Sen är inte min värld svart - vit. Och jag är tillskillnad mot dig övertygad om att det flesta inte heller ser världen så. Men du får gärna göra det om du nu vill det.

  • Lars E

    Finanspolitiska Rådet har lösningen. Inför låglöner och skapa ett A och B lag på marknaden.

Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?