• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-09-29 14:07:14 följande:
    Är du kritisk mot att SD avser att sänka biståndet med 10 miljarder eller inte?
    Kritisk ja. Fast vi har snart samma förslag från s som i så mycket annat...
    Flyktingpolitiken käkar snsart upp allt bistånd.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-09-29 14:13:24 följande:
    Kritisk ja. Fast vi har snart samma förslag från s som i så mycket annat...
    Flyktingpolitiken käkar snsart upp allt bistånd.
    Vad menar du? S har nyss bestämt att höja biståndet.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-09-29 14:10:43 följande:
    Det var starten på en trend man borde ha anpassat sin bostadspolitik för.
    KillBill skrev 2016-09-29 14:04:23 följande:Tidigare har du gjort den socialdemokratiska regeringen som satt vid makten fram till 2006 ansvarig för det låga bostadsbyggandet de senaste åren (mer än 5 år efter det att denna regering hamnade i opposition). Det är självklart inte en rimlig anklagelse. Däremot stämmer det att bostadsbyggandet 2015 och 2016 till stor del projekterades innan den nuvarande regeringen tillträdde (samma sak gäller bostadsbyggandet 2007 och 2008 som projekterades under en S regering och inte under alliansregeringen). Den stora flyktingkatastrof som ledde till att ett stort antal flyktingar sökte sig till Sverige i fjol har emellertid resulterat i aktiviteter från regeringen för att få igång ett snabbt bostadsbyggande så alliansen kan därför inte "gottskriva" sig alla bostäder som byggts i år.
    ...men man kan inte återupprätta bostadsdepartementet som var så viktigt för bostadspolitiken?

    Det kanske man borde göra men av hävd så brukar inte regeringar öppna och stänga departement beroende på vem som regerar.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-09-29 14:30:35 följande:
    Vad menar du? S har nyss bestämt att höja biståndet.
    Du skrev väl att sd ville sänka biståndet?
    Vad blir det då om s föreslår samma?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-09-29 14:32:07 följande:
    Det kanske man borde göra men av hävd så brukar inte regeringar öppna och stänga departement beroende på vem som regerar.
    Uppenbarligen händer det ju. Är det viktigt borde någon ta initiativet, men jag antar att det är lättare att skita i det.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-09-29 14:36:43 följande:
    Du skrev väl att sd ville sänka biståndet?
    Vad blir det då om s föreslår samma?
    ? SD vill sänka biståndetmedan S alldeles nyligen har ökat biståndet.
  • K Kalle
    KillBill skrev 2016-09-29 14:07:14 följande:
    Är du kritisk mot att SD avser att sänka biståndet med 10 miljarder eller inte?
    Nu gillar inte jag SD och detta är en för stor sänkning, men man kan inte ha ett stort och välfungerande mottagande för den stora massa som kom hit förra året (skola, vård, boende, mat, förutom tolkar och utredningspersonal mm mm) och samtidigt lägga pengar på bistånd. Vi skulle ha stängt gränsen MYCKET tidigare. DÅ hade pengarna räckt bättre.
  • KillBill
    K Kalle skrev 2016-09-29 15:23:41 följande:
    Nu gillar inte jag SD och detta är en för stor sänkning, men man kan inte ha ett stort och välfungerande mottagande för den stora massa som kom hit förra året (skola, vård, boende, mat, förutom tolkar och utredningspersonal mm mm) och samtidigt lägga pengar på bistånd. Vi skulle ha stängt gränsen MYCKET tidigare. DÅ hade pengarna räckt bättre.
    Jag tycker att det är högst rimligt att Sverige, som är ett av världens rikaste länder, avsätter 1% av BNP för bistånd. Sedan tycker jag att det var rimligt att sverige tog en liten del av biståndet ( 0,2%) för att finansiera det stora flyktingmottagandet ifjol (Sverige avsatte ändå mer till bistånd än vad FN rekommenderar).

    När Sveriges flyktingmottagande nu minskar så är det rätt att öka biståndet till 1% igen, något som regeringen också gör.
  • K Kalle
    KillBill skrev 2016-09-29 17:20:16 följande:
    Jag tycker att det är högst rimligt att Sverige, som är ett av världens rikaste länder, avsätter 1% av BNP för bistånd. Sedan tycker jag att det var rimligt att sverige tog en liten del av biståndet ( 0,2%) för att finansiera det stora flyktingmottagandet ifjol (Sverige avsatte ändå mer till bistånd än vad FN rekommenderar).

    När Sveriges flyktingmottagande nu minskar så är det rätt att öka biståndet till 1% igen, något som regeringen också gör.
    Sverige lägger mer pengar på asylmottagande än FN gör för hela världen på ett år. Det verkar inte rimligt någonstans!
  • KillBill
    K Kalle skrev 2016-09-30 08:24:51 följande:
    Sverige lägger mer pengar på asylmottagande än FN gör för hela världen på ett år. Det verkar inte rimligt någonstans!
    Jag antar att du egentligen vill jämföra kostnaden för Sveriges asylmottagande med UNHCR budget?

    De flesta länder avsätter mindre pengar till UNHCR än vad länderna själva har i kostnad för sitt asylmottagande. De flesta länder har dessutom en stor biståndsbudgeten som inte passerar FN. Sedan är UNHCR mycket bekymrade över att Sveriges asylmottagande har blivit mer restriktivt och UNHCR hade hellre sett att fler länder hade tagit efter Sveriges tidigare mer generösa asylmottagande.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6322552
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?