• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • KillBill
    felix le chat skrev 2019-10-04 14:53:39 följande:
    Något är ju allvarligt fel i detta uttalande. Har Mohammad Hassan (L) gått och blivit
    Sverigedemokrat.

    Flyktingar har INGET med den dåliga ekonomin att göra. Alls.
    Över huvud taget. punkt.

    Vår egen finansexpert Magdalena Andersson (S) säger att det saknas det 90 miljarder i välfärden vilket beror på vår åldrande befolkning. INGET ANNAT

    I det stora hela så har invandringen varit mest positiv för välfärden (en stor del av de som jobbar inom välfärdssektorn är invandrare) Välfärdens problem är i stället att  utrymmet för att finansiera välfärden under en lång rad år har minskat (efter beslut av de flesta av riksdagens partier) och riskerar att fortsätta att minska. Jag säger inte att det finns utmaningar med Sveriges invandring. Det är ett problem att så många invandrare saknar försörjning och det är självklart av högsta vikt för samhällsekonomin att  Sverige lyckas med integrationen och får fler invandrare i jobb.


    Genom skattesänkningar har Sveriges skattekvot de senaste 20 åren minskat med 240 miljarder kronor (per år). Under samma period har statsskulden minskat med ungefär 500 miljarder kronor (i genomsnitt 25 miljarder per år). Är det någon som inte tror att dessa minskade intäkter till staten har påverkat välfärden?


    Nu har vi en situation där antalet äldre som inte längre jobbar blir fler samtidigt som den arbetsföra befolkningen (20- 64 år) minskar. De offentliga riskerar högre kostnader för välfärden (hemtjänst, sjukvård etc.)  samtidigt som skattebasen riskerar att bli relativt sett mindre.  


    I denna situation är det helt vrickat att vi har partier som försöker övertrumfa varandra  med nya skattesänkningar.  


    I valet 2022 hoppas jag att vi har partier som vågar lägga korten på bordet och erkänner att om målet är att det svenska samhället ska vara jämställt så har det varit naivt att sänka skatterna så mycket som vi har gjort.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    Kverulant67 skrev 2019-10-05 02:45:36 följande:
    Med andra ord har du inga svar! Vet inte varför du ska dra in någon annan när dina svar sinar när bevisen blir att för påtagliga..... Jag hoppas inte att din far/mor-mödrar bor i Trollhättan eller andra no-go-zoner... Men det gör dom knappast eftersom du försvarar detta etablissemang!

    Jag har inga svar på varför felix le chat drog in SD. Jag är inte felix le chat. Vilka bevis för 'nedärvda essens' pratar du om? Och hur skulle det påverka var min farmor eller mormor bor?
  • nihka
    Kverulant67 skrev 2019-10-04 11:56:01 följande:
    "
    Sidan eller ljudet hittades inte"
    Kopiera in adressen i adressfältet om du inte får det att fungera.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Lena1979 skrev 2019-10-02 10:35:15 följande:
    Vad..? Här måste det vara något stort fel eller missförstånd?

    Har inte den extremt framstående vänster-ekonomen Scocco just informerat om att dessa unga är räddningen för Sverige? Och den ekonomiska lösningen för all framtid för det nya Sverige???

    Scocco och vänstereliten i Sverige,
    och den fantastiska (fanatiska?) skrikvänstern här på FL,
    måste ju självfallet ha högre kompetens och bättre erfarenhet i detta ämne än någon så simpel person som
     Mohamad Hassan (L), ordförande i arbetsmarknadsnämnden som har ansvar för försörjningsstöd.
    Uppsala kommun och UNT måste självfallet ändra sig och i stället rätta sig efter vad Scocco och vänstereliten säger och förstå att deras egna kunskaper och erfarenheter helt enkelt är fel! 

    Eller?
    Hahahaha! Längre än så här kunde du som vanligt inte hålla fasaden uppe.

    Klart flyktingmottagning kostar. Vem har påstått något annat? Vi har ju inte tagit emot flyktingar för att tjäna pengar på dem. Eller är det vad du vill?

    Sedan bidrar många redan nu och fler samt deras barn kommer med tiden att bidra till Sveriges ekonomi. Vi funderar ju inte heller på att deportera 6-åringar från Sölvesborg för att de inte är ekonomiskt bärande idag.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    felix le chat skrev 2019-10-04 14:53:39 följande:
    Något är ju allvarligt fel i detta uttalande. Har Mohammad Hassan (L) gått och blivit
    Sverigedemokrat.

    Flyktingar har INGET med den dåliga ekonomin att göra. Alls.
    Över huvud taget. punkt.

    Vår egen finansexpert Magdalena Andersson (S) säger att det saknas det 90 miljarder i välfärden vilket beror på vår åldrande befolkning. INGET ANNAT
    Det har ju varit känt i många decennier hur befolkningspyramidens utseende med en åldrande befolkning kommer att påverka ekonomin.

    Givetvis kommer invandringen att påverka på samma sätt när de senaste årens invandrare väl blir pensionsmässiga, men det tar många decennier till, eller menar du att vi tagit emot stora mängder åldrande flyktingar?
     
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • auster

    Stäng gränsen helt för asylflöden och tillhörande anhöriginvandring. Alla ser ju att massinvandringen varit en katastrof för Sverige.

  • Kverulant67

    Det är så underbart att se att ni som förnekar problemet med näbbar och klor försöker skydda folk som våldtar minderåriga, begår rån eller trakasserar folk i 80-90års åldern....

  • Padirac
    Kverulant67 skrev 2019-10-06 02:27:22 följande:

    Vet inte om du är lite trög eller vad som är fel??? Ska du dra in SD-snubben igen när jag frågar dej och ingen annan!!??

    Så du skiter i om folk kastar sten på din far/mor-föräldrar????


    Du måste läsa Varje inlägg, det var inte jag som drog in SD.

    SD har samma uppfattning som många rasister, att det är härkomst som avgör personliga egenskaper.
  • nihka
    auster skrev 2019-10-05 13:19:32 följande:

    Stäng gränsen helt för asylflöden och tillhörande anhöriginvandring. Alla ser ju att massinvandringen varit en katastrof för Sverige.


    Nej, de senaste årens invandring utgör ingen katastrof, men ett bekvämt tillfälle för vissa grupperingar att skylla det, det och fan och hans moster på invandring.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Kverulant67 skrev 2019-10-06 03:26:24 följande:

    Det är så underbart att se att ni som förnekar problemet med näbbar och klor försöker skydda folk som våldtar minderåriga, begår rån eller trakasserar folk i 80-90års åldern....


    Det är så underbart att se att ni som försvarar främlingsfientlighet med näbbar och klor försöker lasta 2,5 miljoner män, kvinnor och barn för att våldta minderåriga, begå rån och trakassera folk i 80 till 90-årsåldern....
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?