• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2017-03-14 09:57:58 följande:
    Jag röstar inte på SD så jag blir inte imponerad av vad de gör eller inte gör...

    Politikerna vore kloka om de höjde skatten om det enda sättet att håva in frukterna av att Sverige "går som tåget". Ett folk som har det de behöver - dvs får vård och handikappassistans när de behöver, får hjälp av polisen när de utsätts för brott, äldrevård när de behöver och bostad när de behöver - är ett nöjt folk. Nu fattas mycket på denna lista och därför är det många som inte märker att det "går bra för Sverige" och alltså är missnöjda.

    Själv har jag jobb och bostad, men behöver handikapphjälpmedel och vård och det är betydligt svårare numera. Jag har heller inte fått någon hjälp när jag utsatts för brott och barnen hittar inga lägenheter.
    Nu blandar du ihop ansvarsområden igen, kommunalskatten påverkar inte Polisen, så där hjälper ingen höjning.

    Polisproblemet beror på personalbrist, en usel ledning på lägre och mellan nivåer, och en omorganisation som belv helt fel (vilket redan förklarats massvis med ggr).
    Vaeför jag inte tar med de ansvariga på högre nivå, är enbart för att vad än dom gör så styper det på hur det ser ut under dom.

    Ansvariga är den förra regeringen och i viss mån den nuvarande.
    Den nuvarande har suttit för kort tid för att ensamma hållas ansvariga, så dom kan vi börja gnäll på om nåt år, om dom inte sett till att det utbildad fler Poliser och fått ordning på omorganiserigen.
    Men en penningfråga är det inte, pengar finns, men det gör inte personal, varken civilanställda eller utbildade Poliser i tillräcklig omfattning.

    De övriga problemen har du helt rätt om, där handlar det om skatterna i resp kommun, och givetvis att prioritera rätt.
    Så där ska inte nån regering ställas till svars, då det är ansvarsområden som kommuner och landsting har ansvaret för.

    En regering kan hjälpa till i områden som kommun och landsting ansvarar för, men huvudansvaret har dom inte.

    En sak som görs idag, är skattutjämningen mellan kommunerna ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utj%C3%A4mningssystemet )
    Men det systemet kunde bli bättre, och måste justeras så att det alltid ligger rätt i tiden.

    Bostäder har äntligen en regering (den nuvarande) sett till att byggandet kommit igång, men även där så ligger huvudansvaret på kommunerna själva.
    Och jag ser gärna att vi/staten/regeringen satsar ännu mer på bostadsbyggandet i egen regi.
    Den frågan är nu så högprioriterad att det är ett måste att vi själva går in och löser den.

    Tyvärr finns det partier inom Alliansen som inte vill att vi bygger bostäder, utan L vill att alla dom 24 miljarderna ska läggas på försvaret.
    Enligt L är det helt onödigt att vi anvämder skattepengar till bostadsbyggande, dom pengarna ska istället användas till att nå NATO-kravet på 2% av budgeten till satsningar på försvaret.
    Liknande vad L säger, det säger f.ö SD.
    -----------------------------
    Citat från DI. http://www.di.se/nyheter/bjorklund-vad-ar-det-de-andra-inte-forstar/

    På frågan varifrån pengarna ska tas, säger Björklund att det inte kommer att bli några nedskärningar i välfärden. Han anger som exempel att regeringen vill satsa 24 miljarder i byggsubventioner som enligt Liberalerna inte behövs. Försvaret ska prioriteras före en sänkning av skattetrycket, enligt Björklund.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

    Och Sveriges företags-framgångar bara fortsätter: goo.gl/LxrlSz

    Och ännu ett bevis på varför Sverige röstades fram som ett av de bästa länderna i Världen att driva företag i.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Ascendere

    En liten analogi till debatten här:

    PostNord går som tåget, alla ni som klagar på att posten fungerar dåligt har därmed fel: 
    omni.se/krisande-postnord-delade-ut-tre-miljarder-till-agarna/a/8aVlx

    Det jag menar är alltså att många av debattörerna här jämför fel saker, det är fullt möjligt att ett företag (eller land) går bra ekonomiskt (på papperet åtminstone) men ändå inte klarar av att utföra sina åtaganden. 
    Att svenska statens ekonomi ser bra ut kan ju till exempel bero på att man inte uppfyller sina åtaganden gentemot medborgarna för att spara pengar, analogt med att Postnord inte levererar brev och paket i tid men samtidigt ger miljarder i utdelning till sina ägare, pengar som uppenbarligen borde investerats i logistikkedjan istället. 

  • Världsmedborgare
    Ascendere skrev 2017-03-17 12:19:14 följande:
    En liten analogi till debatten här:

    PostNord går som tåget, alla ni som klagar på att posten fungerar dåligt har därmed fel: 
    omni.se/krisande-postnord-delade-ut-tre-milja...

    Det jag menar är alltså att många av debattörerna här jämför fel saker, det är fullt möjligt att ett företag (eller land) går bra ekonomiskt (på papperet åtminstone) men ändå inte klarar av att utföra sina åtaganden. 
    Att svenska statens ekonomi ser bra ut kan ju till exempel bero på att man inte uppfyller sina åtaganden gentemot medborgarna för att spara pengar, analogt med att Postnord inte levererar brev och paket i tid men samtidigt ger miljarder i utdelning till sina ägare, pengar som uppenbarligen borde investerats i logistikkedjan istället. 
    Bara en av alla de misslyckade affärerna Maud Olofsson är skyldig till och som vi fortfarande får dras med konskvenserna av.
    Den människan har kostat oss svenskar fler miljarder i förlust, än någon annan politiker ens kommer i närheten av.

    Sen kan du inte ge staten/oss alla skulden för vad ett förtag gör, du kan inte ens skylla på någon regering, varken den danska eller den svenska.
    Utan det är de ansvariga i företagsledningen som bär hela ansvaret, det är dom som inte uppfyllt de åtaganden som vi medborgare krävt.

    Eller som dom själva säger: http://www.postnord.com/sv/hallbarhet/  http://www.postnord.com/sv/hallbarhet/

    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Ascendere
    Världsmedborgare skrev 2017-03-17 13:37:49 följande:
    Bara en av alla de misslyckade affärerna Maud Olofsson är skyldig till och som vi fortfarande får dras med konskvenserna av.
    Den människan har kostat oss svenskar fler miljarder i förlust, än någon annan politiker ens kommer i närheten av.

    Sen kan du inte ge staten/oss alla skulden för vad ett förtag gör, du kan inte ens skylla på någon regering, varken den danska eller den svenska.
    Utan det är de ansvariga i företagsledningen som bär hela ansvaret, det är dom som inte uppfyllt de åtaganden som vi medborgare krävt.

    Eller som dom själva säger: http://www.postnord.com/sv/hallbarhet/  http://www.postnord.com/sv/hallbarhet/
    Men när det går bra för företag, då är det samhällets förtjänst? Så brukar jag tolka flera av dina inlägg i alla fall, men jag kan naturligtvis ha fel. 
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-03-14 13:03:06 följande:
    Och nu har du säkert även hört att det där var lögn,

    Nä, men länka gärna till den informationen.

    Att det skulle vara "lögn" att inget byggbolag vill jobba där pga säkerheten.

    Polisen själva hänvisar nämligen till "komplikationer" och "säkerhetsarrangemang".
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2017-03-17 13:37:49 följande:
    Bara en av alla de misslyckade affärerna Maud Olofsson är skyldig till och som vi fortfarande får dras med konskvenserna av.
    Den människan har kostat oss svenskar fler miljarder i förlust, än någon annan politiker ens kommer i närheten av.

    Sen kan du inte ge staten/oss alla skulden för vad ett förtag gör, du kan inte ens skylla på någon regering, varken den danska eller den svenska.
    Utan det är de ansvariga i företagsledningen som bär hela ansvaret, det är dom som inte uppfyllt de åtaganden som vi medborgare krävt.

    Eller som dom själva säger: www.postnord.com/sv/hallbarhet/  www.postnord.com/sv/hallbarhet/

    Hm, jag har haft en del att göra med chefspersoner som sökt sig bort från Postnord. Odugligare personer får man leta efter - och efter att de misslyckats har de kunnat söka sig tillbaka till en chefspost på Posten.

    Det förvånar mig inte alls att Posten hade utvecklat ett belöningssystem där cheferna fick orimligt hög ersättning.

    Man ska överhuvudtaget akta sig för personer som kommer från miljöer där statliga eller kommunala bolag låtsaslekt privatverksamhet.

    Alltså, det är inget fel på offentlig verksamhet - felet är när verksamheten präglas av inställningen att detta inte är fint nog och när cheferna vill titulera varandra som direktörer.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-03-18 08:33:20 följande:
    Nä, men länka gärna till den informationen.

    Att det skulle vara "lögn" att inget byggbolag vill jobba där pga säkerheten.

    Polisen själva hänvisar nämligen till "komplikationer" och "säkerhetsarrangemang".
    Lyssna på senaste avsnittet av radioprogrammet Medierna i P1 så förstår du.

    Där får man bl.a veta att byggbolaget Skanska inte hade lämnat in något anbud på bygget av polishus eftersom man inte kände till att det pågick en upphandling.

    Ditt påstående att Skanska inte lämnat anbud p.g.a. säkerhetsriskerna var således en lögn..

    sverigesradio.se/sida/avsnitt/877347
  • Världsmedborgare

    Ascendere skrev 2017-03-17 13:56:59 följande:
    Men när det går bra för företag, då är det samhällets förtjänst? Så brukar jag tolka flera av dina inlägg i alla fall, men jag kan naturligtvis ha fel. 
    Utan en bra regering så kan inte heller ett företag ges rätt förutsättningar.
    Men hur bra regering det än är, och hur bra förutsättningar dom än skapar för företagandet, så behövs ändå en duglig företagsledning.

    Men "samhällets förtjänst" vet jag inte vad du fått ifrån, jag kan inte tänka mig att jag har påstått nåt sån´t.
    Då måste det vara felskrivit av mig, eller nåt du tagit ur ett sammanhang och fått helt om bakfoten.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna