• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Contador

    Mina räkningar har ökat med 30 procent på 2 år Min lön 3 procent..

  • Padirac
    Contador skrev 2018-06-16 00:01:02 följande:
    Mina räkningar har ökat med 30 procent på 2 år Min lön 3 procent..
    Det är inte konstigt, för jag antar att dina räkningar inte är av samma storlek som din lön.

    Vad är det som blivit så mycket dyrare.

    Energi
    transport
    boende
    räntor
    kommunikation/media
    annat?
  • Anton Chigurh
    KillBill skrev 2018-06-15 19:43:05 följande:

    Då det var du som inledde med att pratade om många är det på sin plats att du börjar med att ange hur många dessa är av det totala antalet patienter..

    När mina föräldrar levde så föredrog de de tillfällen de kunde vårdas i hemmet före att vara inlagda på sjukhus. Detsamma gällde min hustrus föräldrar. Jag tror faktiskt att de flesta föredrar att vårdas hemma före att vårdas på sjukhus. Jag vet inte med mig att jag har hört någon klaga på att de har blivit hemskickade för tidigt från sjukhuset. Har du det?

    Att svensk sjukvård har högre överlevnad bland patienter än andra länder pekar inte på att Sverige gör fel utan tvärtom på att svensk sjukvård gör mycket rätt.


    Att dina föräldrar och hustrus föräldrar föredrar(föredrog)vård i hemmet innebär väl för helvete inte att du per automatik kan säga att "många" av alla som skickas hem för tidigt föredrar detta.

    Och JA, jag har definitivt varit med om att åtskilliga som skickats hem varit missnöjda med detta.

    Jag jobbade inom vården tidigare, Bill, och en avgörande anledning till att jag sadlade om var att själva omvårdnaden, per patient räknat, blir alltmer pressad. Vårdpersonalen hinner helt enkelt inte med. Oavsett hur många som överlever. Vårdens är och förblir faktiskt "sämre". I slutet hann jag knappt prata med patienten utan stress, stress och åter stress.

    Inget bra Bill. ÄVEN, om folk överlever sjukhusbesöket.

    Det ska kännas bra att vårda folk.....
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Padirac
    Anton Chigurh skrev 2018-06-16 09:57:54 följande:
    Att dina föräldrar och hustrus föräldrar föredrar(föredrog)vård i hemmet innebär väl för helvete inte att du per automatik kan säga att "många" av alla som skickas hem för tidigt föredrar detta.

    Och JA, jag har definitivt varit med om att åtskilliga som skickats hem varit missnöjda med detta.

    Jag jobbade inom vården tidigare, Bill, och en avgörande anledning till att jag sadlade om var att själva omvårdnaden, per patient räknat, blir alltmer pressad. Vårdpersonalen hinner helt enkelt inte med. Oavsett hur många som överlever. Vårdens är och förblir faktiskt "sämre". I slutet hann jag knappt prata med patienten utan stress, stress och åter stress.

    Inget bra Bill. ÄVEN, om folk överlever sjukhusbesöket.

    Det ska kännas bra att vårda folk.....
    du berättar här om en av konsekvenserna av den strukturrationalisering som vården genomgått.
  • KillBill
    Anton Chigurh skrev 2018-06-16 09:57:54 följande:

    Att dina föräldrar och hustrus föräldrar föredrar(föredrog)vård i hemmet innebär väl för helvete inte att du per automatik kan säga att "många" av alla som skickas hem för tidigt föredrar detta.

    Och JA, jag har definitivt varit med om att åtskilliga som skickats hem varit missnöjda med detta.

    Jag jobbade inom vården tidigare, Bill, och en avgörande anledning till att jag sadlade om var att själva omvårdnaden, per patient räknat, blir alltmer pressad. Vårdpersonalen hinner helt enkelt inte med. Oavsett hur många som överlever. Vårdens är och förblir faktiskt "sämre". I slutet hann jag knappt prata med patienten utan stress, stress och åter stress.

    Inget bra Bill. ÄVEN, om folk överlever sjukhusbesöket.

    Det ska kännas bra att vårda folk.....


    Och jag konstrar att den svenska sjukvården rankas som en av de bästa i världen..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2018-06-16 11:43:30 följande:
    Och jag konstrar att den svenska sjukvården rankas som en av de bästa i världen..
    Trams! Kan inte finnas en enda opartisk undersökning som kommer fram till något sådant. Många kan vittna om betydligt bättre vård i andra länder.
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-06-16 11:59:44 följande:
    Trams! Kan inte finnas en enda opartisk undersökning som kommer fram till något sådant. Många kan vittna om betydligt bättre vård i andra länder.
    Inga belägg för påståendet om opartiska undersökningar ser jag...

    Du behöver åter igen hålla två tankar samtidigt och inte blanda ihop dem 

    vad menar du med bättre?
  • Anton Chigurh
    KillBill skrev 2018-06-16 11:43:30 följande:

    Och jag konstrar att den svenska sjukvården rankas som en av de bästa i världen..


    Den svenska sjukvården är säkert bra på pappret.

    Så länge du slipper jobba inom vårdyrket !!!
    KillBill skrev 2018-06-16 11:43:30 följande:

    Och jag konstrar att den svenska sjukvården rankas som en av de bästa i världen..


    Svensk sjukvård är säkert bra på pappret.

    Så länge du slipper jobba i vårdyrket...!
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Gabbe75
    Padirac skrev 2018-06-16 13:10:03 följande:
    Inga belägg för påståendet om opartiska undersökningar ser jag...

    Du behöver åter igen hålla två tankar samtidigt och inte blanda ihop dem 

    vad menar du med bättre?
    Håll dig till ämnet! Vad är bättre? Inga vårdköer, bättre expertis, mindre felbehandlingar m.m. Vi kan i Sverige idag läsa var och varannan dag om människor som dött för att de inte fått vård i tid och om läkare som gjort felbedömningar och felbehandlingar.  
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna